Gå til innhold

eSATA disk med Abit AW9D-MAX

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med bruk av eSATA HD med Abit AW9D-MAX hovedkort? Ønsker å kjøpe meg en ekstern harddisk for backup... og det begynner jo etterhvert å bli så store datamengder at eSATA er attraktivt. Men er ganske usikker på dette.. jeg har hørt og lest om mange som har problemer med å få det til å fungere i det hele tatt.. med ytelsen.. osv.

Så..

1) Noen som kan bekrefte at det fungerer bra på AW9D-MAX?

2) Hva slags HD bør jeg velge?.. Tenker f.eks på WD My Book Premium ES eller Seagate FreeAgent Pro.

Tusen takk for alle svar og tips.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. jeg har vært ute og handlet.

Kjøpte meg en Western Digital My Book Premium ES Edition 500GB. Og så kjører jeg som sagt Abit AW9D-MAX hovedkort.

Har koblet til via en eSATA-eSATA kabel og gjorde en test med gratisversjonen av hdtach.

Det ga Burst Speed: 109.8 MB/s og Average Read: 61.7 MB/s.

Det var vel ikke helt som forventet.. Skal vel ha max 3Gb/s (evt. 2.4Gb/s) som burde gi en burst mer rundt 300+ MB/s og average mer type 200+ MB/s...?

Så.. hva kan dette skyldes? Må jeg oppdatere drivere for hovedkort? Kan det være harddisken? Sikkert enormt med kompetanse her på HW.no så håper jeg kan få litt hjelp.

På forhånd takk for alle tips! :thumbup:

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Kjære deg, det er en forskjell på teoretiske maks-hastigheter for et grensesnitt og hva en harddisk (eller et annet medie) rent fysisk klarer. De hastighetene du får frem der er helt normale og nøyaktig hva din disk skal klare.

/DFN

Lenke til kommentar
Kjære deg, det er en forskjell på teoretiske maks-hastigheter for et grensesnitt og hva en harddisk (eller et annet medie) rent fysisk klarer. De hastighetene du får frem der er helt normale og nøyaktig hva din disk skal klare.

/DFN

8972160[/snapback]

Ja, det er kanskje forskjell på en grensesnitt-spesifikasjon og hva en fysisk disk klarer... på den annen side.. sammenlignet med mine Barracuda 7200.10 så ligger den ganske mye bak. Kjører i utgangspunktet rimelig likt: samme grensesnitt (SATA/300) spesifikasjonene er tilsynelatende like (16MB cache, 7200 rpm) selv om Barracudaen har NCQ...

Barrauda burst: 232.9 MB/s, avg: 107.4 MB/s

My Book burst: 109.8 MB/s, avg: 61.7 MB/s

Hmm... jaja.. :hmm:

Edit: Fant meg et lite review her... Kanskje det er der det skal være, ja, selv om jeg ligger litt under det de har i dette review.. har ikke testet med samme applikasjon, dog....(jeg brukte hdtach)...

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...