V-by Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Man må gjøre læreryrket mere populært. Man må få en synlig forskjell på gode og dårlige lærere, og ha ett snitt på disse. Er noen under snittet, så får de omskollere seg til noe annet, eller komme seg over snittet på en eller annen måte. Samme gjelder læringsmetoder. På forelesninger, så lærer elevene ca 5% av det som blir lært bort. Men bruker man det man har lært, rett etter man har lært det, eller lærer det bort, vil man lære 90% av det man lærer. Endret 29. juni 2007 av V-by Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Hadde ikke tenkt å kommentere noe i denne tråden, bare lese foreløpig, men hvordan skal du klare å ha alle lærerne over snittet? Lenke til kommentar
Ama-gi Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Bare for å klargjøre: Når jeg snakker om mer frihet til eleven så betyr IKKE det at vi skal fortsette med den dårlige trenden vi har i dag. Jeg snakker ikke om at eleven skal få mer frihet til ikke å gjøre noe, men tvert imot at han/hun burde få oppgaver som SKAL gjøres, med avtalt frist for dette. Frihet satt i system, ikke slik som det er i dag med "i dag skal dere jobbe med <insert random tema>, gjør som dere vil". Dette har en tendens til å være svært ineffektivt. Mer frihet i fagvalg og om man i det hele tatt burde/kunne gå på skolen tror jeg også vil være positivt, jeg tenker da for eksempel på realfagspoengsystemet vi har i dag som jeg mener er latterlig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Hadde ikke tenkt å kommentere noe i denne tråden, bare lese foreløpig, men hvordan skal du klare å ha alle lærerne over snittet? 8969488[/snapback] var kanskje litt dårlig forklart. Hadde en buss å rekke, men skulle absolutt skrive ferdig innlegget I de forskjellige fagene en lærer skal være lærer i, så må vedkommende med jevne mellomrom på xantall år, gå gjennom en test, der de må få høyere snitt en det, og det... Denne testen skal teste kunnskapene deres i faget, samtidig hvordan de går fram for å lære bort. Kanskje også flere ting, jeg er ikke noen ekspert på dette området. Men har hatt flere udugelige lærere, som burde ha fått sparken på dagen. Skolen bør heller ikke være så "egen" å tviholde på udugelige lærere. Vi hadde en, som vi klaget på i to år for å bli kvitt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Man må gjøre læreryrket mere populært.Man må få en synlig forskjell på gode og dårlige lærere, og ha ett snitt på disse. Er noen under snittet, så får de omskollere seg til noe annet, eller komme seg over snittet på en eller annen måte. Samme gjelder læringsmetoder. På forelesninger, så lærer elevene ca 5% av det som blir lært bort. Men bruker man det man har lært, rett etter man har lært det, eller lærer det bort, vil man lære 90% av det man lærer. 8969347[/snapback] Diskusjonsgruppe, og andre ny moderne læringsmetoder er ikke alltid like effektive som de bør være. Mye renner ut i svada, og dårlige elever har problemer med å få gjort noe som helst om de ikke er på grupper med mer flinke elever. Snakker av erfaring, har selv vært "nørden" på de fleste gruppeprosjekter, og om man ikke bruker differensialiserte karakterer på medlemmene dras karakterene til de flinke elevene ned. Men det er vel det man ønsker, alle aksepterer at ikke alle kan bli flinke sprintere, men man fremholder ennå enhetsskolen der alle skal være like gode i alle fag. Dersom praktikere hadde fått mer praktisk tilrettelagt opplæring og mindre teori, ville disse blitt mindre demotivert og man ville også eliminert en urofaktor på de fleste ungdomsskoler. Når det gjelder lærerutdanning begynner det endelig å skje ting iallefall. Som f.eks på UIS der det er opprettet et nytt 5år's masterstudium der lektor utdanningen kombineres med teknologi, slik at en etter 3år har en standard bachelorgrad i etter samme fag som inginør studentene tar, og deretter bygger videre til lektor. - I utgangspunktet ville vi lage lektorstudier i realfag på samme måte som de andre universitetene. I stedet har vi tatt utgangspunkt i realfagene som hører til i ingeniør- og sivilingeniørutdanningene våre. Det vil si fag med siktemål å gjøre teknologi mer forståelig. Dette er viktig for å kunne illustrere praktisk nytte av realfagene i videregående skolen. Problemet er vel bare: - Studenter som er usikre på om de ønsker å bli lærer, kan hoppe av etter tre år og ende opp med bachelor i matematikk eller ingeniørfag, påpeker Auestad og Johnsen. Aka studere 3 år og bli ingeniør med god lønn, eller fortsette 2 år tid å bli lærer med lang feri Kilde: http://www.uis.no/nyheter/article5359-12.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Absolutt. Helt enig med deg.Ansvar for egen læring i den graden man har det i dag har feilet noe grenseløst, og det må man snart innse. 8967596[/snapback] bokmål Der er jeg så enig som det kan gå ann! Jeg gikk på en av disse "moderne" skolene (ungdomsskolen) som ble/blir bygd. Nivået på oss var så sinnsykt lavt, og med de store klassene vi hadde ble det ikke akkurat bedre. Lærerene satt inne på kontoret og jobba med sitt, mens vi satt å snakka om WoW og annet møkk. Takket være Høyre så ble regelen om at ikke flere enn 28 elever pr lærer borte så der satt vi med en lærer og 60 elever. Kan si at det var bråkete som bare HELVETE! Når vi endelig begynte på VGS så var den gode gamle organiseringen tilbake og nå tror jeg samtlige av oss er oppe på normalnivået. Hvis dere bor i Tromsø, ALDRI send elevene deres til Langnes eller Fagereng. De er dømt til å bli kunnskapsløse sløkkiser. Lenke til kommentar
LuringenOo Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Om dette emnet: Jeg går på ungdomskolen as we speak. Begynner i 10. til sommeren og har ganske mange syn på akkurat denne saken. Om at ferien bør bli kortere: Nei. Vet dere hva vi gjorde de siste to ukene før ferien? IKKE EN DRITT. Det er de minst produktive dagene jeg har vært borti. Vi var på 2-3 turer, hadde diverse aktivitetsdager. En dag kom vi på skolen, så filmen "Buddy" og gikk hjem igjen. Jeg mener, hva er det de sier når de mener de trenger mer tid? De bruker jo ikke tiden de har engang! Om skoledagene: Ja til lengre skoledager. Dette innebærer da at hjemmelekser blir kuttet fullstendig. Hjemmelekser er kanskje det jeg misliker mest i skolen i dag. Etter en skoledag tenker man "ahh, ferdig. Nå skal det bli digg å slappe av". Hvor motivert er man da til å sette seg å gjøre lekser? Hvor bra kvalitet har det arbeidet man faktisk gjør? Om lærere idag: Jeg går på Jordal. For dere oslomennesker der ute, vet dere at skolen har et ganske så dårlig rykte. Vi har en egen "problembarnklasse" der alle verstingene blir satt. Ellers er vi andre nå delt opp i forskjellige interressegrupper. Idrett, Media, Kultur og Elevbedrift som klassene også blir delt inn i. Ikke overraskende havner da de fleste guttene i idrett og jentene i Media/kultur. Og jo, på denne alderen er gutter mer bråkete og urolige enn jenter (snakker da av egen erfaring på skolen jeg går på). Mannlige lærere er også i bedre stand til å holde klassene i ro når det går som verst (også her, egen erfaring.). Det jeg lurer på da, er hvorfor Media/kultur-klassen har 3 mannlige lærere, mens i idrett har vi 1.. Klassen jeg går i, idrett, er de kvinnelige lærerne nesten ute av stand til å håndtere klassen! Ja, jeg vet at dette også er grunnet personlig inkompetanse blant dem, men ALLE de mannlige lærerne klarer og holde ro i klassen. Det er IKKE tilfeldig. Fler mannlige lærere, vær så snill. Og hev nivået på lærerne. D Dette er min bønn til dere. Hør meg. Lenke til kommentar
Soldierr Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Hele regjeringen og alt suger, Norges skolepolitikk suger! Gi oss varm mat, men ikke minst, ordentlige lærere. Faen ass. Er lei av å ha hangman. Jeg vil heller lære, eller stikke hjem Luringen, du tok ordene mine. Lekser er det verste som har skjedd verden! Du har helt rett, kvaliteten i arbeidet vi gjøre er MINIMAL.. Jeg gjør dem som oftest på gulvet. Endret 29. juni 2007 av Hylians Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Om dette emnet: Jeg går på ungdomskolen as we speak. Begynner i 10. til sommeren og har ganske mange syn på akkurat denne saken. Om at ferien bør bli kortere: Nei. Vet dere hva vi gjorde de siste to ukene før ferien? IKKE EN DRITT. Det er de minst produktive dagene jeg har vært borti. Vi var på 2-3 turer, hadde diverse aktivitetsdager. En dag kom vi på skolen, så filmen "Buddy" og gikk hjem igjen. Jeg mener, hva er det de sier når de mener de trenger mer tid? De bruker jo ikke tiden de har engang! Om skoledagene: Ja til lengre skoledager. Dette innebærer da at hjemmelekser blir kuttet fullstendig. Hjemmelekser er kanskje det jeg misliker mest i skolen i dag. Etter en skoledag tenker man "ahh, ferdig. Nå skal det bli digg å slappe av". Hvor motivert er man da til å sette seg å gjøre lekser? Hvor bra kvalitet har det arbeidet man faktisk gjør? Om lærere idag: Jeg går på Jordal. For dere oslomennesker der ute, vet dere at skolen har et ganske så dårlig rykte. Vi har en egen "problembarnklasse" der alle verstingene blir satt. Ellers er vi andre nå delt opp i forskjellige interressegrupper. Idrett, Media, Kultur og Elevbedrift som klassene også blir delt inn i. Ikke overraskende havner da de fleste guttene i idrett og jentene i Media/kultur. Og jo, på denne alderen er gutter mer bråkete og urolige enn jenter (snakker da av egen erfaring på skolen jeg går på). Mannlige lærere er også i bedre stand til å holde klassene i ro når det går som verst (også her, egen erfaring.). Det jeg lurer på da, er hvorfor Media/kultur-klassen har 3 mannlige lærere, mens i idrett har vi 1.. Klassen jeg går i, idrett, er de kvinnelige lærerne nesten ute av stand til å håndtere klassen! Ja, jeg vet at dette også er grunnet personlig inkompetanse blant dem, men ALLE de mannlige lærerne klarer og holde ro i klassen. Det er IKKE tilfeldig. Fler mannlige lærere, vær så snill. Og hev nivået på lærerne. D Dette er min bønn til dere. Hør meg. 8971424[/snapback] Det jeg leser ut av ditt innlegg er at håpet ikke er ute for norsk ungdom Jeg håper og tror det finnes flere som deg der ute.... For nå gjenvant jeg troen på norsk ungdom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Bedre kvalitet på lærere og undervisning, og 2 uker kortere ferie. Skader ingen, og de to siste ukene er kjedelige uansett. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Synes vi burde få ha den ferien vi har, selv om den kanskje er litt lang. Det som derimot må gjøres (i mine øyne) er å luke ut alle de gamle, traurige lærerne som går i ring rundt seg selv og handler etter bestemte mønstre. Synes lærerne må ha mere variasjon i undervisningen - mest for deres egen del. Det virker som mange eldre lærere går seg fast i et mønster og slik blir det gjennom hele skoleåret. Mener også at alle de rare prosjektene som nå har blitt innført for '90-modellene bare er noe vås. På min skole virker det som at ingen ting var på plass når dem kom, og alt som skulle tilrettelegges for dem gikk utover de andre trinnene på skolen. Vi mista diverse datarom og en del klasserom. 2SK(sammfunnskunnskap)-klassen min fikk i oppgave å lage en spørreundersøkelse som skulle gis til alle førsteklassene på skolen. Vi lagde flere utkast, og til slutt ble den redigert av læreren før den ble lagt ut for førsteklassingene. Det viste seg at over halvparten ikke følte at pc'ene gav dem noe større læringsutbytte, og veldig mange mente det var et forstyrrende element i undervisningen (ikke noe å si på undersøkelsen forresten, den skulle videre til resten av kommunen og muligens andre kommuner). Dette viser, om enn på en veldig liten skala, at pengene er totalt feilprioritert. Som noen nevnte tidligere i tråden, så går mye av timene bort til tull. Dette er noe jeg opplever hver gang det skal gjøres noe som involverer et eller annet teknisk - som å se en film, ha et fremlegg, bruke datarom. Min skole er skikkelig dårlig, materielt sett, og jeg vet at det ikke er den eneste skolen i den tilstanden, for å si det sånn. Ja takk til motiverte lærere med variert undervisning, og penger til oppgradering/oppussing av skolene. Nei takk til latterlige "stem på oss"-eksperimenter. (gikk litt off topic her, jaja) Edit: Glemte en ting: Istedet for å kutte ned på selve ferien, burde det heller være undervisning fullt ut. Slik som jeg har opplevd det, slutter skolen uoffisielt i slutten av mai. Lærerne har kranglet seg til full lønn fram til offisiell avslutning - skal dem ha lønn, skal vi ha ordentlig undervisning! Endret 2. juli 2007 av Der Kommissar Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Istedet for å kutte ned på selve ferien, burde det heller være undervisning fullt ut. Slik som jeg har opplevd det, slutter skolen uoffisielt i slutten av mai. Lærerne har kranglet seg til full lønn fram til offisiell avslutning - skal dem ha lønn, skal vi ha ordentlig undervisning! Tror du skyter i blinde her; semesteret er normalt ferdig i starten av juni og for å holde karakterfrister etc. blir det i praksis før. Når 2.termin/standpunkt er satt (og alt pensum skal være gjennomgått) har lærerne lite å tilby - samtidig som elevene nok er mindre motivert. Resultatet blir tre uker med "svada" utenom evt. eksamen. Lærerne har nok lite de skal ha sagt her, og har nok ikke "kranglet seg frem" til noe. Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hele regjeringen og alt suger, Norges skolepolitikk suger! Gi oss varm mat, men ikke minst, ordentlige lærere. Faen ass. Er lei av å ha hangman. Jeg vil heller lære, eller stikke hjem Luringen, du tok ordene mine. Lekser er det verste som har skjedd verden! Du har helt rett, kvaliteten i arbeidet vi gjøre er MINIMAL.. Jeg gjør dem som oftest på gulvet. 8972976[/snapback] Ganske usakelig post. Kan du si hva som suger så jævlig med regjeringen? Hva er så forferdelig med skolepolitikken? I USA får de varm mat på skolen... Se hvordan de ser ut! Vi har da ordentlige lærere, det er ulovlig for dem å bare sende barna hjem mye tidligere. De gir oss nok hangman for å være snille Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Varm mat trenger ikke nødvendigvis bety usunn mat. På skolen min sitter vi for det meste og bare suller rundt og lærer utrolig lite på en dag. Jeg kunne gjerne har skviset et hel dag inn i en skoletime og gått hjem. Resten er bare bortkastet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Jeg er også drittlei hangman den siste uken, og skulle helst sett at vi enten hadde fått fri, fått mer undervisning, eller kanskje et lite avslutningsprosjekt? Prosjekter kan fylle ut de siste timene i semestret, og man kan også få en siste sjanse til å forbedre karakterer Norsk skolepolitikk suger? Uten Høyre i regjering så får man det "rålet" man stemmer på; en gjeng sosialister som tar alle pengene dine, og et "miljøparti" ved navn Sosialistisk Venstreparti som er det mest skitne partiet... noen gang! Inn med Høyre! Endret 3. juli 2007 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Høyre vil bare utdanne unger, korte ned feriene deres og forlenge skoledagene deres, slik at de kan bruke dem som ivrige arbeidermaur :!: Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Høyre vil bare utdanne unger, korte ned feriene deres og forlenge skoledagene deres, slik at de kan bruke dem som ivrige arbeidermaur :!: 8996711[/snapback] Yup, høyre sucks! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Høyre vil bare utdanne unger, korte ned feriene deres og forlenge skoledagene deres, slik at de kan bruke dem som ivrige arbeidermaur :!: 8996711[/snapback] Yup, høyre sucks! 8999348[/snapback] SV på den andre siden da ? Utdanne en haug med unger som aldri har fått en skikkelig utfordring eller vurdering på skolen, fordi karakterer er jo urettferdig. Man ender opp med en haug nyutdannede med LAV arbeidsmoral og dårlige kunnskaper. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Høyre vil bare utdanne unger, korte ned feriene deres og forlenge skoledagene deres, slik at de kan bruke dem som ivrige arbeidermaur :!: 8996711[/snapback] Ikke forvent at FrP's forslag er så mye annerledes fra Høyre sitt. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 For et grusomt forslag. Utdanner unger og får dem ut i arbeidslivet også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå