Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke - skjedd over natten

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle skru på PCen i morges, som jeg alltid gjør, forble skjermen svart. Den fungerte helt utmerket i går kveld og jeg TROR ikke det har vært noe torden etc over her i løpet av natta. Det høres ut som om alle vifter etc starter som de skal inni der, men det kommer ikke noe skjermbilde. Hva kan være galt?

Maskinen er en Dimension 9200 fra Dell.. paster inn litt info fra Dell sin hjemmeside :)

Processors

Intel® CoreTM 2 Duo processor: E6300-E6700

Chipset

Intel P965 Express Chipset/ICH8DH

The P965 chipset supports PCI Express graphics, SATA II hard drives, 1066 MHz front side bus, DDR2 667MHz Dual Channel SDRAM, and integrated RAID 0 and RAID 1.

Memory

DDR25 is a memory architecture that enables systems to improve performance and reduce power consumption. The amount of RAM you have determines how many programs can be executed at one time and how much data can be readily available to a program. It also determines how quickly your applications perform and how many applications you can easily toggle between at one time. Simply put, the more RAM you have, the more programs you can run smoothly and simultaneously.

Up to 4GB6 Dual-Channel DDR25 SDRAM (667MHz, 2 or 4 DIMMs)

Up to 4GB6 Dual-Channel DDR25 SDRAM (533MHz, 2 or 4 DIMMs)

Hard Drives

The Dimension 9200 supports up to two hard drives, each with up to 500GB6 space - a potential capacity of 1TB2. And with Dell SecureDataTM and RAID 0 options, you can configure your storage to meet your needs, whether it's for storing large quantities of files, backing up system information and files, or improving performance with data striping.

Up to 1TB2 Multiple Serial ATA Hard Drives with both hard drives utilized.

Up to 500GB with Dell SecureData, exclusively offered by Dell - a safe and simple way to help protect your memories from damage due to accidents, system crashes and other disasters.

Up to 500GB Single Serial ATA Hard Drive

Optical Drives

Multiple DVDRW 7, Combo, DVD-ROM configurations available

3.5" Floppy Drive and 13-in-1 Media Reader Available

Graphics

256MB PCI ExpressTM NVIDIA® GeForceTM 7300LE TurboCache

ATI X1300 Pro 256MB

256MB nVidia GeForce 7900 GS

512MB nVidia GeForce 7900 GTX

Sound Cards

Sound Blaster X-FiTM XtremeMusic with Dolby 5.1

Physics Accelerator

AGEIA® PhysXTM physics accelerator

Chassis

375 Watt DC Power Supply Heat dissipation: 1280 BTU/hr

Voltage: 90 to 135 V and 180 to 265 V at 50/60 Hz

Backup battery: 3-V CR2032 lithium coin cell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går den igjennom POST?

Power On Self Test

Om du sjekker linken litt så kan du muligens finne feilen....

Ellers kan du være heldig, sjekk at kablen mellom pc og monitor er ok...

8938880[/snapback]

Vanskelig å si i og med at det ikke kommer noe bilde på skjermen, men det HØRES ikke ut som om den går igjennom POST. Kabelen mellom pc og monitor skal være ok, men jeg skal sjekke det. :)

Lenke til kommentar

Beeps Meaning

Steady, short beeps Power supply may be bad

Long continuous beep tone Power supply bad or not plugged into motherboard correctly

Steady, long beeps Power supply bad

No beep Power supply bad, system not plugged in, or power not turned on

No beep If everything seems to be functioning correctly there may be a problem with the 'beeper' itself.

One long, two short beeps Video card failure

Mulig denne sier deg noe.

Prøv evnt en annen skjerm?? Kan jo være den også.

Ellers er det mulig skjermkortet er "på de evige jaktmarker"...Mulig evnt å prøve et annet skjermkort.

Lenke til kommentar
Beeps Meaning

Steady, short beeps Power supply may be bad

Long continuous beep tone Power supply bad or not plugged into motherboard correctly

Steady, long beeps Power supply bad

No beep Power supply bad, system not plugged in, or power not turned on

No beep If everything seems to be functioning correctly there may be a problem with the 'beeper' itself.

One long, two short beeps Video card failure

Mulig denne sier deg noe.

Prøv evnt en annen skjerm?? Kan jo være den også. 

Ellers er det mulig skjermkortet er "på de evige jaktmarker"...Mulig evnt å prøve et annet skjermkort.

8939922[/snapback]

Jepp, jeg så det her på linken du kopierte. Det kommer ingen pip, og det mest sannsynlige jeg kan tenke meg også er at strømforsyninga har tatt kvelden. Skal sjekke med et nytt et og se hva som skjer. :)

Lenke til kommentar

Har du gått over alle kablene og sett at de sitter skikkelig.

Evt prøv å slette CMOS. Det gjøres ved å flytte CMOS jumperen en pin til siden i noen sekunder får å så flytte den tilbake. HK batteriet bør være koblet ut mens dette skjer.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fikla med CPU inni der. Maskina ble levert ferdig satt sammen fra DELL. (som jeg forøvrig neppe handler mer hos kjenner jeg. hehe..)

Fikk bytta PSU i dag, men der hjalp fint lite. Så det er neppe der problemet ligger.

Det kommer litt pussige "skrapelyder" fra harddisken når jeg prøver å starte opp. Men om det er harddisken det er noe feil med bør man vel kunne se BIOS i det minste?

Lenke til kommentar

Tja... da prøvde jeg å koble ut harddisken. Den var tydeligvis ikke problemet. Sjekka at CPU satt ordentlig og. Høres ut som om den skurrelyden kommer fra et sted i nærheten av CPU. :cry: Litt vanskelig å beskrive den lyden, men den minner mest om en harddisk når den leser, bare litt mer høyfrekent liksom.

Lenke til kommentar

hvilken PSU prøvde du med ? mulig jeg tar feil men har ikke Dell sine "egne" PSU,er altså ikke vanlig standard slik at du må ha en Dell PSU for at det skal funke.Meget mulig jeg tar feil her men sjekk for sikkerhets skyld.Søkte litt på forumet og fant flere tråder som advarer mot Dell og "vanlige" psu,er så det kan være noe i det ja.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problemet her for ikke lenge siden, alle viftene start o.l. men skjermen forble svart, skjedde også her over natten.

Hos meg var det faktisk hovedkortet som hadde tatt kveld, var litt kjipt, tok en del testing for å finne ut hva som var feil ;) Men med nytt hovedkort funka det fint igjen :)

Endret av Dimas
Lenke til kommentar

Det stemmer at Dell har mange egne løsninger. PSUen som satt i denne maskina er fysisk større enn hva som er standard, samt at det er laget et lite "søkk" i den ene siden som skal passe inn i et hakk i kabinettet. Så en vanlig PSU vil ikke passe som hånd i hanske inn i dette kabinettet ihvertfall, med mindre man modder en smule på kabinettet. Rent bortsett fra det så ser alt av spenninger etc ut til å stemme overens med de to PSUene jeg har her nå.

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet. Trodde først at hovedkortet var defekt, men det var skjermkortet som hadde tatt kvelden. Jeg fikk lånt meg et skjermkort av en kamerat og da fungerte alt som det skulle. Har du prøvd med et annet skjermkort?, muligens at det kan være feilen. Det er ivertfall kjedelig å måtte bytte ut den dyreste delen i pcen.

Lenke til kommentar

Prøvde annet skjermkort og ja. Funka ikke. Ringte til teknisk support hos Dell, og de visste hva skurrelydene var for no. Det er tydeligvis Dell sine superhemmelige feilkoder som erstatter pipesekvensene fra pc-speakeren. :-D

Den skurringa betød at det var en RAM feil og at hovedkortet på en eller annen måte ikke oppfatter at RAM brikkene sitter i.

Fortsatt pussig at det her skulle skje over natta med PCen av, men Dell mente det var hovedkortet som hadde takka for seg og sunget det siste refrenget. :cool:

Så nå kommer det en kis fra Dell på døra og henter maskina, så får vi se hva som EGENTLIG var feilen. ;) hehe...

Takk for alle tips og råd i tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...