Gå til innhold

Høyre vil korte ned skoleferien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-Karkaterkravene for å bli lærer er alt for lave

 

Og vi må distansere oss fra at alle elever skal være så forbanna like og forstå at noen har evner i matematikk, andre i språk, mens andre f.eks har i praktiske ting som sløyd.

8940475[/snapback]

 

Så hvis f.eks. en elev gjør det veldig bra i samfunnsfag og har lyst å bli lærer i dette faget, så skal han nektes å komme inn på lærerstudiet fordi han er for dårlig i matte, engelsk og tysk?

 

:whistle:

8945202[/snapback]

 

Det er sånn verden fungerer det. Man baserer seg på et karaktergjennomsnitt, ikke en enkeltkarakter i et fag.

 

Men nå er det sånn at nesten hvem som helst kan komme inn på lærerstudiet fordi det er få søkere og dermed et lavt snitt. Som jeg sa tidligere kan man løse dette ved å gi lærere høyere lønninger -> flere søkere -> høyere snitt.

Lenke til kommentar

Tviler på at man tjerner noe på at å ha lengre skoleår. er akkurat færdig med første klasse allmenfag. og tviler på at det hadde hjulet så mye mer med mer skole. så godt som alle jeg kjenner var lei av skolen da vi var kommet til midten av mai. og ennå lengre skole kan virke negativt på de som allerede er lei

Lenke til kommentar

Jeg synes at nesten alle diskusjoner rundt skole dreier seg om hvor lang tid elevene tilbringer på skolen og hvor elendige lærere vi har.

Jeg mener vi må skifte fokus....

Det er alt for mye kos og pjatt på skolen i dag.... det er der problemet ligger.

Skoledagene er lange nok og lærerne er gode nok.

Begynn å still krav til barna!

Læreplanverket L-97 er full av ting som "elevene skal ha hørt om" og "elevene skal ha kjennskap til". Ikke et eneste sted i den boka står det at barna skal ha lært noe som helst...

Det er jo ikke lov til å sette krav til barna lenger.

Det må da være lov for en lærer å sette krav til at noe må læres??

Riktignok kommer det et nytt læreplanverk nå, men det er ikke særlig mye bedre på dette området.

Lenke til kommentar
Jeg synes at nesten alle diskusjoner rundt skole dreier seg om hvor lang tid elevene tilbringer på skolen og hvor elendige lærere vi har.

Jeg mener vi må skifte fokus....

Det er alt for mye kos og pjatt på skolen i dag.... det er der problemet ligger.

Skoledagene er lange nok og lærerne er gode nok.

Begynn å still krav til barna!

Læreplanverket L-97 er full av ting som "elevene skal ha hørt om" og "elevene skal ha kjennskap til". Ikke et eneste sted i den boka står det at barna skal ha lært noe som helst...

Det er jo ikke lov til å sette krav til barna lenger.

Det må da være lov for en lærer å sette krav til at noe må læres??

Riktignok kommer det et nytt læreplanverk nå, men det er ikke særlig mye bedre på dette området.

8945775[/snapback]

 

Enig. Den nye lærerplanen, opprinnelig ført i pennen av Kristin Clemet, skulle gjøre noe med dette, men etter at Ap og SV maltrakterte denne, har vi en enda dårligere lærerplan enn L-97, der ting du nevner som "elevene skal ha hørt om.." og "elevene skal ha kjennskap til..." er redusert til "elevene bør ha hørt om.." og "elevene bør ha kjennskap til...", og realfag og IKT nedprioriteres. Snakk om å sy puter under armene på ungene og gjøre dem en bjørnetjeneste som for alltid vil forringe norsk utdanning.

Endret av Spitzi
Lenke til kommentar

Vi bør korte ned tida folk bruker på skole for å folk fortere ut i arbeidslivet vi har stor mangel på arbeidskraft være blir det i framtida . Et alternativet kunne kanskje være å kjøre skole på Lørdag og mer timer pr dag....Kansje... vi også kunne innført maks levealder på 80 da hadde vi spart mange sykehjemsplasser det er ofte de som er gamlest som også er mest pleietrengene også..

Lenke til kommentar
Jeg er mot både lengre og flere skoledager. Det hjelper ikke med mer tid på skolen når man nesten ikke lærer noe der uansett.

 

Få opp kvaliteten i undervisningen heller :)

Kvalitet fremfor kvantitet som man så fint sier :p

8940313[/snapback]

 

Og for å få opp kvaliteten på undervisningen er vel første bud at en gjenninfører disiplinen i skolen,det er jo ingen hemmelighet at dette er et av de største problemene i norske klasserom.

Ro,disiplin og gjensidig respekt er vel alfa og omega for å få undervisningen til å gli og for at de elever som ønsker å lære noe skal få sjansen til det . :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg er mot både lengre og flere skoledager. Det hjelper ikke med mer tid på skolen når man nesten ikke lærer noe der uansett.

 

Få opp kvaliteten i undervisningen heller :)

Kvalitet fremfor kvantitet som man så fint sier :p

8940313[/snapback]

 

Og for å få opp kvaliteten på undervisningen er vel første bud at en gjenninfører disiplinen i skolen,det er jo ingen hemmelighet at dette er et av de største problemene i norske klasserom.

Ro,disiplin og gjensidig respekt er vel alfa og omega for å få undervisningen til å gli og for at de elever som ønsker å lære noe skal få sjansen til det . :hmm:

8963861[/snapback]

Helt enig.

Ro, disiplin og ikke minst krav til prestasjon.

Lenke til kommentar
Jeg er mot både lengre og flere skoledager. Det hjelper ikke med mer tid på skolen når man nesten ikke lærer noe der uansett.

 

Få opp kvaliteten i undervisningen heller :)

Kvalitet fremfor kvantitet som man så fint sier :p

8940313[/snapback]

 

Og for å få opp kvaliteten på undervisningen er vel første bud at en gjenninfører disiplinen i skolen,det er jo ingen hemmelighet at dette er et av de største problemene i norske klasserom.

Ro,disiplin og gjensidig respekt er vel alfa og omega for å få undervisningen til å gli og for at de elever som ønsker å lære noe skal få sjansen til det . :hmm:

8963861[/snapback]

Helt enig.

Ro, disiplin og ikke minst krav til prestasjon.

8965154[/snapback]

 

Og krav på mindre klasser og flere lærere. 30 Elever som har vært på skolen i 5 timer og skal undervises av en lærer er omtrent dømt til å mislykkes.

Lenke til kommentar

30 Elever er ikke et problem hvis det er disiplin. Det er bare å ringe foreldrene og be de komme og hente barna hvis de ikke kan holde seg i ro. 30 elever på 1 lærer er et stort problem for kvaliteten på undervisningen for elevene...

Lenke til kommentar
30 Elever er ikke et problem hvis det er disiplin. Det er bare å ringe foreldrene og be de komme og hente barna hvis de ikke kan holde seg i ro. 30 elever på 1 lærer er et stort problem for kvaliteten på undervisningen for elevene...

8965463[/snapback]

 

Problemet er at foreldrene da klager på skolen/lærerne. Deres små englebarn gjør jo aldri noe galt :no:

Lenke til kommentar
30 Elever er ikke et problem hvis det er disiplin. Det er bare å ringe foreldrene og be de komme og hente barna hvis de ikke kan holde seg i ro. 30 elever på 1 lærer er et stort problem for kvaliteten på undervisningen for elevene...

8965463[/snapback]

 

Problemet er at foreldrene da klager på skolen/lærerne. Deres små englebarn gjør jo aldri noe galt :no:

8965490[/snapback]

 

Jepp har selv hørt på foreldre som har fortalt sine "engler" at lærern overhode ikke hadde noe han/hun skulle sagt :no::no:

Lenke til kommentar

Støtter i stor grad ideen om å gjøre læreryrket mer ettertraktet.

 

Jeg ser tilløp til den gamle diskusjonen om at "Det er mangel på disiplin I BARNA som har skylden for den dårlige skolen", jeg ber dere som mener dette tenke dere om. Kunne ikke en god lærer gjøre noe med dette? Personlig har jeg hatt mer enn min rettferdige del av fryktelig dårlige lærere, men også en del helt utrolig gode. Er det bare et fantastisk sammentreff at de gode lærerene får bedre resultater, bedre kontroll og bedre disiplin enn de dårlige?

 

Jeg vet av erfaring at gode lærere gjør underverker i en klasse. Etter min mening er den mest naturlige og åpenbare løsningen på skoleproblemet bedre lærere gjennom konkurranse, oppfølging av kompetanse og høyere lønn. Hvis vi i tillegg gir mer frihet til eleven så tror jeg mye vil være løst.

 

Når det gjelder feriespørsmålet synes jeg ideen er god, men ikke gjennomførbar så lenge undervisningen er såpass dårlig som den er mange steder i dag.

Lenke til kommentar
Støtter i stor grad ideen om å gjøre læreryrket mer ettertraktet.

 

Jeg ser tilløp til den gamle diskusjonen om at "Det er mangel på disiplin I BARNA som har skylden for den dårlige skolen", jeg ber dere som mener dette tenke dere om. Kunne ikke en god lærer gjøre noe med dette? Personlig har jeg hatt mer enn min rettferdige del av fryktelig dårlige lærere, men også en del helt utrolig gode. Er det bare et fantastisk sammentreff at de gode lærerene får bedre resultater, bedre kontroll og bedre disiplin enn de dårlige?

 

Jeg vet av erfaring at gode lærere gjør underverker i en klasse. Etter min mening er den mest naturlige og åpenbare løsningen på skoleproblemet bedre lærere gjennom konkurranse, oppfølging av kompetanse og høyere lønn. Hvis vi i tillegg gir mer frihet til eleven så tror jeg mye vil være løst.

 

Når det gjelder feriespørsmålet synes jeg ideen er god, men ikke gjennomførbar så lenge undervisningen er såpass dårlig som den er mange steder i dag.

8966943[/snapback]

Mer frihet til eleven?

De har da ikke annet enn frihet.....

Nå har vi prøvd dette.... i mange år nå har elevene fått mer og mer frihet.... og ting har blitt værre og værre.

Lenke til kommentar
Jeg er mot både lengre og flere skoledager. Det hjelper ikke med mer tid på skolen når man nesten ikke lærer noe der uansett.

 

Få opp kvaliteten i undervisningen heller :)

Kvalitet fremfor kvantitet som man så fint sier :p

8940313[/snapback]

 

Og for å få opp kvaliteten på undervisningen er vel første bud at en gjenninfører disiplinen i skolen,det er jo ingen hemmelighet at dette er et av de største problemene i norske klasserom.

Ro,disiplin og gjensidig respekt er vel alfa og omega for å få undervisningen til å gli og for at de elever som ønsker å lære noe skal få sjansen til det . :hmm:

Absolutt. Helt enig med deg.

Ansvar for egen læring i den graden man har det i dag har feilet noe grenseløst, og det må man snart innse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe mot skoleferien skal bli kortere.

 

Det er holdningen til både lærere og elever som må endres. Jeg tror nok de aller fleste lærerene vil det beste for elevene, og ønsker at elevene skal være motiverte og oppegående. Slik samfunnet har blitt idag er skole mer en friplass for å være venn med læreren og lære noe her og der.

 

Skole bør bli sett på som en jobb. Du skal møte opp og gjøre jobben din. Hvis ikke venter det problemer. Lærere og elever bør ikke ha en vennskapssituasjon, men respekt og autoritet (Det betyr ikke at en lærer skal skille seg fra elevene, men at det ikke er en kameratholdning.). Autoritet er noe som gjør skolen idag blir alt for rotete. Når 1/3 av timen går til tull bør et lys gå opp for noen.

 

Ved å fjerne bråkmakerne i egne spesialklasser eller skoler, ekstraundervisning til de svake og sterke. Med andre ord et individuelt opplegg hvor en skiller uroelementene vil vi nok klare å heve nivået så mye folk tilegner seg mer kunnskap, fagene blir "lettere" og motivasjonen øker. Det er ikke til å se bort ifra når elevene forstår pensum så jobber de mer effektivt og er roligere.

 

Lærerene må ha en stor del skyld for dette. Nå begynner det å bli en stund siden jeg gikk på barne og ungdomsskolen, og husker særlig det flere ganger ble spurt "tekniske" spørsmål. Eller det viktigste. Hvorfor det er slik f.eks i matte (Greit nok reglene sier det, men jeg vil vite hvorfor det skjer). Problemet er lærerene (på den tiden?) hadde utdanning til å bare takle det de skulle undervise i, og baserte seg veldig mye på lærerdelen av boka. Jeg kan aldri huske å ha fått et bra svar på hvorfor noe skjer, utenom slik er reglene og "slik er det bare".

 

Det er visse om oss som ikke trenger å vite regler opp og ned, men få se logikken i hvorfor noe skjer, så er hele problemet løst. Reglene er en mal, men det viser ikke forståelse av logikken imo.

Lenke til kommentar

Skole bør bli sett på som en jobb. Du skal møte opp og gjøre jobben din. Hvis ikke venter det problemer. Lærere og elever bør ikke ha en vennskapssituasjon, men respekt og autoritet (Det betyr ikke at en lærer skal skille seg fra elevene, men at det ikke er en kameratholdning.). Autoritet er noe som gjør skolen idag blir alt for rotete. Når 1/3 av timen går til tull bør et lys gå opp for noen.

8968168[/snapback]

 

Det får jeg ikke helt til å stemme. Min beste lærer det siste året ble en venn av meg. Det samme gjaldt de andre elevene i klassa. Hun klarte også å banke inn litt vett i hodene til idiotiene.

 

Så det er ingen vedtatt sannhet at et godt forhold mellom lærere og elever fører til et dårlig læremiljø.

Lenke til kommentar
Det får jeg ikke helt til å stemme. Min beste lærer det siste året ble en venn av meg. Det samme gjaldt de andre elevene i klassa. Hun klarte også å banke inn litt vett i hodene til idiotiene.

 

Så det er ingen vedtatt sannhet at et godt forhold mellom lærere og elever fører til et dårlig læremiljø.

8968780[/snapback]

Helt klart. Et nogenlunde godt forhold må man ha, det går fint an å være venner med elevene, men allikevel ha det klart hvem som er sjefen.

 

Lærere som er overdrevet "diktatoriske" pleier sjeldent å få noe respekt fra elevene i det hele tatt. Man må finne en middelvei :)

Lenke til kommentar

Mener ikke at en lærer skal være sure drittsekker, men heller ikke kamerater (som i at alt flires og blir ledd av). Jeg har også kjent en lærer på et privat basis, og det har ikke vært et problem, og ikke det jeg mener.

 

Hvis læreren klarer å være kamerat og enda beholde autoriteten (noen, men få klarer å være "kamerat" og være autoritær på samme tid, mens etter mitt syn klarer ikke flertallet det). De få som klarer det er alltid godt likt og folk trives. Det er ikke disse jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...