Gå til innhold

Størst verditap på uorginal optikk?

Anbefalte innlegg

Jeg vil absolutt definitivt tro med sikkerhet at du er bedre tjent med en Tam 17-50/2.8 , Sig 30/1.4 og Nik 50/1.4 enn en Nik 17-55/2.8 ja.

8958653[/snapback]

Det er det jeg også lurer på da....

Hadde den ikke hatt teleskopfunksjon hadde jo valget vært enkelt.

8958695[/snapback]

Akkurat den skal du ikke legge så mye vekt på. Hva er problemet med den forresten? Sand og gjørme?

Ingen objektiv liker slikt. Ingen.

For Canon sin del har man jo 24-70/2.8 (og tidligere 28-70/2.8). Teleskoptrompeter begge, men ekstremt mye brukt av all verdens journalister, krigsfotografer , naturfotografer og det som verre er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener jeg får tross alt en Tamron 17-50 2,8 + en Sigma 30mm 1,5 + en Nikkor 50mm 1,4 for prisen av Nikonen.

8958582[/snapback]

Hihi. Du listet nettopp opp halve objektivsamlingen min :p

Må si meg enig med ragamuffin. Greit nok at Tamronen er en teleskopkonstruksjon, men den er mye strammere skrudd sammen enn f.eks. Nikkor 18-135. Det er kanskje ikke krigssone-kvalitet, men det er et solidt og robust objektiv. Ingen objektiver liker gjørme og saltvann, men Tamronen har ikke problemer med litt støv eller en liten regnskyll.

I bunn og grunn så vil jeg si det er en fin kompanjong til D80. Ingen av delene er laget for storm og sjøsprøyt, men begge to er solidt skrudd sammen og god kvalitet i alle ledd.

Lenke til kommentar
Jeg mener jeg får tross alt en Tamron 17-50 2,8 + en Sigma 30mm 1,5 + en Nikkor 50mm 1,4 for prisen av Nikonen.

8958582[/snapback]

Hihi. Du listet nettopp opp halve objektivsamlingen min :p

Må si meg enig med ragamuffin. Greit nok at Tamronen er en teleskopkonstruksjon, men den er mye strammere skrudd sammen enn f.eks. Nikkor 18-135. Det er kanskje ikke krigssone-kvalitet, men det er et solidt og robust objektiv. Ingen objektiver liker gjørme og saltvann, men Tamronen har ikke problemer med litt støv eller en liten regnskyll.

I bunn og grunn så vil jeg si det er en fin kompanjong til D80. Ingen av delene er laget for storm og sjøsprøyt, men begge to er solidt skrudd sammen og god kvalitet i alle ledd.

8959696[/snapback]

Slenger meg på anbefalingen av Tamron - ulempen er at den er så god at den avslører mangler hos fotografen. Du kan ikke skylde på utstyret lenger ;)

Det er vel større fare for støv når man ofte bytter objektiv enn at man zoomer inn og ut ?

Tom

Lenke til kommentar
Det er vel større fare for støv når man ofte bytter objektiv enn at man zoomer inn og ut ?

Nja....

Poenget er at en teleskopkonstruksjon i prinsippet ikke er helt tett. Så objektivet kan (når du zoomer) suge støv inn i seg som blir liggende inne i objektivhuset. Det er et generelt problem med teleskopkonstruksjoner.

Jeg vil dog si problemet er rimelig overdrevet. Med mindre du har for vane å ta bilder på ekstremt støvete steder er det neppe noe problem med et så bra konstruert objektiv som tamronen. Skal du på biltur gjennom sahara ville jeg kanskje satset på litt dyrere og mer værtett utstyr.

Men jeg har som nevnt fått et par støvkorn inn i Nikkor 18-135en min som er synlige utenfra. Ikke at jeg merker noe til dem på bilder....

Når du bytter objektiv risikerer du å få støv inn i selve kamerahuset, som blant annet kan sette seg på sensoren. Men det er også mulig å renske ut igjen med en blåser eller eventuelt spesielt renseutstyr. Støv som sitter inne i et objektiv er litt værre å få ut :p

Lenke til kommentar

Har bestilt

Nikon 17-55 av en kompis i Bangkok, men om han ikke har det med hjem i helga kommer jeg heller ikke til å kjøpe det. Nå er det umulig å få tak i han inntil Søndag. Så da får vi se.

Jeg går heller for

Nikon 105mm VR

Tamron 17-50 2,8

Nikon 50mm 1,4

Sigma 30mm 1,4

Dette inn i min fotopark med det jeg har vil holde for mitt bruk.

Så oppgraderer jeg kamera om et års tid og lar min kommende kjærste sønn overta d80. Har en del fotovenner som selger meg profft utstyr som en gest til meg.

For

Nikon 85mm 1,8

Nikon 70-300

SB-600

med to knallbra uv filtre og solblendere

har jeg jo betalt hele 500 kroner. Og dette er feilfritt utstyr :)

Så jeg får heller bruke tiden til å la godsakene dryppe over på meg sakte men sikkert.

Lenke til kommentar

Husk på når det gjelder import av fotoutstyr når du faktisk reiser selv at det bare er å pakke ut av esken, ta med alle papirer og stapper objektivene i fotobagen din, så får du tvilsomt noen spørsmål på hjemturen. Du har jo ikke med deg kvittering for noe du har kjøpt hjemme, ikke sant?

Lenke til kommentar
Husk på når det gjelder import av fotoutstyr når du faktisk reiser selv at det bare er å pakke ut av esken, ta med alle papirer og stapper objektivene i fotobagen din, så får du tvilsomt noen spørsmål på hjemturen. Du har jo ikke med deg kvittering for noe du har kjøpt hjemme, ikke sant?

Jepp, og vil du være helt trygg sender du kvitteringene hjem i posten (for de vil man jo beholde i alle fall) :o)
Lenke til kommentar

8961854[/snapback]

Sakset fra tollvesenets sider:

"Legitimasjonsbevis for gjenstander

Gjenstander du har tatt med til utlandet fra Norge, kan tas med toll- og avgiftsfritt tilbake. Du kan ved innreisen bli bedt om å dokumentere at de gjenstandene du hadde med deg er de samme som da du reiste ut. Hvis du før utreisen henvender deg til Tollvesenet, får du utstedt et spesielt legitimasjonsbevis hvor du kan føre opp de gjenstandene du ønsker å ta med deg. Dette kan være radio, foto- og videoapparat, kikkert, PC og lignende. Legitimasjonsbeviset kan også benyttes ved senere utenlandsopphold hvis du har med deg en eller flere av de samme gjenstandene."

Sjansene for at tollerne går så grundig til verks er likevel kanskje ganske liten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...