ragamuffin Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 På fjellturen som kommer i år, blir det allikvel Sigmaen som regjerer. Supplimert med 18-70 kitlinsa i ny og ne. 8947616[/snapback] Drar du med det kitzoomen når du har knallobjektivet 17-55? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Men jeg er fortsatt skeptisk til 50f1.4. Ikke fordi det er et dårlig objektiv, men du får såpass god dekning i det området med de objektivene du har og har planlagt å kjøpe. 50mm blir ofte for trangt til festbilder, skal du fokusere på en person kan 85mm gjøre nytten. Det er jo noe han enkelt kan finne ut av, hvis han går gjennom bildene sine. Jeg bruker ofte tilsvarende utsnitt inne, så for meg ville det passe bra... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Hvis vi reiser 3 stykker kan jeg ta med optikk for 3 x 6000 ikke sant? 8947100[/snapback] Reisende må være over 12 (dere hadde barn?) 8947632[/snapback] 11 år Det forandrer ingenting 300mm er sikkert råflott, men jeg ser ikke bruksområdet for egen del. Skyte pip-piper er jeg ikke intressert i. Og skyte damer på stranda i skjul blir for patetisk for meg Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Det forandrer ingenting Har du flaks med dollarkursen, får du både 105mm micro og 50mm f/1.4 under 6000 kr tilsammen, så da spiller ikke det noen rolle... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 På fjellturen som kommer i år, blir det allikvel Sigmaen som regjerer. Supplimert med 18-70 kitlinsa i ny og ne. 8947616[/snapback] Drar du med det kitzoomen når du har knallobjektivet 17-55? 8947639[/snapback] Må se an om fjellturen ikke blir før en usa tur :S Skal selvfølgelig skryte i det store og det brede når jeg har handlet Vet ikke om du ikke har fått med deg min skamrosing av Sigma 50-150mm. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Vet ikke om du ikke har fått med deg min skamrosing av Sigma 50-150mm. 8947667[/snapback] Å jodda.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Det forandrer ingenting Har du flaks med dollarkursen, får du både 105mm micro og 50mm f/1.4 under 6000 kr tilsammen, så da spiller ikke det noen rolle... 8947663[/snapback] Bare et spørsmål. Burde jeg ikke kunne handle taxfree i USA da, slik at deres skatter og avgifter ikke skal beregnes i summen av det jeg tar inn til landet? Slik jeg forstår det vil jeg få tilbakebetalt avgiftene jeg la igjen der borte i tillegg? Kanskje teit spørsmål, men jeg har jo null peil på det her Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Var spørsmålet mitt helt bak mål? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Var spørsmålet mitt helt bak mål? Neida, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det blir. Noen avgifter får du ikke igjen, noen får du igjen. Lurer på at det er noe som at du får ikke igjen VAT, men sales tax får du igjen. Det varierer litt hva det er, men noen mer erfarne USA-farere får ta seg av detaljene her... Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Jeg har aldri prøvd det selv, men det skal være mulig å handle taxfree i butikk ved at betjeningen fyller ut et skjema når du kjøper varen, som du så leverer i tollen(?) på flyplassen ved avreise. Du vil da få utbetalt amerikansk moms, den er dog lavere enn den norske. Mener å ha hørt noe om 8%, kan det stemme? Edit: http://www.usatourist.com/english/maillist/archive/0303.html Another important thing to keep in mind about Louisiana is that it is the only state in the USA with tax-free shopping for international visitors. Let me explain a bit about sales tax in the USA, each state and some cities levy a tax on all purchases except for Delaware where there's no sales tax. In Louisiana many stores selling everything from accessories to wine offer a tax rebate for foreign visitors similar to the one the EU offers foreign visitors. To take advantage of the tax refund plan you'll need to take your passport with you when you shop and check to make certain that the merchant is a member of Louisiana Tax Free Shopping. You may see a red, white and blue emblem in the shop window with the words Tax Free in the center. Ask for a tax refund voucher and save it with the receipt for your purchase. You'll be able to redeem the vouchers at Louis Armstrong International Airport in New Orleans, Lafayette Hibernia National Bank at 213 Vermillion in Lafayette or Shreveport Hibernia National Bank at 333 Travis Street in Shreveport, Louisiana. You can get complete information on tax-free shopping in Louisiana on line. Se også http://www.dinside.no/php/art.php?id=312943 Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan det fungerer i USA, og har ikke funnet satsene. Endret 26. juni 2007 av abraxa Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Ja, du kommer ikke foruten den. Sales tax ligger mellom 8 og 12 % rundt om i landet. Dette er ikke regnet med i prisene som man ser i butikker (slik som mva i Norge) og legges til ved betaling. Endret 26. juni 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 I går skøyt jeg bilder i svært tett skog og merket at min Sigma var litt trang for formålet. Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED Har ikke USM, vil jeg merke at den er treig. Hvordan er AF på denne`? Er ikke helt konfortabel med tanken på denne ennå. Ser at www.fredmiranda.com gir denne bra reviews dog Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 AF-S betyr at objektivet har innebygget fokusmotor. Etter hva jeg har lest er fokus lynkjapp på dette objektivet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED Har ikke USM, vil jeg merke at den er treig. Hvordan er AF på denne`? Er ikke helt konfortabel med tanken på denne ennå. Ingen Nikon har USM, de har AF-S... AF-S objektivene tilsvarer Canons USM. Så denne har like rask AF som Sigmaen og 18-70'en din, hvis ikke enda raskere. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 TAkker og bukker. En kompis er i bangkok. Ba han kjøpe med dette. Får det da tidlig i neste uke, om han har tid til å finne det. Regner med at prisene i Bangkok er like lave om i USA? Skulle jeg mot all formodning få en blåmandagslinse, så kan jeg få fiksa dette i Norge. Nikon har verdensgaranti ikke sant? Skulle ikke han ha tid til å ta det med, blir det kjøpt av meg selv i statene. Det er litt synd at prisforskjellene skal være så store at jeg må reise langt å lenge for å få dette til fornufitg pris. Sykt at man får en USA tur med overnatting + objektivet til samme pris som kun objektivet i Norge. Latterlig at det er slik. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg tror jeg ville satset på USA hvis jeg var deg. Så vidt jeg vet opererer ikke Nikon med verdensgaranti på den måten at du kan levere inn objektivet hvor som helst for reprasjon, det må være et "europeisk serienummer" for at du skal få levert det her i europa. Skjer det noe på et objektiv kjøpt i USA har du jo mulighet til å sende det over med post, men å sende det til Bankok... det høres noe mer risikabelt ut synes nå jeg. Har aldri hørt om "fake" optikk, men det er kanskje en risiko? Noen andre som har hørt om dette? Det er en knall linse du har valgt deg, men har du sett hvor stor den er? Jeg ble sjokkert da jeg så dimensjonene;) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 En kompis er i bangkok. Ba han kjøpe med dette. Får det da tidlig i neste uke, om han har tid til å finne det. Regner med at prisene i Bangkok er like lave om i USA? Ingen selvfølge, da dollarkursen er veldig gunstig nå. Men det er neppe dyrere der likevel... Du bør jo forhøre deg med ham om prisen før han kjøper da. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg kan ha tatt feil, øyvind, men jeg syns du skrev her om dagen at du ikke skulle kjøpe mer dyr optikk på en stund? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg kan ha tatt feil, øyvind, men jeg syns du skrev her om dagen at du ikke skulle kjøpe mer dyr optikk på en stund? 8953825[/snapback] Jeg tror vi kan konkludere med at Øyvind er hardt angrepet av en spesielt stygg form for Lens Lust, nemlig NAS - Nikon Acquisition Syndrome. Den eneste kjente kuren er vistnok å stifte familie, og heller ikke den er garantert virksom... Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Har ikke han allerede familie? Vil NAS være umulig å kurere dersom tilstanden oppstår etter familien er stiftet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå