Gå til innhold

Størst verditap på uorginal optikk?

Anbefalte innlegg

Som det ble nevnt var det ganske mye håndarbeide i fremstillingen av denne linsa, blant annet enkelte håndslipte elementer. Det var visstnok de gamle 'linsemestrene' hos Nikon som gjorde dette, de som virkelig kunne faget og som hadde jobbet med optikk i en mannsalder. Etter hva jeg har lest på netttet så er det er det ikke mange av dem igjen. Kanskje en romantisering, men det er vel en kjensgjerning at produkter som krever mye manuelt arbeid blir dyrere og dyrere i vår tidsalder, og sikkert kjempevanskelig å tjene penger på. Synd er det likevel at det ikke er rom for slike produkter i Nikons lineup, et knippe 'legender' bør man ha i produksjon for å holde Canonfolket under sålen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje en romantisering, men det er vel en kjensgjerning at produkter som krever mye manuelt arbeid blir dyrere og dyrere i vår tidsalder, og sikkert kjempevanskelig å tjene penger på.

Likevel er vel japanerne virkelig blant dem som har fått slikt til å lønne seg. Helt annen bransje, men Yamaha er f.eks. en svært vellykket produsent av (også håndlagede) musikkinstrumenter. Selv om det ikke er utrolig mange proffer som velger det, selger det godt, og de tjener penger.

Jeg ser det som meget sannsynlig at Nikon har et liknende objektiv på lur, kanskje i crop-versjon for å spare penger. Det har jo vært spekulert i om Nikon skal komme med en helt ny fatning for fullformat, da kan de jo også satse på F-fatningen til crop. En Nikkor AF-S 28mm f/1.4 DX ville ikke være å forakte, eller hva abraxa? :)

Lenke til kommentar
Tenkte på byggekvaliteten jeg. Mulig jeg har missforstått ordet byggekvlaitet, men for meg er det om objektivet er solid, tåler hardfør håndtering, er smusssikkert og tåler det meste.

Men uansett gir da piratoptikk mer for pengene, eller er jeg rett og slett på villspor?

8938923[/snapback]

Skal man sammenlikne dette på en relevant måte, må man sammenlikne den beste piratoptikken mot den beste originaloptikken. Da er det ikke tvil om hva som kommer best ut. Men jeg vil si at den beste piratoptikken helt klart er en del bedre enn såkalte "konsument"objektiver fra originalprodusentene. Det er helt umulig å svare generelt på om piratoptikk gir mer for pengene. Det kommer utelukkende an på hvilke krav du stiller. Hvis du bare vil ha et OK objektiv som gir greie bilder, og det gjør det aller meste, så kan den ikke-originale optikken være verd pengene.

Stiller man derimot svært høye krav til funksjon, soliditet og optisk ytelse, vil den beste originaloptikken være et bedre valg. Det kan ikke måles i penger at et objektiv har lenger levetid, fungerer bedre og gir bedre kontrast og detaljer i bildene. Man må heller ikke tro at "profesjonelle" objektiver bare er for profesjonelle. Hvis man kan/vil betale for den beste optikken, har den uomtvistelige fordeler fremfor konsumentklasse-objektiver. Forskjellen er til dels mye større enn mange tror, og det vet enhver som ser bevisst etter slike forskjeller og vet å verdsette dem.

Lenke til kommentar
En Nikkor AF-S 28mm f/1.4 DX ville ikke være å forakte, eller hva abraxa? :)

8946415[/snapback]

Pfft, det må i det minste være VRII, ellers er jeg ikke interessert! Og DX er noe forbanna tull, da blir jo frontelementet så lite at jeg ser ut som en amatør :p

Lenke til kommentar
En Nikkor AF-S 28mm f/1.4 DX ville ikke være å forakte, eller hva abraxa? :)

8946415[/snapback]

Pfft, det må i det minste være VRII, ellers er jeg ikke interessert!

Greit, så kan den koste 3000-3500 (litt mer enn 50mm f/1.4) kr også, så er jeg fornøyd :o)
Lenke til kommentar

Siden jeg har samlet ekspertisen i denne tråden:

Jeg kan rettferdiggjøre et kjøp i nærmeste fremtid:

Nikon Nikkor AF 85mm f/1.4D IF

Har hørt at den har syk behagelig bokeh. Og jeg fotograferer MYE portrett. Liker faktisk det best av alt. Deretter liker jeg sports/action fotografering. Poenger er at jeg har Nikon Nikkor AF 85mm f/1.8D allerede. Denne kan jeg selge for 2k regner jeg med. (den er jo perfekt stand).

En kompis skal til statene i august, og skal handle optikk til seg selv. Han har sagt seg villig til å ta med en for meg, og også teste den der borte på sitt D200.

Er dette objektivet så mye bedre enn det jeg allerede har?

I følge forumsfavoritten Ken

This is a tough call because the 85mm f/1.8D AF is also so good, so why spend three times as much for 2/3 stop?

En oppgradering til denne vil koste meg i overkant av 5,5k tenker jeg. Er det verdt det folkens?

Kan legge til at min favoritt linse nettop er 85mm 1,8.

Lenke til kommentar
En oppgradering til denne vil koste meg i overkant av 5,5k tenker jeg. Er det verdt det folkens?

Du må tenke over følgende som Ken Rockwell skriver:
On the other hand, I don't have an 85mm f/1.8D AF because it's not much faster than my 80-200 f/2.8 and I'm out of room in my bag. In this case, f/1.4 certainly is a lot faster than f/2.8, so that makes it more of a temptation.

Personally, I don't do much available light hand held shooting with an 85mm. Remember that you loose a stop or two of low-light ability compared to a 50mm or 28mm f/1.4 because of the longer focal length. You can shoot successful at slower speeds with a wide angle lens.

Gjelder det for deg også? I så fall kan du nok spare pengene, ønsk deg heller 28mm f/1.4 eller 50mm f/1.4 hvis du vil ha noe skikkelig til innendørsbruk. Joda, bokeh'en er utrolig bra på 85mm f/1.4, men den er ikke verst på f/1.8-utgaven heller. På den annen side - sånne glass er investeringer for livet, og de vil holde seg i pris i all overskuelig fremtid. Kjøper du i statene, har den i fem-seks år og selger igjen, har du nesten garantert ikke tapt penger på det. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg har 1.4 selv, har ikke prøvd 1.8 men har lest mye om begge disse rundt på nettet.

Min anbefaling er at denne oppgraderingen kun er verdt det hvis du tar mange bilder i lite lys. For min del gjelder dette konserter der jeg stort sett er på f1.4 hele tiden. F1.4'en liker seg best fra f2-f4, det er der den er skarpest og designet for å bli brukt. Du vil normalt sett ikke ta portrettbilder på 1.4 uansett, DoF er kun 3 cm på f1.4 på to meters hold! Da blir det fort mange uskarpe nesetipper og ører. F1.8'en er visstnok like skarp derfra og opp (+f5.6), så hvis du tar portretter i normalt lys tror jeg at du _nesten_ får samme nytten av denne. Bokeh er en subjektiv vurdering, den er kanskje noe bedre på 1.4'en men tviler på at du ville sett en drastisk forskjell. Her er det mye følelser inne i bildet, og alle som har 1.4'en vil selvfølgelig skryte den opp i skyene;)

Husk også at 1.4'en er et stort beist og selv om den er ekstremt sexy, og at jeg nesten får en tåre i øyekroken av å betrakte frontelementet, så er det liten tvil om at 1.8'en er mer praktisk;)

Lenke til kommentar

Takker for herlige svar :)

28mm 1,4 blir utenfor min prisklasse dessverre. Men igjen detter jeg da over på sigma 30mm 1,4

Dette har jo med penger å gjøre. Har ikke uante midler som jeg kan svi av på dette.

Noen som har erfaring med fotofokus på Lillehammer?

ser på finn at han selger 50mm 1,4 for 2590. Og andre varer er jo langt under prisen på japanphoto og fotovideo.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

ser på finn at han selger 50mm 1,4 for 2590.  Og andre varer er jo langt under prisen på japanphoto og fotovideo.

8946915[/snapback]

Jeg kjøpte Tokinaen min fra ham i fjor, tror han driver direkteimport fra østen. Virker som en seriøs fyr, tipper han har solgt en del hundre objektiver det siste året. Det er selvfølgelig en liten risiko, hvis firmaet går over ende og du får problemer med objektivet kan det bli vanskelig med garantier. Jeg ville nok brukt ham igjen hvis det ble aktuelt.

Lenke til kommentar

ser på finn at han selger 50mm 1,4 for 2590.  Og andre varer er jo langt under prisen på japanphoto og fotovideo.

Er så vidt jeg vet Hong Kong-import, så ville stolt mye mer på JapanPhoto til en hundrelapp eller så ekstra...
Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig en liten risiko, hvis firmaet går over ende og du får problemer med objektivet kan det bli vanskelig med garantier. Jeg ville nok brukt ham igjen hvis det ble aktuelt.

Jeg ville ikke spart en hundrelapp eller to med slike, men hvis det nærmer seg tusenlapp(er) er selvfølgelig saken noe annerledes...
Lenke til kommentar

Ok. To forskjellige svar her :)

Hvor i verden er det billigst optikk? Hvis jeg først skal kline til å handle optikk for 30k kan jeg jo like gjerne unne meg og familien en tur i samme slengen.

Det er jo SYKE priser i Norge. Skal jo handle filter og slikt også.

Lenke til kommentar
Ok. To forskjellige svar her :)

Hvor i verden er det billigst optikk?

USA kommer generelt godt ut (særlig med dagens dollarkurs!), og hvis du får overtalt madammen til å ta med seg litt "for deg" kan du spare mye i mva. F.eks. Nikkor AF-S 300mm f/4 kan du få til "hyggelige" 5700 kr hos B&H Photo, mens den koster nesten 15 lapper i Norge. Siden prisen er under 6000 kr, kan du ta den med mva-fritt til Norge. Nikkor 105mm f/2.8 VR Micro koster over 7500 kr i Norge, selges til under 4500 kr hos B&H...

Filter er jeg usikker på, det kan faktisk godt hende at eBay blir billigst til slutt...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
[F.eks. Nikkor AF-S 300mm f/4 kan du få til "hyggelige" 5700 kr hos B&H Photo, mens den koster nesten 15 lapper i Norge. Siden prisen er under 6000 kr, kan du ta den med mva-fritt til Norge.

Filter er jeg usikker på, det kan faktisk godt hende at eBay blir billigst til slutt...

8946993[/snapback]

Hvorfor godtar norske forbrukere slike enorme avanser? Markedet burde ha svart med en stor "pirat-import" som kompenserte for overprising og tvang importører/butikker ned på fornuftig nivå igjen?

-k

Lenke til kommentar

Hvis vi reiser 3 stykker kan jeg ta med optikk for 3 x 6000 ikke sant?

Eller er det bare pr linse som koster over 6k som må fortolles?

Jeg kan da kjøpe med en Nikkor AF-S 300mm f/4 og selge den for 10 lapper i Norge, og dekke store deler av utgiftene mine altså?

Lenke til kommentar
Hvorfor godtar norske forbrukere slike enorme avanser? Markedet burde ha svart med en stor "pirat-import" som kompenserte for overprising og tvang importører/butikker ned på fornuftig nivå igjen?

Til norske butikkers forsvar - det er kun hentet priser fra prisguiden (enklest og kjappest), og det er p.t. kun DDMR som har AF-S 300mm f/4 der. Når det er sagt, det henger ikke på greip at det skal være slike forskjeller. Jeg vet ikke hva innkjøpsprisen er, men de kunne importert det selv og solgt det til under 10000 kr, og det ville vært god butikk...
Lenke til kommentar
Hvis vi reiser 3 stykker kan jeg ta med optikk for 3 x 6000 ikke sant?

Eller er det bare pr linse som koster over 6k som må fortolles?

Hvert objektiv må koste under 6000 kr, og hvis du skal ha med deg noe annet må det fortolles dersom den samlede summen overstiger 6000 kr/pers. Du kan velge hvilke artikler som skal inngå i 6000kr, så kjøper du et objektiv til 5700 kr og en bukse til 400 kr, kan du velge å fortolle bare buksen. Vil du ikke fortolle buksen, må du fortolle objektivet (og da skifter du mening ;o)
Lenke til kommentar
Nikkor AF-S 300mm f/4 kan du få til "hyggelige" 5700 kr hos B&H Photo, mens den koster nesten 15 lapper i Norge.

Det var crazy! For Canon sin del kan man stort sett ta USA pris i dollar og gange med 10. Eksempelvis EF 300/4LIS koster $1,150.00 på BH og ca 12.000 her på berget. EF 50/1.4 $309.95 og ca 3200,- her.

Nja...Når jeg sjekker. Så galt var det da ikke

USA versjonen koster $1,124.95 mens Fotovideo skal ha kr 12 245,-

Garanti/reklamasjon koster litt det også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...