Gå til innhold

2 opperativ system på 2 forskjellige hardisker

Anbefalte innlegg

Hei

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men uansett..

Jeg har to hardisker. Den som er satt til master er det Windows XP på, mens den hardisken på slave er det Windows Vista.

Det jeg lurer på er om hvordan jeg kan velge, enkelt og greit hvem harddisk jeg skal bruke til å starte opp med(under oppstart)? For jeg får ikke noe valgs-meny om hvem jeg vil starte opp med..

Jeg kan gå inn på Bios og velge boot settings der... Men det er litt tungvind måte å gå inn på Bios vær gang jeg skal bytte :p

Alt funker som det skal osv.. Jeg får gått inn på hardiskene når jeg har boota på den andre og alt..

Takk

Endret av Skruuff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du installerer Windows uten at den andre disken er tilgjengelig så blir det slik, da er diskene helt selvstendige og man må velge i BIOS hvilken disk som skal boote.

Hvis man derimot installerer Windows mens en annen Windows disk er tilkoblet så vil de få en felles Systemdisk, og da blir boot.ini en meny for en boot manager og man kan velge hvilken installasjon som skal starte.

Eller man kan installere en boot manager etterpå.

Det finnes mange tredjeparts boot manager å velge i, f.eks BiNG. http://www.terabyteunlimited.com/

Lenke til kommentar
nej, bre trykk f8 (mulig annen) som en gal når du booter opp... så velger du den andre harddisken...

8939693[/snapback]

Det er ikke sikkermodus han skal starte (Trykk F8 under oppstart)

Men han skal boote fra en annen disk, og siden han ikke sier at han har et hovedkort med bootmeny (F10 på podens maskin) så vil ikke dette funke. Men gjør som Hårek sier, last ned en 3de parts boot manager og ting skulle fungere utmerket. :)

Lenke til kommentar
Hvis du installerer Windows uten at den andre disken er tilgjengelig så blir det slik, da er diskene helt selvstendige og man må velge i BIOS hvilken disk som skal boote.

Hvis man derimot installerer Windows mens en annen Windows disk er tilkoblet så vil de få en felles Systemdisk, og da blir boot.ini en meny for en boot manager og man kan velge hvilken installasjon som skal starte.

Eller man kan installere en boot manager etterpå.

Det finnes mange tredjeparts boot manager å velge i, f.eks BiNG. http://www.terabyteunlimited.com/

8938786[/snapback]

Oh, ok takk.. Men jeg installerte først XP, og da var den som Master.. Så tok jeg ut den, og satt inn i den som står på slave nå, og satte den til master, så installerte jeg vista :p

Men skal prøve Boot manager =)

Takk

Lenke til kommentar

nå har jeg vista og xp da. men jeg har det på samme disk

har en raptor disk på 150 gb delte opp i to. instalerte xp på den ene partisjonen. etter jeg hadde jort det tok jeg vista på den andre. og når jeg booter opp pcn står det

-"tidligere versjon av windows"

-"Vista"

og skal jeg ha xp velger jeg "tidligere versjon av windows"

og skal jeg ha vista velger jeg "vista".(med piltastene)

det vil være slik på din og når du booter opp pcn =)

bare sett hdd som første boot alternativ i biosen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...