Gå til innhold

[løst]Strukturell debatt rundt datadelen av forumet.

Er det nye forslaget i utgangspunktet en bedre struktur?  

243 stemmer

1. 1. Er det nye forslaget i utgangspunktet en bedre struktur?

• Ja
      164
    • Nei
      40
    • Vet ikke/ingen formening
      39

Anbefalte innlegg

Litt mer fikling og lite "grovt" utkast utifra innspill (sikkert noen småting som mangler, men for å gi en viss pekepinn):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Brukerbidrag

Underforum: Arbeidslogger, Arbeidslogger - Kommentarer, Benchmarks, Brukertester, Programmeringsguider

Butikkerfaring

Hjelp til kjøp og salg

Datamaskiner

Underforum: Bærbar, Desktop, HTPC/Stue-PC, Servere

Maskinen fungerer ikke

Maskinvare

Underforum: Elektronikk, Hovedkort, Kabinetter og modifikasjoner, Kjøling, Lagringsmedier, Lydkort og PC-høyttalere, Minne, Mus, tastatur, o.l., Prosessorer, Skjermer, Skjermkort, Skrivere, Strømforsyninger

Internett og nettverk

Underforum: Bredbånd og andre internett-tilkoblinger, Hjemmenettverk, LAN-Parties, Nett-tjenester

Overklokking

Underforum:: Prosessor, Skjermkort

Programmering

Underforum: C/C++, C#, Databaser, Java, Javascript, Python, Visual Basic/Qbasic, Windows-programmering (DOS, Win16, Win32), .NET-programmering

Programvare

Underforum: Antivirusprogrammer og datasikkerhet, BSD/Unix, Codecs, GNU/Linux, Lanseringer av programmer, Mac, Windows

Webutvikling

Underforum: PHP, Webkritikk, Webprogramvare

Artikler og tilbakemeldinger (HW)

Underforum: Diskuter artikler, Diskusjon.no, Hardware.no

• Webutvikling settes som egen kategori, etter sterke ønsker (betyr i praksis at Programmering splittes). Er vel endel småkategorier rundt omkring som må legges inn her i tillegg til de som er listet.
  • Utfordringene vedrørende Kjøp og salg er forsøkt løst ved å skille bedre angående teknisk diskusjon vs. "prisdiskusjon". Men dette gir uansett hodebry.
  • Overklokking blir egen kategori da det er veldig ønsket. Men den kan muligens plasseres under Maskinvare. Det viktigste er vel å få det samlet, skal vi tro tilbakemeldingene. Men er nok mest stemning å la det bli stående som i forslaget.
  • Bør Overklokking av Minne og Overklokking av Hovedkort bli slått sammen med Overklokking generelt?
  • Bør Perl, Delphi/Pascal/Kylix, ASP, Assembly, Linux/Unix-programmering og/eller Ruby bli slått sammen med Programmering generelt? Dette er de kategoriene som knapt har noe aktivitet siste 30 dager. Progammeringsguruer får rope opp om hva som er mest praktisk.
  • SFF Barebone og Stue-PC blir til SFF Barebone og plasseres under Maskinvare eller som underkategori Kabinetter.

HTPC blir til HTPC/Stue-PC. Barebone er jo strengt talt ikke et komplett system.

• Servere-snarveien fjernes fra programvare. Bør dette få sin egen dedikerte kategori?
  • Opprettet "Datamaskiner" (i mangel på noe bedre. Vurderte også "Komplette systemer"). Ettersom "Hjelp til kjøp og salg" insinuerer at det kun er prisdiskusjon og ikke teknisk diskusjon det er snakk om. Men er veldig usikker her. Slikt går det når vi har en struktur som ikke skiller teknisk diskusjon fra "prisdiskusjon".
  • "Hardware" endret til "Maskinvare" for å få inn litt norsk her.
  • "Brukerbidrag" kategorien kan muligens bli spredd rundt til sine respektive kategorier.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bør Perl, Delphi/Pascal/Kylix, ASP, Assembly, Linux/Unix-programmering og/eller Ruby bli slått sammen med Programmering generelt? Dette er de kategoriene som knapt har noe aktivitet siste 30 dager. Progammeringsguruer får rope opp om hva som er mest praktisk.

kan være lurt å legge en link i generell/annen programmering, og se om du får respons på det.

Lenke til kommentar
Bør Perl, Delphi/Pascal/Kylix, ASP, Assembly, Linux/Unix-programmering og/eller Ruby bli slått sammen med Programmering generelt? Dette er de kategoriene som knapt har noe aktivitet siste 30 dager. Progammeringsguruer får rope opp om hva som er mest praktisk.

kan være lurt å legge en link i generell/annen programmering, og se om du får respons på det.

Ja, men det er også noe vi kan ta etter en eventuell omstrukturering. Det er ikke en avgjørelse som haster eller som behøves gjøres i samme vending.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser bra ut det forslaget der, at overklokking er en egen katetegori er ikke så viktig synes jeg, kan gjerne være et subforum, det viktigste er at det er samlet.

Ellers så det forslaget veldig bra ut :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror dette kan bli bra ja, organiseringen er ikke helt god... Synes for eksempel at det er litt vanskelig med "Maskinen fungerer ikke"-kategorien, da den kan både komme inn under hardware og software.

Angående Kjøp og salg, så tror jeg Dottens første forslag vil være det beste, ettersom jeg vil tro det blir litt mye blanding hvis man slår det sammen, og tror også det blir litt unødvendig å dele opp Kjøp og salg til forskjellige kategorier.

Noe som jeg tror hadde vært den beste løsningen, er å ha Komplette systemer som hovedkategori, og Kjøp/salg som underkategori der, i tillegg til Bærbare, Desktop, HTPC osv.

Edit: Jepp, det der ser også bra ut. ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Mine umiddelbare tankar om nokre av punkta i forslaget:

[*]Overklokking blir egen kategori da det er veldig ønsket. Men den kan muligens plasseres under Maskinvare. Det viktigste er vel å få det samlet, skal vi tro tilbakemeldingene. Men er nok mest stemning å la det bli stående som i forslaget.

Etter mi meining bør det verte ståande som i forslaget ditt, som ein heilt eigen kategori, og ikkje under Maskinvare. Eg vonar dette kunne vere med på å skape litt meir liv i overklokkingsdelen, ettersom dette nok diverre har gått litt i feil retning sidan overklokking.no vart nedlagt.

[*]Bør Overklokking av Minne og Overklokking av Hovedkort bli slått sammen med Overklokking generelt?

Ja, det trur eg gjerne at det kan. Dei tre tinga heng vel gjerne såpass saman at det passar som eitt forum. Overklokking av prosessor og skjermkort, derimot, treng nok sine eigne underforum slik du har sett opp i forslaget ditt.

[*]"Hardware" endret til "Maskinvare" for å få inn litt norsk her.

Glimrande! :thumbup: Det er godt at det ikkje berre går mot anglifisering av språket vårt alle plassar.

Lenke til kommentar

Ja, men det er også noe vi kan ta etter en eventuell omstrukturering. Det er ikke en avgjørelse som haster eller som behøves gjøres i samme vending.

se der ja, kom jo opp kunngjøringer riktig så fort både her og der. :)

har gått fort fremover de siste dagene, dette blir bra! :thumbup:

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Er det kun jeg som synes at Benchmarks burde ligge under Overklokking i stedet for Brukerbidrag?

Tenkte faktisk det samme selv. Den hører nok bedre hjemme under overklokking. Kanskje hele kategorien "Brukerbidrag" burde bli spredt til sine respektive kategorier.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke her, synes disse idèene er geniale jeg. Angående brukerbidrag så forstår jeg ikke hvorfor det er organisert slik det eksisterer nå uansett. En oppdeling og flytting av denne kategorien tror jeg kunne vært veldig lurt.

Det morsomme er at veldig mange av disse forslagene har vært prøvd å bli tatt opp før. Men da har de bare blitt avfeid som tåpelig.

Takk til Dotten som endelig gjør noe med denne struktureringen av forumet.

Lenke til kommentar
Det morsomme er at veldig mange av disse forslagene har vært prøvd å bli tatt opp før. Men da har de bare blitt avfeid som tåpelig.

Takk til Dotten som endelig gjør noe med denne struktureringen av forumet.

Vil bare påpeke at forslaget i utganspunktet tok til etter å ha lest mange eldre tilbakemeldinger. Det ble så nevnt internt i sommer og teamet kom med ytterligere gode innspill og nå her på forumet kommer brukere igjen med gode innspill. Vi får se hva det blir til, ender det opp med en ren "katastrofe" så er det jo bare til å kjøre en "Reebot". Vi får se hva styremedlemmene sier neste uke :)

Bitene er jo blitt servert, gjelder bare å pusle dem rett sammen.

Lenke til kommentar

Overklokking bør stå som en egen kategori, med prosessor, skjermkort og MINNE. Man kan da ikke ha en overklokkingsdel uten MINNE. Å fjerne den underkategorien er jo som å banne i kirka.

Minnetweaking er jo selveste rosinen i pølsa.

SKAM DERE som tenker slik.

Ideell overklokking kategori:

Overklokking(.no)

-Generelt

--guider/stickies

-Prosessor

--guider/stickies

-Skjermkort

--guider/stickies

-Minne

--guider/stickies

-Hovedkort

--guider/stickies

-Benchmarks

--guider/stickies

Lenke til kommentar

Hei :)

Grunnen til at vi nok tenker slik er at kategorien Overklokking av minne har fattige 101 tråder på nærmere to år. Det er kun en tråd som har vært aktiv der inne i løpet av 30 dager, så aktiviteten er ikke akkurat noe som taler for at den kategorien har livets rett. Man kan spekulere i at aktiviteten vil ta seg opp med tiden, men det spørs jo (men ingenting ville jo vært bedre). Å ha en guide-underkategori for hver kategori i Overklokking blir overkill. I hvert fall i første omgang.

Men fjerning/legge til nye kategorier er en litt egen diskusjon. Akkurat nå er det plasseringen av dagens kategorier som er oppe for mulig omstokk. Så får vi opprette en dialog med overklokkerne angående kategorier etter dette. Det kan da ikke være særlig praktisk å hoppe mellom kategorier som knapt er aktive. Da er det mer oversiktlig og kjappere for en entusiast å få det samlet. Men som nevnt, vi får ta det i en egen diskusjon og overklokkerne får komme med sine innspill slik at vi kan ta hensyn til dette for å gjøre dette til et best mulig forum for overklokkere ;)

Lenke til kommentar
[*]Webutvikling settes som egen kategori, etter sterke ønsker (betyr i praksis at Programmering splittes). Er vel endel småkategorier rundt omkring som må legges inn her i tillegg til de som er listet.

Meget bra. Men hva gjør man det da med kategorier som databaser, asp, python og ruby? Blir de også flyttet? Dette er jo programmeringsspråk som blir veldig mye brukt til webutvikling. Men å splitte webdelen og annen programmering i disse språkene tror jeg er en dårlig idé. Mange som ikke driver med webutvikling kan fortsatt fortsatt gi gode innspill til folk som bruker disse språkene til webutvikling.

Alternativt kan man selvfølgelig bare flytte over PHP og ASP. Men det kan fort bli litt rotete, i tillegg til at nybegynnere kanskje begynner å tro at dette er de eneste språkene som egner seg godt til webutvikling.

Det beste tror jeg er å fortsatt beholde alle disse backend-språkene i programmeringsforumet, og la webutviklingsforumet være et sted for frontend-kode (javascript, (x)html/css), ferdig kode (webprogramvare-kategorien) og webkritikk. I tillegg tror jeg det kunne vært lurt å flyttet ned Visuell kreativitet og Flash (og animasjon) kategorien ned i dette forumet.

Altså blir struktorforslaget mitt sånn (Endel endringer fra mitt forgje forslag ja):

• Programmering
    • PHP
    • ASP
    • Python
    • Ruby
    • Databaser
    • ...
  • Webutvikling
    • Annet (ftp, servere, hostfirmaer osv.)
    • (x)html, css, javascript, tilgjengelighet og webstandarder
    • Webprogramvare (ferdigscript/-løsninger)
    • Webkritikk
    • Visuell kreativitet
    • Flash (og animasjon?)

Selv om det er lite aktivitet i dem syns jeg det er lite vits i å slå dem sammen. De feste programmeringsspråk er såpass forskjellig at hvis jeg kan Python og PHP og Javascript har jeg liten interesse av å se tråder fra andre programmeringssråk.

Lenke til kommentar
[*]"Hardware" endret til "Maskinvare" for å få inn litt norsk her.

Faktisk den eneste endringen jeg er skikkelig imot, er det en ting jeg får fnatt av, så er det endring av ting som er fastgrodd som uttrykk... (kan vi ikke bare endret siden fra hardware.no til maskinvare.no i samme slengen, så er forvirringen total for min del)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Litt mer fikling og lite "grovt" utkast utifra innspill (sikkert noen småting som mangler, men for å gi en viss pekepinn):

*snip*

Går ikke Javascript under webutvikling, slik som JonT sier? Eller blir det meningen at det skal være en link til Javascript ifra Webutvikling, kanskje? :hmm:

Lenke til kommentar
  • Webutvikling
    • Annet (ftp, servere, hostfirmaer osv.)
    • (x)html, css, javascript, tilgjengelighet og webstandarder
    • Webprogramvare (ferdigscript/-løsninger)
    • Webkritikk
    • Visuell kreativitet
    • Flash (og animasjon?)
Visuell kreativitet på webutviklingsdelen? Såvidt jeg ser, så har ingen av trådene på det forumet noe som helst med webutvikling å gjøre. Eller tenker du på en helt ny kategori? Endret av Canute
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...