Juden Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) "Malena" er stappfull av italienske klisjéer om unge gutters første møte med seksualitet. Anmeldelse fra NRK: Ikke det lutfattige Sicilia som Luchino Visconti skildret i klassikeren "La Terra Trema", men en lysere utgave der vakre Malena vrir hodet mange ganger rundt på alle menn, og byens svartkledde kvinner rystes av den personifiserte synd. Seksuell oppvåkning Men hovedpersonen er likevel en gutt som våkner seksuelt og blir fullstendig besatt av Malena i en intens avstandsforelskelse. Det er få genre som bør kjede voksne kvinner mer enn oppvekstskildringer hvor hvalpete guttunger får se et kvinnebryst som ikke tilhører mor, og dermed får sin første stå. Italienske klisjéer "Malena" er akkurat så full av klisjéer som slike filmer pleier å være, i tillegg til å velte over av alle de klisjéene vi forbinder med italiensk film: hyling, skriking, drama og smertefullt infantil humor. Frekt Alt dette kunne man jo ha gjespet over og levd med om det ikke hadde vært for historien om Malena, som utnyttes og misbrukes og opplever grusomheter bare kvinner kan oppleve. Det oppleves som rett og slett frekt å la hennes skjebne være utgangspunktet for en ung gutts seksuelle oppvåkning, for det hun utsettes for er virkelig hjerteskjærende. Og hvorfor er det så festlig og sjarmerende med gutter som måler tissefantene sine med tommestokk, kikker på nakne damer, og roper kjønnsord etter dem ved hver anledning? Vi ville ikke likt å se en film med 13-årige piker som kikket på nakne menn og målte størrelsen på kjønnsleppene sine. Hva syns dere om temaet som er tatt i filmen? Skuespillere er ikke dårlige med bl.a Monica Bellucci. Filmen fikk iallfall 2/6 hos NRK. Hva mener dere om filmen? Endret 25. juni 2007 av Savage-Garden Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Er fullstendig uenig med både NRK og deg, hvis du virkelig mener at skuepillerprestasjonene var dårlige. Ja, de første 45 minuttene var noe banale og kanskje litt langtekkelige, men de bare bygger opp mot filmens siste halvtime som er helt fantastisk. Jeg går ut ifra NRKs anmelder er en kvinne, som av en eller annen grunn hang seg opp i Belluccis pupp, og synes gutters seksuelle oppvåkning ikke har noe på film og gjøre. Dessverre lever vi fremdeles i en verden der kvinner er frigjorte når de blir kåte, men hvis gutter blir det, er det en skam og helst noe vi bør unnskylde oss for. Hvorfor dette ikke passer på film, håper jeg noen kan forklare meg, da verken NRK anmelderen eller Savage-Garden tok seg bryet. Syns denne deles av filmen (som var de første 45 minuttene) var troverdig skildret, da tenårene stort sett er banale og en liten smule patetisk. Hvorfor anmelderen henger seg opp i dette som filmens tema, mener jeg gjør filmen dårligere enn den er. Jeg mener den handler MER om en ung gutts moralske oppvåkning. Han vokser fra å se på en kvinne som et sexobjekt, en ting som bare er skapt for hans forlystelse, til å se på Malena som et helt menneske, med følelser, problemer og selvbestemmelsesrett. Filmen tar opp samfunnets uttryksformer for sjalusi og dobbeltmoral igjennom en ung gutts øyne på en glimrende måte, jeg syns skuespillet var godt. Da spesielt av Monica Bellucci, som IMHO gjorde en sterkere rolle i "Malena" enn Theron i "Monster" og Berry i "Monsters Ball". Lenke til kommentar
Juden Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Er fullstendig uenig med både NRK og deg, hvis du virkelig mener at skuepillerprestasjonene var dårlige. Ja, de første 45 minuttene var noe banale og kanskje litt langtekkelige, men de bare bygger opp mot filmens siste halvtime som er helt fantastisk. Jeg går ut ifra NRKs anmelder er en kvinne, som av en eller annen grunn hang seg opp i Belluccis pupp, og synes gutters seksuelle oppvåkning ikke har noe på film og gjøre. Dessverre lever vi fremdeles i en verden der kvinner er frigjorte når de blir kåte, men hvis gutter blir det, er det en skam og helst noe vi bør unnskylde oss for. Hvorfor dette ikke passer på film, håper jeg noen kan forklare meg, da verken NRK anmelderen eller Savage-Garden tok seg bryet. Syns denne deles av filmen (som var de første 45 minuttene) var troverdig skildret, da tenårene stort sett er banale og en liten smule patetisk. Hvorfor anmelderen henger seg opp i dette som filmens tema, mener jeg gjør filmen dårligere enn den er. Jeg mener den handler MER om en ung gutts moralske oppvåkning. Han vokser fra å se på en kvinne som et sexobjekt, en ting som bare er skapt for hans forlystelse, til å se på Malena som et helt menneske, med følelser, problemer og selvbestemmelsesrett. Filmen tar opp samfunnets uttryksformer for sjalusi og dobbeltmoral igjennom en ung gutts øyne på en glimrende måte, jeg syns skuespillet var godt. Da spesielt av Monica Bellucci, som IMHO gjorde en sterkere rolle i "Malena" enn Theron i "Monster" og Berry i "Monsters Ball". 8939706[/snapback] Jeg har ingenting imot filmen! Den var bra. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Og hvorfor er det så festlig og sjarmerende med gutter som måler tissefantene sine med tommestokk, kikker på nakne damer, og roper kjønnsord etter dem ved hver anledning? Vi ville ikke likt å se en film med 13-årige piker som kikket på nakne menn og målte størrelsen på kjønnsleppene sine. 8939572[/snapback] Det er så åpenbart at det er en kvinne som har skrevet dette at det nesten blir flaut. Snakk om skivebom. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Det er så åpenbart at det er en kvinne som har skrevet dette at det nesten blir flaut. Snakk om skivebom. 8945896[/snapback] Jeg vil bare presisere at jeg syns NRKs anmeldelse var dårlig, det at den ble gjort av en kvinne er meg knekkende likegyldig. Selv om en film gjerne kan bedømmes hvordan den er å se fra en kvinnes synspunkt, syns jeg filmen skal bedømmes utfra dens egne kvaliteter, og ikke hvorvidt den fremstår som et feministisk standpunkt. Jeg beklager hvis jeg misforsto Savage-Gardens første post, men jeg mener det har sneket seg inn ett meget viktig "ikke" i posten siden jeg kommenterte den, noe som skildrer skuespillet på en helt annen måte Endret 26. juni 2007 av JacEr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå