Nostalgisk Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Ja. Hva syns du? Bør ungen din vente til den blir 18 og er lovlig, eller er det greit å gjøre det med venner allerede i 15-årene? Det året de fyller 18år er mitt krav. Selvsagt vil jeg også da gi ungen(e) en liten lærdom/tips om alkohol. Altså å drikke med måte og ta pauser med vann eller brus. Endret 4. februar 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
Mott Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Nå er ikke jeg noe far, men mener at et barn ikke bør få LOV til å drikke før han/henne er 18 år, men samtidig bør de vite at vis de planlegger å drikke alkohol, så bør de si ifra, og du må vite hvor de er. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg tror jeg ville sagt at de fikk være åpne med meg om de skulle på fest og planla å drikke når de var sånn 15-16. Sagt at de ihvertfall fikk holde seg unna sprit til de ble eldre. Et annet kriterie for at de skulle "fått lov" er at jeg skulle kjørt de til og fra fest, og at de tar telefonen når jeg ringer til de. Unge kommer til å drikke uansett om de får lov eller ikke, å da er det bedre at de er åpne om det med deg som forelder, så man ihvertfall kan ha litt kontroll over de. 3 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg ville ikke gitt dem lov til å drikke før 18, men jeg ville innsett at det bare betydde at de ikke kunne drikke åpent hjemme, og ville ha håpet jeg hadde oppdratt dem bra nok til å forstå farene ved feil bruk av alkohol. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Enig med KarlRoger over meg her og har heller ikke mer å tilføye! Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Bedre å drikke litt hjemme med ungen en at ungen blir shitting på første fest. Lenke til kommentar
hazerd Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Vell kunne begynt og drikke når jeg var 13 vist jeg ville det. Men jeg gjorde det ikke før jeg ble 18. Vet ikke helt hvorfor. Har som regel alltid fått lov til det meste. Blir vell som regel at de som får lov gjør det ikke, men de som ikke får lov gjør det Min egen mening er at om barnet er 16 og er veldig oppegående så synes jeg ikke du skal nekte han/hun i og drikke. Det gjør det egentlig bare verre i og nekte dem i og drikke, siden de da holder alt hemmelig. Er jo bedre at foreldrene "vet" at de er ute og drikker, enn at de ikke vet det. Evt: ringe/melde eller høre med venner, for og sjekke om alt er bra. Nå vil ikke jeg starte og diskutere at hvorfor de skal ha lov eller ikke ha lov, ville bare si det sånn som jeg føler det burde være. Endret 24. februar 2011 av lfceven Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg ville ikke latt barnet mitt drikke hjemme, eller drukket med det. jeg er snart 18, så jeg har egentlig ikke lov selv av mine foreldre, men jeg er egentlig glad for det også. Hadde jeg hatt lov hadde jeg helt sikkert fått litt verre alkoholvaner enn jeg har nå! Lenke til kommentar
Xquzi Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Har ikke lest alle postene, men jeg er snart 17 og drikker "litt". Jeg "får" lov til å drikke, men mamma vil ikke kjøpe drikke til meg , med mindre det er øl , eller cider. Pappa har sagt han eller vil gi meg sprit etc, enn at jeg skal drikke noe annet, som jeg ikke veit hva inneholder. Da jeg er ute å drikker, pleier jeg å sende en meld om at det går bra, og når jeg kommer hjem. Noe også de setter pris på. Selv kommer jeg fra et sted der de fleste drikker og du blir såkalt populær. Men jeg er vel voksen av meg, og klarer å beherske meg på de fleste områder. Men det hender at de spørr meg om jeg vil ha en øl til middag, eller smake på en drink da vi er på ferie, eller hjemme. Jeg er også vant til og smake fra jeg var liten, en svelg eller to. Men jeg har derimot en venn som har det svært strengt på dette området, og ikke får lov til å drikke. Det som skjer med han er at så fort foreldrene er ute av huset, kjøper han alt av drikke , og har fest. Dette ender opp med at han blir dritings... Så vil heller si at jeg har det "bedre" enn han, da jeg kan drikke da jeg føler for det, og de hjemme veit om det. Så jeg slipper å skjule det, og så fort jeg har sjansen må jeg drikke. Jeg kan bestemme mer selv. Sier ikke det er riktig, men sier kanskje at jeg kommer lettere ut av situasjonen enn han 2 Lenke til kommentar
Monstrum Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Selv er jeg 17, og kommer fra ett sted der det er veldig "populært" å drikke seg full hver helg. Tror ikke akkurat kommunikasjonen mellom foreldrene mine har vært helt på topp på dette området. Min mor har alltid sagt klart og tydelig "Nei, du får ikke drikke i det hele tatt før du er 18!" Mens pappa er mer typen som sier: "Du kommer jo til å prøve før eller senere, har du først bestemt deg, kan vi ikke stoppe deg, men dra iallefall ikke alene" for så å rett og slett informere meg og lære meg om alkohol. Jeg er heldig med vennene mine; i vår gjeng er det kult å ikke drikke, tro det eller jeg. Så jeg har rett og slett tatt et standpunkt: Jeg går ikke på fest for å drikke meg drita, men jeg ser ikke problemet med å drikke ett glass vin eller to til god mat, så lenge man klarer å sette grenser Tror kanskje mange foreldre ville blitt tryggere dersom de oppfordrer ungen til å ta ett standpunkt? (et fornuftig et, vel og merke) : ) Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Overvåket fra 15 (helst eldre pga tanken på problemer med helse). Tidspunkt, (henting/lering) til stedet, Bør kunne vite litt om personene han/hun er med. En person på 14 har dobbelt så stor sjangse for å bli alkoholikker enn en 20år ing. Men man kan aldri prøve å forhindre barnene å komme i kontakt med alkohol, men heller bare hjelpe til, informasjon etc. La de smake på alkoholen hjemme rundt middagsbordet. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Er så heldig at pappa henter meg for å skjekke at jeg ikke blir sørpe dritings, så jeg får gratis skyss hjem og. Og om jeg ikke drikker kan jeg kjøre hjem, i tillegg og det er jo win! Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Er så heldig at pappa henter meg for å skjekke at jeg ikke blir sørpe dritings, så jeg får gratis skyss hjem og. Og om jeg ikke drikker kan jeg kjøre hjem, i tillegg og det er jo win! Samme her, han sitter oppe og venter til jeg ringer/han synes det begynner å bli på tide å hente meg. Går bra om jeg blir sørpe, men blir fortalt før festen begynner at jeg skal være forsiktig. Noe jeg også er, selv om det går litt over styr av og til. Og som deg, drikker jeg ikke kjører jeg selv Er 16. EDIT: Om jeg selv får barn en gang, skal de få det på samme måte som meg. Det fungerer helt utmerket for meg, og da vil det sannsynligvis gjøre det for barnet/barna mine også. Og jeg kan uansett ikke få hindret dem i å drikke, noe jeg heller ikke kommer til å ville gjøre. Eneste kravet jeg vil sette, er å ha begynt på videregående, slik som kravet har vært for meg. Det er snakk om de livligste årene i livet, og de skal brukes godt! ;-) Endret 23. oktober 2011 av jigaplow Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Mora mi var veldig påpasselig og satte forbud da jeg bodde hos henne. Jeg flyttet til faren min da jeg var 16, sommeren for to år siden. Han har alltid driti i hva jeg gjør, hvor jeg drar og når jeg kommer hjem. Jeg kan ikke regne med å bli hentet noe sted av ham. Det har fungert med vekslende hell. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Har egentlig hatt en null-toleranse for alkohol, men han har skjønt at det funker ikke helt, når du har en 16åring som gjør det motsatte av det du sier Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Det er et vanskelig spørsmål, men jeg synes med fordel man kan unnvære å la barna drikke før de har fylt 18. Lenke til kommentar
Solch Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Når ungene min blir 16, vil jeg tillate dem å drikke alkohol. Som regel er en 16-åring moden nok til å kunne takle alkohol. Altså, jeg har ikke tenkt å kjøpe alkohol til ungene mine, men det kommer et tidspunkt hvor man bare må godta at ungene drikker. Kan ikke bare stenge de inne på rommet sitt heller. Var selv 14 når jeg begynte å drikke, og sjønner godt at mamma var bekymra. Vil iallefall være veldig åpen om alkohol, slik at om det skal være en fest hvor de kommer til å drikke, så sir de fra til meg, så kan jeg heller ringe de litt å skjekke at alt er bra, istedet for at de må drikke i det skjulte uten å svare på telefoner og uten at jeg vet hvor de er. Og selvfølgelig lære de å drikke med måte Endret 30. oktober 2011 av Solch 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det er ikke smart å la barna drikke før de er 18 år. Jeg for min del syntes at mennesker generelt sett ikke burde drikke uansett om de var 18 eller ikke. Men men man har jo forskjellige meninger. Du må i hvert fall ikke la ditt eller dine barn drikke før de er fylt 18 år. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Alkohol er en forferdelig gift som ikke burde funnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå