Gå til innhold

Nytt skjermkort for 1080p "LOW PROFILE"

Anbefalte innlegg

Spørsmål min pc type

Fujitsu Siemens Scaleo E 630 P4 3,0GHz

2x1024MB,250GB,256MB,DVI,DVDRW,2xTVtuner Stk

har problemer med å kjøre x264 1080p. Noe som helt sikkert skyldes at jeg har for dårlig pc.

Tror kanskje der er skjermkortet Geforce 6600 som ikke takler 1080p.

Er derfor på jakt etter et nytt, men det må¨være i low-profile. Noen tips?

Er prosessoren for dårlig P4 3,0GHZ. Hva bør jeg da kjøpe? Hvordan finner jeg ut hvilken socket jeg har på hovedkortet, og om eventuelt denne pc støttet det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU bør/må over på ett skjermkort som har innebygd H264 støtte, dvs 8500/8600GT eller HD2400/2600. Men du har nok tre utfodringer, tror ikke du finner noen som leverer dette i low profile (så isåfall må du kjøpe extension kort for å montere det andre vegen, dersom der er plass til dette!) og det andre er at du nok har for liten strømforsyning til å drive kortet, mao må du også ha ny strømforsyning, det siste er at du sikkert har AGP og pr idag er der ingen kort med H264 for AGP, dette kommer men finnes ikke pr idag :)

Lenke til kommentar
har problemer med å kjøre x264 1080p. Noe som helt sikkert skyldes at jeg har for dårlig pc.

8939625[/snapback]

Jeg har enda dårligere PC enn deg, men får til å kjøre 1080p helt uten problemer. Men jeg har 7900GT, og det er her hele forskjellen ligger.

GeForce 7 og 8 har integrert støtte for hardware-dekoding av H.264/AVC som gjøres av grafikkprosessoren (GPUen) på skjermkortet. Denne prosessoren er spesiallaget for slike ting, og resultatet er at resten av PCen din blir avlastet en veldig tung last, og 1080p vil kjøre problemfritt.

Jeg vil anbefale GeForce 8600GT til ca. 900,-. Da burde du ha et skjermkort som takler 1080p fint, men om du vil ha litt mer futt kan du gå for 8600GTS til ca. 1600,-.

Dessverre finner jeg ingen av disse kortene som low-profile. :hmm:

Eneste jeg finner er 7300GS, men for å være ærlig vet jeg ikke om dette kortet er kraftig nok for 1080p. Men det kan jo være verdt et forsøk.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Er du sikker på at 7900 har dette?? Isåfall var dette helt nytt for meg, har blitt fortalt at det kun er 8500 og 8600 av nVidia kortene som har dette, ikke engang 8800 kortene har dette pr idag... Men dersom du virkelig kjører 1080p uten hakking på mindre PC må det jo stemme, det var bare helt nytt for meg :)

Lenke til kommentar

Da jeg hadde X800PRO gikk 720p helt greit, men 1080i og 1080p gikk ikke an å kjøre.

Etter jeg fikk 7900GT kan jeg spille av 1080i med ca 20% CPU-last på en førstegenerasjons A64 3400+, så jeg vil tro det er GPUen som står for dekodingen ja :)

Jeg mener jeg leste noen artikler om at GF7 skulle støtte H.264/AVC, så jeg skal se om jeg finner noen og poster de her.

Edit: Ifølge denne artikkelen støtter ihvertfall GF7 "akselerasjon" av H.264/AVC, men er usikker på om man må kjøpe PureVideo for å få dratt nytte av dette. Finner heller ikke noe konkret om GF7 har full dekoding av H.264/AVC, eller bare 'hjelper på litt' (akselerasjon).

8600GT og 8600GTS har ihvertfall full dekoding.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Se der ja, så lærte jeg noe nytt idag og :)

Det er vell PureVideo som gjør at en får nytte av dette og jeg trodde dette kom først på GF8 men ser nå at den må ha komt på noen GF7 kort også. 720p pleier å gå greit, men 1080 krever sinnsykt mye mer av PC så en skal ha relativt heftig PC for å klare dette uten HW dekoding.

Lenke til kommentar
Da jeg hadde X800PRO gikk 720p helt greit, men 1080i og 1080p gikk ikke an å kjøre.

Etter jeg fikk 7900GT kan jeg spille av 1080i med ca 20% CPU-last på en førstegenerasjons A64 3400+, så jeg vil tro det er GPUen som står for dekodingen ja :)

Jeg mener jeg leste noen artikler om at GF7 skulle støtte H.264/AVC, så jeg skal se om jeg finner noen og poster de her.

Edit: Ifølge denne artikkelen støtter ihvertfall GF7 "akselerasjon" av H.264/AVC, men er usikker på om man må kjøpe PureVideo for å få dratt nytte av dette. Finner heller ikke noe konkret om GF7 har full dekoding av H.264/AVC, eller bare 'hjelper på litt' (akselerasjon).

8600GT og 8600GTS har ihvertfall full dekoding.

8961311[/snapback]

Er *kun* 8500 og 8600 serien som har full decode stötte i HW, alle andre er partial decode stötte.

Lenke til kommentar

Den støtter 1080p fordi den har ordentlig HDCP ja, men den støtter ikke hardware-dekoding av H.264/AVC slik som GeForce 8500/8600 gjør. :)

Edit: Med HDCP kan X1600 videreformidle 1080p gjennom HDMI slik at den dekodes i f.eks TVen eller hva man måtte bruke til dekoding. Dekodingen skjer altså ikke i skjermkortet, og jeg forsto trådstarter at det var dette han ønsket fordi han ville se 1080p på PCen :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jo, men når skjermkortet ikke kan ta seg av hele jobben med dekodingen er CPUen nødt til å assistere, og i verste fall gjøre hele jobben dersom skjermkortet ikke kan 'hjelpe til'; eksempelvis nVidia-skjermkort eldre enn Geforce 6. Da kan det fort skje at man ikke har nok prosessorkraft til å dekode og spille av filmen, og da hakker det slik som trådstarter har problemer med.

Men GeForce 7 og toppmodellene i Geforce 8 kan delvis dekode H.264/AVC, og dermed avlaste CPUen. Denne avlastingen var ihvertfall betydelig da jeg oppgraderte fra X800Pro til 7900GT. Men Geforce 8500/8600 er unike fordi de kan gjøre hele jobben alene, så man kan bruke et slikt skjermkort på en gammel maskin og likevel spille av 1080p uten problemer :)

Edit: Se her angående 8500/8600.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...