Gå til innhold

Hva er forskjell på Elite Pro og Ultimate SD kort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ultimate er raskere enn Elite (120x mot 50x). Skal du bruke det i et kompaktkamera som f.eks Ixus 800IS, så vil du ikke ha behov for noe mer enn Elite. Du vil neppe merke forskjell, ettersom kameraet nok er flaskhalsen før minnekortet.

Kingston er ikke et dårlig kort, men finner du Sandisk Ultra II eller Extreme III til samme pris så vil jeg heller anbefale dette. Sandisk er regnet som den mest stabile produsenten, og sjansen for minnekortkrasj og tapte bilder er minimal.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Jeg har lest alle innleggene dine og skjønner at du er Sandisk fan ;) Men nå har det seg sånn at jeg er Kingston fan og kommer nok heller til å velge de. Men takk for at du oppklarte elite pro vs ultimate, da vet jeg at jeg ikke trenger ultimate selv om jeg likevel kommer til å kjøpe de :D

Lenke til kommentar

Jeg støtter meg til Afseth når jeg nå anbefaler Sandisk til alle mine venner. Det er fordi jeg ikke kjenner til noen andre her på forumet som har kompetanse nok til å uttale seg om kort og pålitelighet.

Er ikke det det viktigste, da?

TwinMos er jo kjent for å lage bra dataminne, men som minnekortprodusent har de et mer frynsete rykte. Selv hadde jeg ikke kvidd meg for å kjøpe Kingston, som har et veldig godt rykte innen datakretser. Det betyr ikke nødvendigvis at de er like gode på minnebrikker til digitale kameraer, men jeg har heller aldri hørt om det motsatte heller. Med dagens lave minnepriser har livstidsgaranti ingen betydning.

Dere av oss som har kommet til fotointeressen via sin datainteresse må huske på at konsekvensene er mye verre når et minnekort ryker, enn når en rambrikke ryker. Derfor kan man like gjerne gi opp sine kjepphester, og kjøpe Sandisk som er dokumentert best på pålitelighet.

Det er bare dumt å være fan av et bestemt merke på dette punktet.

Lenke til kommentar

Støtter de andre her inne. TwinMos er jeg ikke spesielt imponert over, Kingston er vel hakket bedre. Men har kompiser som har hatt tvilsomme erfaringer med Kingston CF kort. Er ikke så moro med fullt minnekort som streiker...

Har selv gode erfaringer med nevnte SanDisk og Lexar kort.

Edit: Nå kjenner jeg ikke Afseth, men vet han jobber i fotobutikk og han har vel en liten oversikt over hvilke kort kundene kommer og klager på.

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takker for råd om minnekort. Endte opp med Extreme III og det angrer jeg ikke på. Mista kamera i vannet og der lå det i over en time. Tok ut minnkortet, tørka det et par dager og henta ut alle bildene. Takker Afseth :)

(kamera fikk jeg ikke til å funke igjen, ikke de 2 ekstra batteriene jeg kjøpte heller..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...