Spragleknas Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kilde: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145016 Høyre vil korte ned skoleferien (VG Nett) - Skoleferien må bli kortere og skoleåret lengre, mener skolebyråd i Oslo, Torger Ødegaard fra Høyre. VIL KORTE NED: Skolebyråd Torger Ødegaard (H) synes sommerferien er for lang. Foto: Jan Petter Lynau Kortere ferie er nødvendig for å få gjennomført Kunnskapsløftet i skolen, mener Høyre-byråden. - Jeg synes sommerferien er for lang, og skulle ønske vi kunne få en offentlig diskusjon nå, sier Ødegaard til NRK. Mandag starter den frivillige sommerskolen i Oslo, med 6.000 elever på plass. - Tilbudet er gratis og har vært fulltegnet i lang tid. Dette viser at barn trenger flere utfordringer, sier Ødegaard. Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) sier ja til frivillig sommerskole, men nei til utvidelse av de obligatoriske skoleåret, slik Ødegaard ønsker. Tror ikke Høyre helt har tenkt igjennom dette. Blir nok ikke lettere å få tak i lærere om dette går igjennom. En liten digresjon: For å gjennomføre alle vedtak som er lovet og nødvendige i dagens samfunn, så synes jeg POLITIKERNE bør ha en uke ferie - MAKS! Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg er mot både lengre og flere skoledager. Det hjelper ikke med mer tid på skolen når man nesten ikke lærer noe der uansett. Få opp kvaliteten i undervisningen heller Kvalitet fremfor kvantitet som man så fint sier Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Litt delte meninger hos meg også. Klart det er utrolig digg med 2 måneders ferie, husker dette godt fra min egen tid på skolebenken, men var alltid møkklei dem siste par ukene. Det spørs jo helt hva som ligger til grunn for forslaget. Om det er for å bruke mer tid på det pensum som allerede foreligger, eller om det er å utvidte det. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hva er vell skole uten 2mnd fri til å *glede* seg til skolestart? Jeg har alltid hatt noe imot høyre... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Stiller spørsmålstegn ved om dette er høyres generelle holdning, eller : Skolebyråd Torger Ødegaard (H Oslo) sin holdning. Har ikke sett noen offisiell uttalelse. Men uansett, problemet i skolen ligger i hovedsak ved lærerene og metodene. -Karkaterkravene for å bli lærer er alt for lave -Respekten for lærere bør økes -Flere mannlige lærere Og vi må distansere oss fra at alle elever skal være så forbanna like og forstå at noen har evner i matematikk, andre i språk, mens andre f.eks har i praktiske ting som sløyd. Dog sløyd er vel forbudt da en kan skade seg :S Endret 25. juni 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Stiller spørsmålstegn ved om dette er høyres generelle holdning, eller : Skolebyråd Torger Ødegaard (H Oslo) sin holdning. Har ikke sett noen offisiell uttalelse. Men uansett, problemet i skolen ligger i hovedsak ved lærerene og metodene. -Karkaterkravene for å bli lærer er alt for lave -Respekten for lærere bør økes -Flere mannlige lærere Og vi må distansere oss fra at alle elever skal være så forbanna like og forstå at noen har evner i matematikk, andre i språk, mens andre f.eks har i praktiske ting som sløyd. Dog sløyd er vel forbudt da en kan skade seg :S 8940475[/snapback] Har ikke hørt noe om at dette er høyres generelle holdning nei. Og jeg er veldig enig i punktene dine om lærere. Man burde ha jevnlig testing av lærere. Det er jo helt på trynet at en lærer som ikke har blitt testet på 20 år skal bedømme nivået til elevene. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg som nettopp er ferdig med mitt første år som realfagsstudent (gjør meg til lektor i kjemi/matematikk) synes naturligvis ikke noe om dette forslaget. Det bygger jeg ikke på det faktumet at jeg mister ferie, men at elevenes motivasjon i finværsmånedene juni-august er utrolig dårlig. Tror ikke man vil tjene noe på å fjerne en uke eller to av ferien. Jeg er heller for lengre og mer intensive skoledager. Hva kvaliteten på lærere angår så har det blitt gjort ulike tiltak, blant annet etableringen av den 5-årige lærerutdanningen på NTNU. Man kan ikke si noe på den faglige kompetansen hos de som går ut herifra i allefall. :-) Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Man kan ikke si noe på den faglige kompetansen hos de som går ut herifra i allefall. :-) Greit nok at lærerne er flinke når de kommer ut, men når du kan gå helt til pensjonsalder uten å blir testet, så er det noe galt. De eneste som kan "teste" lærerne er elevene. Og av erfaring så blir klage på lærer sjeldent tatt seriøst, da det blir sett på som "hevn" mot lærere de ikke liker. Selv har jeg ihvertfall hatt 3-4 lærere som klassene har klagd på år etter år, uten at det har vært til stor hjelp :/ Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hva i all verden har vi gjort høyre? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hva i all verden har vi gjort høyre? 8940659[/snapback] "Hva i all verden har vi gjort Torger Ødegaard?" er vel heller det du mener Lenke til kommentar
Spitzi Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Det er nok snakk om å redusere sommerferien noe, og være mer på nivå med resten av Europa og verden forøvrig. Det vil si at man får litt ekstra fri på vårparten, noe som kan komme godt med med tanke på forberedelse til eksamen, og litt kortere sommerferie. De fleste land har 6 uker (fra slutten av juli til begynnelsen av september), og ikke 8 (noen ganger på grensen til 9) som her i Norge. Lediggang er roten til all ....kjedsomhet. En slik ordning hadde også gjort det lettere for foreldrene, da de kan ha mer ferie samtidig, og ikke splitte ferien til f.eks. første del av ferien med mor, og andre delen med far, eller rett og slett et rent lite helvete å finne ut av for en ensom aleneforsørger... Noen gang tenkt over hvorfor du blir sendt på sumarleir i dalføra innafør eller sendt avsted til den gammal urinstinkende "beste"-mora di på Hadeland? Endret 25. juni 2007 av Spitzi Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 For noe tull! Hvordan skal en gammel mann kunne sitte og vurdere hvor mye ferie vi trenger og hvor mye skoletid vi trenger?! Går han på skole? Nei. De fleste elever fra 1-10 klasse blir skolelei rundt November eller noe slikt, og ferien er sårt trengt, og kunne godt ha vært litt lengre, iallefall ikke kortere. Til og med lærerene våre sier at ferien trengs, hvorfor skal vi da gjøre den kortere? Pga en eller annen politiker som ikke går på skolen sier det? Tviler. Ble veldig irritert når jeg leste dette. Hadde forslaget kommet fra en skoleelev hadde jeg faktisk ikke blitt irritert, men fra en mann som ikke har sittet på skolebenken på lenge? Da har jeg rett til å bli irritert. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg syns man burde gi lærerne mye høyere lønninger. Læreryrket må bli et prestisjeyrke på samme måte som leger er i dag. Da vil karaktersnittet automatisk gå opp i 5-6 for lærere og alle vil tjene på det. Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Men uansett, problemet i skolen ligger i hovedsak ved lærerene og metodene. -Karkaterkravene for å bli lærer er alt for lave -Respekten for lærere bør økes -Flere mannlige lærere Og vi må distansere oss fra at alle elever skal være så forbanna like og forstå at noen har evner i matematikk, andre i språk, mens andre f.eks har i praktiske ting som sløyd. Dog sløyd er vel forbudt da en kan skade seg :S 8940475[/snapback] Jeg føler du har trukket fram det viktigste. Samtidig bør det legges vekt på at gode karakterer kan være inngangen til å tjene gode penger, selv om dette kanskje er tabu, så er det motivasjonen hos mange. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Høyre er jo helt kjørt! Edit: Ikke det at det gjør noe, skal ikke gå mer skole Endret 25. juni 2007 av -Shark- Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Mange ungdommer tar seg sommerjobber, da bør kanskje skoleferien være såpass lang slik at de får tid til noen uker "ordentlig" ferie også. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Tror ikke Høyre helt har tenkt igjennom dette. Blir nok ikke lettere å få tak i lærere om dette går igjennom. Hvorfor ikke? Hvis kortere ferie gjør at lærere må jobbe mindre kvelder og helger så tror jeg mange av dem vil ta det imot med åpne armer. Lenke til kommentar
salah Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Og Høyre tror de kommer gjennom med dette forslaget..? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Tror ikke Høyre helt har tenkt igjennom dette. Blir nok ikke lettere å få tak i lærere om dette går igjennom. Hvorfor ikke? Hvis kortere ferie gjør at lærere må jobbe mindre kvelder og helger så tror jeg mange av dem vil ta det imot med åpne armer. 8942727[/snapback] Det vil jo i så fall bety at man ikke øker det absolutte antallet timer i året, men heller sprer det utover flere dager. Skal dagens intensitet i skolehverdagen opprettholdes vil det per definisjon ikke bli mere fritid på lærekreftene. Det virker jo heller ikke som om skoleåret er preget av for lite tid mot slutten. Hvis jeg husker rett er de siste ukene, for ikke si måneden, preget av korte dager, utetimer, fritimer, mer lek og moro, og det var vel også poenget i en sak i Aftenposten sist uke, hvor man målte aktiviteten skoleåret gjennom. Slutten av mai og juni var slappe greier, hva skal man da med to uker til? Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 -Karkaterkravene for å bli lærer er alt for lave Og vi må distansere oss fra at alle elever skal være så forbanna like og forstå at noen har evner i matematikk, andre i språk, mens andre f.eks har i praktiske ting som sløyd. 8940475[/snapback] Så hvis f.eks. en elev gjør det veldig bra i samfunnsfag og har lyst å bli lærer i dette faget, så skal han nektes å komme inn på lærerstudiet fordi han er for dårlig i matte, engelsk og tysk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå