Gå til innhold

Er service blitt et fremmedord i Norge ?


Anbefalte innlegg

Ja jeg stiller spørsmålet fordi jeg virkelig lurer.

Saken er den at jeg ble sendt til UNN i Tromsø og ble operert etter et par dager ble jeg sendt hjem og dette skulle skje med direktefly fra Tromsø og Taxi fra lokal flyplass og hjem (ca 1 times kjøring)

Systemet er slik at en må ringe inn til en sentral når en har rekvisisjon på fly/Taxi og så får en et nr på mobiltelefon.

UNN ordnet dette og bekreftelsen kom, så var det å ta på tur.

jeg var sterkt redusert og hadde store smerter og da jeg annkom flyplassen og skulle sjekke inn kom første overraskelsen.

Dama bak skranken kunne ikke hjelpe meg,jeg fikk beskjed om at her fantes automater det var bare å benytte dem.

jeg forklarte at jeg hadde store smerter og nesten ikke klarte å bevege meg og klarte ikke dette, men det var ikke hennes problem.

Klarte til slutt å komme meg bort til automaten,men var da temmelig medtatt,dær fikk jeg stoppet en mann med sas uniform som hjalp meg slik at jeg fikk min bilett og kunne reise vidre.

Ved annkomst til den lokale flyplassen begynte jeg å se etter taxien og joda den stod utenfor ogen sjåfår stod inne i annkomsthallen.

jeg spurte om det var han som skulle kjøre meg,noe han bekreftet og deretter gikk ut i bilen.

Der stod jeg med bagasje, ikke spurte han om jeg trengte hjelp, ikke tok han bagasjen,ikke åpnet han døren til taxien.

Så begynte turen og det eneste han snakket om var hvor fornuftige holdninger han selv hadde og at han var aktiv i FRP, så spurte han om vi skulle stoppe på Sortland om jeg trengte handle for han tok gjærne litt ventetid :ermm:

Vel jeg var ikke istand til å røre meg og langtfra istand til å handle, men jeg spurte om han kunne stoppe å kjøpe en brus siden legene hadde sagt det var viktig at jeg fikk i meg mye drikke de første døgnene og dette måtte skje ofte.

joda han kunne kjøpe drikke for meg , men da fikk jeg komme meg ut av taxien å drikke fordi han hadde nulltoleranse ang mat/drikke i sin Taxi :cry::cry:

Da må jeg spørre,hvorfor tar slike sjåfører oppdrag for det offentlige når de ikke er villige til å yte service,er det kunn penger som teller i dag?

Hilsen fortvilt pasient :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: UNN = Universitetssykehuset i Nord-Norge?

 

Det høres ut som at du har vært uheldig. Udugelige folk finnes i alle bransjer, og du har dessverre truffet på flere av dem på samme dag. Det blir litt langt derfra til å si at hele service-Norge har det samme problemet, men det er klart vi har mye å gå på.

 

Etter min mening eksisterer det problemer begge veier her til lands. Folk skal være nærmest umenneskelig snille og greie mot hverandre, og i tillegg er det en lei forventning om at servicepersonale skal ta nesten hva det skulle være med det samme, glatte smilet. Man skal ikke lenger enn til England for å treffe personale som ikke finner seg i at folk ikke sier "please" og "thank you", men gjør en norsk arbeider noe lignende er det nærmest skandale. Når servicearbeidere ikke får lov til å være kjipe mot folk som fortjener det, er det ikke så rart at de ikke orker å være så greie som de burde mot alle de andre. Det koster sosial energi å ta dritt, og det koster ofte sosial energi å være ålreit.

 

Mange nordmenn er alt for redde for å si fra, de som gjør det blir ofte oppfattet som drittsekker. Generelt er følelser og oppstyr noe vi skyr som pesten, og jeg tror ikke det er helt sunt. Selv har jeg blitt litt mer bevisst på dette i det siste, og prøver å tillate meg selv å bli frekkere og si fra når jeg synes folk er teite og behandler meg dårlig. Det føles veldig godt, og det forbedrede humøret og selvbildet man får kommer alle så nær som idiotene til gode.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Først: UNN = Universitetssykehuset i Nord-Norge?

 

Riktig.

 

Det høres ut som at du har vært uheldig. Udugelige folk finnes i alle bransjer, og du har dessverre truffet på flere av dem på samme dag. Det blir litt langt derfra til å si at hele service-Norge har det samme problemet, men det er klart vi har mye å gå på.

 

Joda vi kan treffe på begge deler,men i et seerviceyrke så er det spesielt viktig å yte nettop service uanett hvordan din egen dagsform er og spes når du er utkommandert av trygdeetaten for å ta deg av syke mennesker, en skal nemmelig være svært dårlig før en får rekvirert taxi når det går rutegående skyss.

I tillegg har jeg selv erfaring fra nettop yrket som taxisjåfår som jeg drev i mange år .

Lenke til kommentar

Taxiselskapet burde absolutt ha rutiner på slike spesialsaker, ja. Selv pleier jeg nesten ikke å få lov til å bære mine egne kofferter inn i bilen når jeg tar drosje, så jeg har troen på at flertallet kan service.

 

Forrige drosjeturen min var likevel skandaløs. Ikke klarte han å finne huset mitt uten å ringe på forhånd, og kom 10-15 min etter tiden jeg dagen før hadde bestilt ham til. Ikke visste han veien dit jeg skulle (Fantofthallen), noe ikke jeg heller helt gjorde, så vi ble enda litt mer forsinket (han måtte ut og spørre noen), og da vi kom fram var det ikke snakk om verken noen beklagelse eller noe avslag på taksten som allerede var høy nok i massevis grunnet somlingen.

Jeg var allerede for sen til eksamen og hadde ikke tid til å krangle, trakk kortet og løp. Tenkte ikke på å sende noen klage, men det burde jeg selvfølgelig ha gjort.

 

Da pappa ble taxisjåfør i Stavanger for å spe på lærerlønna for noen år siden måtte de ta kjentmannsprøve; ingen fikk jobb uten å kjenne byen som sin egen bukselomme. Slik er det etter hva jeg har hørt ikke i Bergen, og det er ganske utrolig siden denne byen ikke akkurat er verdens letteste å kjøre bil i.

 

EDIT: Et stort poeng er det uansett at slike ting ikke bedrer seg av at folk ikke sier fra. Jeg burde definitivt sendt en høflig, men bestemt mail til ledelsen hvor jeg fortalte om opplevelsen, og det samme burde du gjøre. For hver gang blir bedriften forhåpentligvis litt flinkere, ellers har de ingenting i business å gjøre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
EDIT: Et stort poeng er det uansett at slike ting ikke bedrer seg av at folk ikke sier fra. Jeg burde definitivt sendt en høflig, men bestemt mail til ledelsen hvor jeg fortalte om opplevelsen, og det samme burde du gjøre. For hver gang blir bedriften forhåpentligvis litt flinkere, ellers har de ingenting i business å gjøre.

 

Har vært i kontakt med kjørekontoret og turen er allerede tatt ut og det blir laget sak av denne.

Lenke til kommentar

Sånn skal det være. I motsetning til hva mange kanskje tror liker selskapene å få slike tilbakemeldinger også, så de kan luke ut dårlige elementer. Fikk selv en gratistur til nesten 500 kroner tidligere i år fordi jeg sendte en kritisk mail til et transportselskap. :)

Lenke til kommentar

Har aldri vært imponert av servicen her på berget, men må innrømme at den heldigvis har begynt å bedre seg med årene. De episodene du nevner høres dog uvanlig ut, selv til norsk standard å være. Men som nevnt, ekstra udugelige folk finnes overalt så det beste man kan gjøre er å ytre sin utilfredshet ovenfor firmaet. At folk klager(på en fornuftig måte) er første steg på vei til forbedring.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke norsk service er så dårlig som det blir fremstilt her, selv om det finnes dårlige egg overalt. Det vi mangler er den mer formelle høfligheten som finnes på kontinentet, Storbritannia eller USA, hvor et excuse me eller please sitter løst. Men det i seg selv er jo ikke høflighet og service per se.

 

Når det er sagt syns jeg klilleng har et godt poeng: vi tør ikke si i fra. Noen som så Rikets røst med Jesper Odelberg (som har cerebral parese), hvor han prøvde seg som tannlege, som frisør og tatovør? Folk var for høflige til å si nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...