Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aktiviteter å gjøre sammen som par?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jøss darkness|, skulle tro dere drev med ekstrem sport ;)

 

Selv om mye av det hørtes gøy ut.

 

Jeg og Julie tenkte å komme oss til dyreparken, siden hun er så glad i dyr. Det er jo en ting å gjøre.

8955740[/snapback]

 

Nei, men Trond gjør ;) Viktigste er uansett at man får opplevelser sammen med kjæresten, og også gjerne en felles hobby.

Lenke til kommentar
Du har ikke vært i så veldig lange forhold enda, Databamse?

 

For å få et forhold til å virke må man jobbe med det. Man kan ikke bare la det skure å gå. Det er begrenset hvor mange ganger dt er moro å gå på kino eller å spise vafler..

8957649[/snapback]

Jeg har vært i lange forhold, og jeg er eldre enn deg også. Det jeg skrev om vafler var bare for å få ut litt frustrasjon, men du bet på den.

 

Men det er sant at hvis man ikke VET hva man skal foreta seg, da har man rett og slett ikke ting til felles.

Lenke til kommentar

Noen ganger høres du ut som en pubertal 15åring i hvert fall :D

 

De har vel ting til felles, men det er greit å sprite opp forholdet litt. Ting kommer ikke nødvendigvis av seg selv. Viktig å ta vare på spenningen og kjærligheten, og alltid være ivrig etter å bli kjent med nye sider av din kjære.

Lenke til kommentar
Noen ganger høres du ut som en pubertal 15åring i hvert fall :D

 

De har vel ting til felles, men det er greit å sprite opp forholdet litt. Ting kommer ikke nødvendigvis av seg selv. Viktig å ta vare på spenningen og kjærligheten, og alltid være ivrig etter å bli kjent med nye sider av din kjære.

8957933[/snapback]

Som jeg sa over, så var det for å få ut litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Du har ikke vært i så veldig lange forhold enda, Databamse?

 

For å få et forhold til å virke må man jobbe med det. Man kan ikke bare la det skure å gå. Det er begrenset hvor mange ganger dt er moro å gå på kino eller å spise vafler..

8957649[/snapback]

 

My point exactly. Kino er kjedelig, spise mat på restaurant er kjedelig. Altså, det blir for seriøst! Vi har vært sammen såpass lenge nok nå at seriøsitet har vi fått nok av. Nå skal vi kose oss og ha det morsomt! Og da skal vi le sammen.

Føler at vi har gjort alt annet egentlig, men likevel er det veldig fokuset på hver våre interesser som egentlig er problematisk. Selv kan jeg ikke styre mine interesser for kunst og musikk fordi kroppen gjør det selv. Jeg får ikke til å kontrollere det siden hodet går, og rytmer, melodi og grooves bare dukker opp ukontrollert. Noe min kjære selvfølgelig blir drittlei av. Kan ikke klandre henne for det heller egentlig. Men det er klart det er problematisk siden jeg blir så opptatt av låter.

 

Men ekstremsport? Tror nok jeg kunne blitt med på det, men dama ville garantert ikke gjort det. Spurte henne faktisk i går om hun ville at vi skulle ta hangglider-lappen! Men hun vil bare hoppe fallskjerm hun. Selv driter jeg i buksa bare av å tenke på det! Hun har ekstremt høydeskrekk, men bare i mindre store høyder og ikke ved sinnsyke høyder. På grunn av at hvis hun faller 20 meter, så får hun jævlig vondt. Men faller hun 1000 meter, får hun fint lite vondt. Jeg vet hun vil prøve å hoppe i fallskjerm da, men synes det er litt ekstremt å bare gjør det sånn uten videre, ihvertfall fra det ståstedet vi er i nå! Kanskje en mellomting? :)

 

Nei, det beste hadde vært å funnet noe vi begge kan brenne for - sammen! Da hadde vi følt at vi har vært mer sammenknyttet. Selv om vi er det, for all del. Vi har ingen spesielle problemer sånn sett i forholdet. Vi prater veldig mye sammen og er veldig mye sammen, men det blir ikke nok. Når jeg skal ut på øving eller spille inn noe (som er ganske så ofte), så vil ikke hun bli med fordi hun ikke liker de jeg spiller sammen med og generelt kompisene mine da de har skeiet ut en god del de siste årene. Og det forstår jeg jo også! Føler litt det samme, men jeg kan ikke bare ditche vennene mine som jeg har hatt i 10 år lissom.

Litt kinkig situasjon dette her egentlig og det hjelper ganske lite at kjæresten min har masse masse issues angående altmulig. Det er ganske krevende, men det ikke noe problem i hele tatt. Alt dette var jeg fult klar over da jeg ble sammen med henne. Men angående aktiviteter, hun skal få velge alt vi skal gjøre sammen.

Lenke til kommentar

Så unge som dere ennå er så er det ennå rom for mange feil, du kan ikke forvente at du skal få beholde denne jenta noe særlig lengre enn et hvilket som helst annet forhold i tenårene. Og mange idéer som ligger og flyter og med deres nøytrale holdning, så handler vel dette mere om panikkangst enn det gjør av livsglede!?

 

|Darkness, ja ekstrem sport er sikkert bra hvis forholdet er så dødt at en må ty til utløsning av adrenalin for å holde det i livet. :!:

Lenke til kommentar

Vel, vi er ikke unge lenger da og ingen tenåringer lenger. Ble sammen da jeg var 17 år og nå er jeg 22, så vi har vokst veldig siden da og bor nå sammen som et gammelt ektepar! :lol:

Nei, det er lite panikkangst angående dette. Både jeg og henne er veldig rolig angående forholdet og vi vet akkurat hvor vi begge står hen. Selve forholdet er utrolig stabilt og verken jeg eller henne kan se for oss å være sammen med noen andre. Det eneste jeg er redd for er at vi plutselig skal innse at vi har bodd sammen i flere år nesten som bror og søster-forhold lissom. At den gnisten skal forsvinne. Det er det eneste jeg er redd for skal skje, men det er vel kanskje det vanligste problemet blandt par går jeg ut fra.

Lenke til kommentar

...jeg kan lukte angsten din på langt hold. Du er livredd for at forholdet skal dø ut bare fordi dere er på det roligste. Du kan trøste deg med at dette skal dere gjøre i de neste 40 år også. Jeg ville pratet med henne, om dette. Høre hva hun syns eller kanskje fått noen av hennes veninner eller slektninger til å prate med henne, dem kanskje får mere ut av henne. Det skaper trygghet å vite hvor man har hverandre.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke prøvd å finne ut noe man kan gjøre hele tiden, det er nok å være sammen 24/7, hun trenger kanskje flere venninner. Trøst deg med at veninnene kanskje er en redning for forholdet, for hvis dere henger sammen hele tiden, så kommer dere til å gå veldig lei, som du vet fra før av selvfølgelig. :D

Lenke til kommentar

Klar jeg har angst angående dette. Vil jo ha henne som en kjæresten og ikke føle at hun er søsteren min lissom. Jeg har pratet med henne om det og det er derfor jeg i hele tatt lagde denne tråden for at noen kanskje kunne hjelpe til med forslag på hva vi kan finne på sammen. Så hun er fullt klar over at tråden her finnes! :) Vi ble enige sammen om å gjøre dette.

 

Men greia er at vi har vært sammen 24/7 i flere år og hun har masse venninner og sånt og det er ingenting med det. Greia er at det eneste vi gjør sammen som par er å spise middag, se TV og gå å legge oss lissom. Satt litt på spissen da. Jeg ønsker å kunne finne på ting sammen med henne fordi vi har ingenting vi gjør sammen. Ingen felles hobbyer, ingenting vi brenner felles for. Og det er det som er problemet, fordi hver gang vi faktisk har det veldig morsomt sammen (aktiviteter), så merker jeg at forholdet blomstrer mye mer. Og det er det som er cluet. Få frem den gnisten som bør være der lissom.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett: Dere har faste rutiner (spise middag, se tv, legge dere) og nå er du ute etter aktiviteter som skal være faste rutiner også. Jeg har ikke noen tro på at det kan være noen stor redning.

 

Jeg tror heller at dere trenger en oppfriskning av og til, som f.eks ta en reise utenlands eller innenlands. Kjøp dere en bobil f.eks. Det er koselig å kjøre gjennom landet.

 

Dere kan f.eks trene sammen som det ble foreslått tidligere. Men jeg forstår frustrasjonen. Det er jo litt viktig å være trygg på hverandre, at det livet man deler er akseptabelt i utgangspunktet. Når det er dét, så kan alt det andre komme mye lettere. Hvis man hver dag går å lurer på om man ikke trives i det livet man deler sammen, så kan det være utrolig tærende og det er en ulempe i seg selv, å bruke opp verdifull tid og energi på å frykte hverandres ulykke på en måte.

Lenke til kommentar

Vi ønsker ikke at diverse nye aktiviteter skal være rutine. Det er akkurat det vi vil unngå. Vi vil bare ha noen forandringer i hverdagen. Gjøre ting sammen som er litt utenom det vanlige. Vi er trygg på hverandre i utgangspunktet, så det ligger ikke i det. Hadde vært fint å leid en bobil eller noe sånt også ja og reist litt rundt omkring, men ingen av oss har førerkort eller noe da. Så da blir det litt mer problematisk. Men det trenger jo ikke å stoppe oss det da. Kan jo fortsatt dra på tur til fjellet, hytta eller lignende da.

 

Altså, det her er ikke noe stort problem og forholdet er ikke i hele tatt i fare eller noe sånt. Dette er ikke noe verken jeg eller hun tenker over hver dag lissom. Men det hender seg at vi prater om det fordi hverdagen ofte er kjedelig og at det er lite nytt og spennende som skjer.

Vi er jo ung og bør levva livet! :)

 

Tror bare vi skal prøve å gjøre spontane ting som å bare stikke ut uten noen særlig plan. Så kan vi kanskje dra på bowling, go-kart eller klatring osv. Bare for å få gjort noe annet i løpet av dagene.

Lenke til kommentar
Tror du overdriver det hele litt Databamse.

 

Man trenger ikke leve et spennende liv for å ha det bra sammen. Men det er viktig å kunne finne på noe som begge liker, og jeg mener at det ikke skal trenger å koste penger.

8962213[/snapback]

Det er ikke jeg som overdriver, men det er du som foreslår ekstremsport.

Jeg foreslo det som er normalt, nemlig å komme seg bort litt fra det samme gamle. Ofte når man kommer hjem igjen, føler man seg som en ny person, deilig å komme hjem til det gamle igjen. Det er en forfriskning, en fornyelse. At man ikke gror fast.

 

Hvis du ser på en reise som et motto for å ha et spennende liv, da vet jeg ikke hva som faktisk er kjedelig for deg. Men nå er vi offtopic, kom med forslag til trådstarter istede for å rakke ned på andre sine forslag hele tiden. Du skal jo gifte deg snart, du burde vite hvordan man unngår en slik situasjon.

 

Forresten, en hytte som man kan dra til av og til, som ble nevnt tidligere, er en utmerket idé. :thumbup:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Ja, det trenger ikke å være vanskeligere enn det. Er bare å få en forandring og litt nye impulser. Eneste problemet har vært at interessene våre er såpass forskjellige at det kan være problemer å finne ut hva vi skal gjøre og hvordan vi kan finne aktiviteter som passer oss begge slik at vi møter hverandre på halvveien.

 

Gifte deg darkness? Herre.. Det skal jeg aldri gjøre. Ellers, kan ikke si aldri da. Men da blir settingen helt annerledes og plutselig bundet på en mye mer formell måte. Altså, det er jo egentlig ingen forskjell. Det er bare det at hvis jeg hadde vært gift, ville jeg følt meg fanget. Selv om jeg ikke ville vært mer "fanget" enn jeg er nå. Blir bare feil, ihvertfall enda. Kanskje om 10 år eller noe. :)

Lenke til kommentar
Gifte deg darkness? Herre.. Det skal jeg aldri gjøre. Ellers, kan ikke si aldri da. Men da blir settingen helt annerledes og plutselig bundet på en mye mer formell måte. Altså, det er jo egentlig ingen forskjell. Det er bare det at hvis jeg hadde vært gift, ville jeg følt meg fanget. Selv om jeg ikke ville vært mer "fanget" enn jeg er nå. Blir bare feil, ihvertfall enda. Kanskje om 10 år eller noe. :)

8962439[/snapback]

 

Hehe, utrolige mange unge mennesker som føler slikt for giftemål, men likevel så ender mange opp som gifte likevel :)

 

Men angående OP:

Et forhold handler jo faktisk om 50-50. Så at hun skal få bestemme alle aktivitetene tror jeg nok vil slite i lengden, sikkert fordi selv hun vil bli lei av å være den som sier ja eller nei. Og for å få et forhold til å fungere i lengden så er det mye som skal til. Bl.a. ligger hard jobbing under det hele.

 

Om konkrete tips for å sprite opp hverdagen, så kan en forandring av omgivelsene - pusse opp? - være noe bra for forholdet.

 

Det går også an å sette av en dag i uken til å pleie parforholdet. Det kan foregå på den måten at dere begge bestemmer et gjøremål for den dagen. Det kan jo involvere slikt som å gå en tur i parken, ta et bad sammen, bygge noe (tviler på at dere personlig har et verksted å gjøre dette på, men det skal alltids gå an) osv. Det er ikke akkurat opp til meg å bestemme dette. Og for å gjøre det ekstra spennende, kan dere skrive opp 10 aktiviterer på 10 kort, hver (blå+rosa? :)) og gjøre det som står på kortene, den spesielle dagen i uken.

 

Samtidig så finnes det romantiske handlinger som ikke involverer stearinlys og middag :) Bare det å ta vare på hverandre (vise følelser gjennom handlinger) er noe av det mennesker setter mest pris på. At hun f.eks. tar seg tid til å høre på deg spille en nykomponert låt, eller at du blir med på treningssenteret, TROSS at du føler det er bortkastet. Man kan ikke gå gjennom livet og tenke at alt.

 

Det kan også være greit om dere har venner som dere begge liker, også vennepar er bra. Jenter generelt er jo veldig opptatte av den sosiale biten i livet, så kanskje dere trenger noen nye venner, nye impulser?

 

Som ellers nevnt her er en felles jevnlig aktivitet bra. Men da kan det være viktig å snakke sammen etter endt aktivitet, noe som igjen fører til at den gode følelsen varer lengre. Sport er jo et veldig godt forslag. Ekstremsport er noe man mer sjeldne kan gjennomføre. Samtidig er det ikke gratis å hoppe fallskjerm. Så det man kunne stilles på linje med en ferie.

 

Impulsive handlinger kan være noe som spriter opp forholdet, men ikke alle er like vågale. Dog, impulsiv offentlig sex/kos. :love:

 

--

Personlig er jeg ikke helt fan av "24/7" forhold. Blir veldig lite å snakke om da. Blir mye rutine og lite kjærlighet. Jeg mener det skal være parforholdtid, og alenetid. Men så kjenner jeg dem som har vært et par i evig lang tid, og tilbringer det meste av tiden sammen. (Men de er fåtallig!!)

 

--

For meg så stiller det seg et innlysende spørsmål: Er dere villige til å jobbe for det? Det vil vel inkludere at dere begge gir litt etter for hverandre. Setter større pris på hva den andre gjør, og setter kanskje av mindre tid til noe den andre misliker - eks: Hvor du sa at hun mislikte den eviglange musikklinja di :)

Lenke til kommentar

Takker for et utrolig godt og utfyllende svar! :)

Er svært takknemlig for dette!

 

I helga har vi vært en tur på landet og slappet ordentlig av! Det har vært deilig! :) Merker også at slike enkle ting er bra for oss. Vi har gått turer og fått en del gode vibber fra fjell og mark og sjøen. Og ja, vi er ekstremt villig til å jobbe med forholdet. Jeg har tenkt på dette med å være med henne på trening og sånn. Føler ikke at det er bortkastet, for da hadde jeg vært en drittsekk. Trening og sånt betyr utrolig mye for henne, derfor støtter jeg henne 100% hele tiden og er alltid oppmerksom når hun prater om det. Prøver ihvertfall alt jeg kan. Det er bare det maset om at "jeg er så feit!", uten at hun er det engang. Akkurat det som går meg litt på nervene til tiden. Men akkurat det samme er det med henne om musikken min også.

Har faktisk diskutert dette i helga, så denne uken skal hun trene sammen med søsteren sin og jeg skal mest sansynligvis være med og greier. Så skal vi hoppe på trampoline! En gigantisk en! :D

 

Vennepar har vi faktisk akkurat nå også og vi tilbringer litt tid sammen med dem. Slike ting er også ganske viktig, og jeg føler at slike ting og ligende aktiviteter er bra for forholdet. Men generelt, forskjellig input er bra for forholdet.

 

Hovedproblemet mitt sånn rent personlig er det at jeg ikke får til å styre når inspirasjonen til musikk kommer. Plutselig MÅ jeg ta i gitaren og ofte er jo dette i helt feil tidspunkt. Men jeg er livredd for at dersom jeg ikke utnytter kreativiteten, så vil den etterhvert avta også sitter jeg som jeg avdanket "might have been" og det takler jeg ikke. Jeg vet at jeg skal bli noe og det er dette evige drivet som drar meg. Dette er jo også hun klar over, men det blir nok litt bedre når jeg har fått ordnet med ordentlig platestudio og sånn. Holder på å bygger for tiden, slik at det ikke blir så mye gitarspilling hjemme hos oss. Kan skjønne at lyden av gitarer rundt henne gjør henne stresset! Ihvertfall når hun har hatt så mye å tenke på fra før av.

 

Men disse tipsene skal jeg definitivt gjøre noe med! :)

Danke Schøn! :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...