Gå til innhold

Bot eller fengsel - Hvor mange velger fengsel?

Steina

Anbefalte innlegg

Noe jeg har tenkt på ganske lenge, er at om jeg skulle fått en fartsbot en dag, så hadde jeg jo sonet i fengsel istedet for å betale den boten?

Det er vel noe sånn, 7000kr eller 7dager i fengsel, for eksempel.

7000kr er mye penger for meg, og en del andre, noe som vil kjennes på økonomien i mange måneder fremover.. 7 dager er jo over på et øyeblikk.

Er det mange som velger fengsel fremfor å betale?

Har aldri hørt om at noen har valgt å sone i fengslet.

Om det er noen her på forumet som en gang har valgt å sone i fengsel, kan du\ dere fortelle litt om hvordan oppholdet var?

Det er vel egentlig ikke så ille som folk skulle tro?

Er det noen ulemper med å sone?

Du taper nå vistnok kanskje like mye, om ikke mere penger når du sitter i fengsel da, i tapt lønn.. kom jeg til å tenke på akkurat nå.

Med mindre du er skoleelev, eller lærling (som jeg er).

Ville bare lufte dette temaet litt..

Usikker på om dette er den mest riktige forumkategorien? Evt. Juss-kategorien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så får du nok det dobbelte i subsidiær fengselstraff for kr 7000,-.

For det andre, så kan du ikke velge. Om du ikke betaler staten det den vil ha, tar den bare å trekker fra lønninger/trygder. Eller tar utleggsforretning i andre verdier du måtte ha.

Du kødder ikke med staten...

Lenke til kommentar

Det står da vel gjerne på bøtene "XXXX kr eller X dager fengsel"

Jeg har faktisk en kamerat som har fått fartsbot, så jeg har jo sett det selv tilogmed, samt jeg har lest flere på forumet ect. som har skrevet det.

Missforsto jeg deg nå?

Lenke til kommentar
Velger du fengsel kommer det på rullebladet.

8938500[/snapback]

Det var egentlig akkurat DET jeg lurte på ja..

Men det kommer vel på rullebladet om du betaler også?

Du får jo en "prikk på førerkortet", men blir ikke det det samme som rullebladet?

Lenke til kommentar
Det er sant som autofil sier.

Velger du å ikke betale går de etter alt du har av eiendom, hus, bil, formue, whatever for å få pengene. Fengsel er siste utvei.

8938508[/snapback]

Jepp. Har en bekjent som forsøkte seg på fengsel i dette tilfellet, som en ren protest. Vedkommende fikk klar beskjed om at dette ikke var noe alternativ så lenge han hadde midler til å betale boten. Konklusjonen var altså at om du ikke eier nålen i veggen så blir det fengsel, ellers blir det bot.

Lenke til kommentar

Jupp. Saken er den at dersom du ikke betaler og heller ikke har lønn eller eiendom som staten kan ta, vil saken først gå til inkasso og masse runder med dildall, til slutt vil du da havne i fengsel.

Systemet er vell mest for å fange opp narkomane og lignende som ikke har og med sannsynlighet aldri vil få mulighet for å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Det står da vel gjerne på bøtene "XXXX kr eller X dager fengsel"

Jeg har faktisk en kamerat som har fått fartsbot, så jeg har jo sett det selv tilogmed, samt jeg har lest flere på forumet ect. som har skrevet det.

Missforsto jeg deg nå?

8938488[/snapback]

Ja du missforsto meg...

Det jeg mente, var at det eksempelet ditt med KUN 7 dager for kr. 7000,- ikke er reelt. Du får nok ca 14 dager for 7000,-

Lenke til kommentar

I Norge føres det strafferegister og bøteregister:

Strafferegisteret inneholder opplysninger om den enkelte straffede. I registeret tas det inn opplysninger om dommer, vedtatte forelegg og ankeavgjørelser om blant annet straffutmålinger og bot for forbrytelser.

Bøteregister føres sentralt. Her registreres de som er bøtelagt ved dom eller forelegg. Bøter ilagt som forenklede forelegg, parkeringsgebyrer osv. registreres ikke.Statens innkrevingssentral krever inn bøter, saksomkostninger, inndragninger og erstatninger i straffesaker.

Enhver kan kreve å få vite hva som er registrert om en i straffe- eller bøteregisteret. En slik begjæring fremmes gjennom politikammeret på hjemstedet. Opplysningene skal som hovedregel gis vedkommende muntlig av stedets politimester eller den han bemyndiger.

Konklusjonen blir dermed at du alltid BØR betale et forenklet forelegg (det som vi i 99% av tilfellene kaller en fartsbot).

Lenke til kommentar
Husk at med fengselsstraff slipper du ikke inn i f.eks USA

8951520[/snapback]

Det er en sannhet med modifikasjoner som vi nordmenn har fått banket inn i hodet fra vi var små av.

I følge den Amerikanske konsulen i Oslo i nettmøte hos VG er ikke rulleblad eller fengselsstraff nødvendigvis noen hindring for å slippe inn i USA. I de fleste tilfeller medfører det bare mer papirarbeid, og man må dokumentere hva som har skjedd.

Hun sa f. eks. at trafikkrelaterte dommer inkludert fyllekjøring som regel ikke utgjør noe problem om man vil til USA. Det samme med f. eks. naskeri i ung alder. En narkotikarelatert dom derimot vil automatisk utelukke deg.

Lenke til kommentar

Er nok ikke et valg man har, nei. Jeg fikk en bot hvor det stod at det var enten 2500k i bot eller et kort fengselsopphold inkl. mat og drikke for den nette sum av 0k. Jeg ringte og sa at jeg valgte fengsel. Men da fikk jeg beskjed om at det ikke var et reelt valg. Jeg hadde også fått prikk på rullebladet hvis jeg hadde endt opp i cella.

Lenke til kommentar
Husk at med fengselsstraff slipper du ikke inn i f.eks USA

8951520[/snapback]

Det som skjer er vel heller det at man må møte på intervju hos ambassaden (sett at forbrytelsen ikke er så alvorlig at dem utelukker deg med en gang slik som nevnt over.

Det var vel en sak i media for en tid tilbake med ei pensjonert dame som hadde fått bot, som heller ville i fengsel. Siden hun var pensjonert hadde hun ingen problemer med å ta en liten tur i fengsel, men som flere har påpekt her, det er ikke noe reelt valg av flere årsaker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...