Gå til innhold

Opera 9.5 på vei

Anbefalte innlegg

Opera bruker mer RAM enn Internet Explorer, så jeg er enig med xNINJA.

8938645[/snapback]

Heh...

Jeg bruker Opera, Firefox og Internet Explorer daglig. Som systemutvikler må/bør jeg forholde meg til alle tre, og har etterhvert funnet svakheter og styrker i hver enkelt.

Har du noen sinne prøvd å ha oppe 20 samtidige sider i IE6? Det tar livet av maskina di. Gjør det samme i Opera, og den er like kjapp, men tar kanskje 100 MB minne... Firefox's minnebruk er veldig opp og ned, men har du oppe mange tabs blir programmet fryktelig lite responsivt, og tregere for hver åpen tab. Hos meg skjer det hver uke at Firefox passerer 400 MB minne, og ved én anledning passerte den EN GIGABYTE minne, med mindre enn 30 åpne tabs (deviantartgallerier). Det har hendt at jeg har klart å presse Opera opp i 300 MB, men da kan jeg bare lukke programmet, og åpne det igjen - og få opp igjen alle vinduene jeg hadde åpne.

Kræsjer IE, kræsjer du gjerne Windows.

Kræsjer du FF, kan du forhåpentligvis redde sesjonen etterpå.

Kræsjer du Opera, kan du garantert starte opp og fortsette på samme sesjon.

Jeg foretrekker helt klart Opera, fordi den brillierer når man ønsker å ha oppe mer enn fem sider om gangen, og når man har sider man alltid har oppe.

Naturligvis finnes det sider som ikke fungerer like godt i Opera som i IE eller FF, men det samme kan man vel si om FF eller IE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder påstanden om at Opera 9.2 kom for 2 år siden:

Dette må være 2 ADHD-år.

For 2 år siden, juni 2005, var Opera 8 fortsatt utstyrt med reklamebanner. Den var likevel ganske populær blant brukerene, siden den hadde god tab-basert browsing.

På denne tiden i 2005 jobbet Firefox med å kopiere "fast forward" og "fast backward" funksjonaliteten fra Opera, og hadde ennå ikke drag-and-drop tab handling. Dette kom først i "Deer Park Alpha" i juli. Offisiell release av "Deer Park" var Firefox 1.5, 29. november 2005.

På det tidspunktet var Opera 8.5 sluppet, uten reklamebanner.

For to år siden var altså Opera betydelig foran Firefox i grunnleggende funksjonalitet, men avstanden kan nok sies å ha krympet siden da på mange områder. Likevel, ny funksjonalitet som "Speed Dial" (som virket bare tåpelig inntil jeg begynte å bruke det), miniatyrvisning når man peker på en tab, "fraud filter", adblocking, widgets og støtte for torrents, er blant endringene som har kommet de siste to årene.

Framstår altså som om du har blandet Opera 9.2 med Opera 7.02 eller noe sånt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Bruker versjon 9.2

Slik blir startsiden hos meg:

8939395[/snapback]

De for store bokstavene kan tyde på at CSS ikke kjøres riktig. Kanskje du har vært innom f.eks. View > Style eller noen andre innstillinger.

8946773[/snapback]

Har installert Opera på nytt nå, slettet alle brukerfiler før installasjon.

Fremdeles samme problemet, men slår jeg av visning av bilder vises startsiden helt fint.

Kjører forøvrig Vista, med PPT på 110%, har ikke prøvd sette PPT til 96 som er default.

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Fremdeles samme problemet, men slår jeg av visning av bilder vises startsiden helt fint.

Kjører forøvrig Vista, med PPT på 110%, har ikke prøvd sette PPT til 96 som er default.

Det gjør jeg også, 125% (120 dpi), men uten de problemene du har... Merkelig.

Lenke til kommentar

Bruker versjon 9.2

8939395[/snapback]

De for store bokstavene kan tyde på at CSS ikke kjøres riktig. Kanskje du har vært innom f.eks. View > Style eller noen andre innstillinger.

8946773[/snapback]

8947723[/snapback]

startsiden vises helt fint til meg,

men https://www.postbanken.no/ derimot ligner litt på hvordan startsiden vises til deg....

Lenke til kommentar

Kommer denne versjonen til å bli mer ressurs-krevende enn de forrige versjonene av Opera? Jeg håper ikke den gjør det, fordi da tar det ganske lang tid å starte det opp og det vil ta lengre tid å gjøre noe i nettleseren.

Gleder meg til det er mulig å laste den ned. :)

Lenke til kommentar
sony123, ser ut som du har en proxy eller firewall eller noe som ødelegger kanskje? Filtrering i Norton?

8950270[/snapback]

Hmm, slo av kun ad-block i norton, startet opera, startsiden vistes rett.

Slo på ad-block igjen, startet opera, å startsiden vises fremdeles rett=))

Så var ad-block i NIS07 som var problemet.

Edit

Var visst litt for rask der, problemet er tilbake nå, må altså kjøre uten reklameblokkering i NIS med Opera.

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Bruker versjon 9.2

8939395[/snapback]

8946773[/snapback]

8947723[/snapback]

Problemetligger i ikke standard dpi setting i Windows. I sin uendelige uvitenhet bestemte MS seg for å inkludere er tappert forsøk på oppløsninguavhengighet i Windows XP. Problemet er at de løste det med å inkludere en setting for skjemoppløsning (står standard til 96 dpi), og hvis man endret den fra standard erstattes alle standardfotenene med noen "hackede" fonter som rapporterer annen oppløsning enn det de egentlig er. Dvs at en 10 px font (som sier den er 10 px) egentlig er 12,5 px. Internet Explorer vet om dette hacket og vil automagisk skalere alle ikke standardfonter slik at de oppfører seg likedan som de spesielle fontene, det kan virke som FF gjør samme hack. Opera har dog ikke valgt å gå for denne løsningen (spesielt siden det ikke er noen pålitelig måte å detektere hvilke fonter man egentlig har annet enn checksumer), så de får støtt og stadig trøbbel med slikt.

Det du kan gjøre er å sett oppløsningen til 96 dpi (dette er en genial måte å seriøst fucke opp programmer som forventer at en 10 px font er 10 px, dvs alle programmer som ikek er stemplet med MS), hvis du absolutt vil beholde denne settingen slik den er kan du "rydde" opp i fontene ved å slette alle ikke standardfonter og sørge for at de som ligger der er tilstrekkelig obfuskert (dvs er innholder MS sitt geniale størrelse hack).

Har sloss mye med dette, spesielt med webdesign. Man prøver å lage websider som forholder seg til fontstørrelse bare for å pluttselig treffe på maskiner som rapporterer helt syke fontstørrelse og alt blir skalert helt på trynet. MS har seriøst skillz når det gjelder å lage et h... for webutviklere!

Lenke til kommentar

men https://www.postbanken.no/ derimot ligner litt på hvordan startsiden vises til deg....

8948153[/snapback]

jeg har også problemer med postbanken.

de (postbanken) må ha latt noen femåringer ha satt sammen siden, og så rullet den ut FØR de sjekket at den faktisk fungerer.

stappfull av unødvendige elementer som stjeler båndbredde er den også!

(ikke alle som alltid har bredbånd her.)

@ Ståle:

hvordan sier du opera vil bli kompatibel med VNC?

jeg husker å ha lest at det har vært noen problemer med det før, dog mener jeg at dette var på linux maskiner...

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

8948153[/snapback]

de (postbanken) må ha latt noen femåringer ha satt sammen siden, og så rullet den ut FØR de sjekket at den faktisk fungerer.

Det er vel sånn de ønsker at postbanken skal være, siden de lager en side som ikke validerer?

Lenke til kommentar

8948153[/snapback]

Det er vel sånn de ønsker at postbanken skal være, siden de lager en side som ikke validerer?

8964750[/snapback]

umulig!

før de fikk fikset litt på det, så kunne jeg ikke logge inn på nettbanken en gang, du kan ikke mene at det er slik de skal ha det?!

nå har jeg ikke vært inne der på noen dager, men jeg ønsker ikke å gå inn igjen for å se om det har blitt bedre, ikke før jeg får behov...

Lenke til kommentar

8948153[/snapback]

stappfull av unødvendige elementer som stjeler båndbredde er den også!

(ikke alle som alltid har bredbånd her.)

@ Ståle:

hvordan sier du opera vil bli kompatibel med VNC?

jeg husker å ha lest at det har vært noen problemer med det før, dog mener jeg at dette var på linux maskiner...

8954104[/snapback]

totalt enig. hehe i Opera ser det jo ut som noen har hacket siden og lagt inn noe QXL greier :p

de har tapt den siste tillit jeg hadde i den banken. (nettbankdelen har jo vært flere ganger ustabil... og i tillegg så ser jeg gang på gang slike meldinger om at nettbanken ikke er tilgjengelig pågrunn av vedlikehold)

det virker jo som EDB AS ikke tar seg tid til å teste ut ting før de kjøres ut til kunder. jeg ser jo at siden blir fikset på etterhvert. det er uffatelig at man kan gjøre noe slikt på en bank! jeg for min del har begynt å flytte meg over til skandia banken, som har et rent design uten tull ;) å ikke minst så har de bedre villkår og renter.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Jeg har 21 tabs oppe akkuratt nå og Opera 9.21 bruker 176MB RAM. Så enkelt og greit Opera bruker litt av det minne som er tilgjengelig, så spørs hvor mye annet minne som er i bruk av andre programmer. Har man 1GB minne og 700MB er ledig, så hvorfor ikke utnytte den ledige RAM'en og heller "snøre" inn når det er behov fra andre programmer. Dette gjør Opera, nevnt flere ganger tidligere i tråden.

Jeg har også "kun" 1024MB RAM.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på 512 Mb Ram...

20 åpne tabs i opera, og opera bruker 206 MB ram... 3 av disse sidene er heftige flash sider, lukkes disse faller ram bruken til opera med ca 80 MB.

Forøvrig kan jeg si at de 3 flash sidene i IE7 tar nesten 400 Mb ram. Åpner jeg mer enn 2-3 tabs i IE7 begynner maskinen å utvide swap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...