ASCIWhite Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Er det noe og hente på og gullbelegge bunnen av en zalman ? Jeg har en gullring på 15gram som jeg aldri bruker! Siden det er kobber som er varmeledende på Zalman har det noe for seg! Vet ikke om det lar seg gjøre engang. Kanskje hos gullsmed? Om det hadde blitt en god kjøler av det kunne jeg jo brukt den en god stund fremover siden effekten på prosessorer bare går ned virker det som.. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 hmm.. akkurat det har jeg tenkt noe ganger på også, men litt mindre dramatisk... Jeg har tenkt på om det ville ha noen effekt å legge bladgull mellom kjernen og kjøleren i stedet for pasta, siden rent gull er mykt og vil legge seg i sprekker og groper slik som varmeledende pasta... Tror ikke en "tykk" forgylling har stort å si... En kjøler av gull, derimot Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kopper leder varme bedre enn gull iallfall. Å bruke gull som kjølepasta ville jeg heller ikke satset på. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kopper leder varme bedre enn gull iallfall. Å bruke gull som kjølepasta ville jeg heller ikke satset på. 8939216[/snapback] å? Jeg var helt sikker på at gull ledet bedre... hum... jaja... da lærte jeg noe nytt Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Gull er hverken en god varmeleder eller elektrisk leder. Er du ute etter det beste metallet til kjøling så må du kjøpe deg litt sølv. Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Sølv leder varme best. Og jo flere metalllag du har jo værre blir ytelsen, så dette er egentlig ikke noen god ide (samme som med ferdig-forgylte kjølere). Eneste plassen multi-metall-kjølere er lønnsomme er vel aluminium med kopper-innlegg. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Hmmm. Okay. som sagt så var det bare en tanke! Jeg har bestemt meg for og handle en Thermalright Ultra120Extreme og en ny E6600! Jeg var veldig uheldig med den chippen jeg har idag som idler på 50c med en Zalman 9500.. Putter den "gamle" E6600 i serveren der den ikke blir kjørt like hardt som i gamer maskina! Takketakk for svar. Nå vet jeg at sølv er bedre varmeleder en gull Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Gull er hverken en god varmeleder eller elektrisk leder. Er du ute etter det beste metallet til kjøling så må du kjøpe deg litt sølv. 8939308[/snapback] En litt drøy påstand da, selv om sølv og kobber leder både varme og strøm bedre enn gull. Men gull leder strøm bedre enn f.eks. aluminium, messing og tinn, og leder varme bedre enn aluminium. I forholdt til prisen blir kobber en vinner, både på varme og strøm. Aluminium brukes mest til kjøleribber grunnet vekt og lavere pris enn kobber. Gull har den egenskapen at det ikke oksiderer, og brukes derfor ofte som overflate på elektriske kontakter. Siden både sølv og kobber oksiderer i kontakt med luft, vil overflatemotstanden øke med tiden. Gull brukes også mye som interne ledere i integrerte kretser, siden det er meget elastisk og kan strekkes til utrolig tynne ledere. EDIT: Bladgull i stedet for kjølepasta kan kanskje ha noe for seg, da det leder varme mye bedre enn kjølepasta. Men det forutsetter at gullet klarer å fylle ut alle luftporer, noe jeg tror det trengs litt høyt press på for å få til..... Nettulf Endret 25. juni 2007 av Nettulf Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Du har nok rett i at jeg burde ha tilføyet et "relativt sett" ja, men som du sier så gjør prisen gull ganske så ubrukelig i alt annet enn å unngå oksidasjon av overflater. At gull brukes i ICer visste jeg ikke. Men når du sier det så virker det jo som et godt bruksområde for gull. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 At gull brukes i ICer visste jeg ikke. Men når du sier det så virker det jo som et godt bruksområde for gull. 8939782[/snapback] Du kan jo selv tenke deg ledningsrotet når 7-900 pinner skal kobles til en liten brikke på 2x2 cm.... De kontaktpunktene på selve kjernen er jammen ikke store. Her kan du se noen røngten bilder av IC kretser. Tror den tynneste lederen der er på 25um! Mener å ha lest at 1 gram rent gull kan strekkes til en tråd på over 1 km. Eller valses ut til et ark på 1x1 meter, så det er ganske elastisk. Nettulf Lenke til kommentar
ZeroGee Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 gief diamant-kompositt kjølepasta ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå