femftifem Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Den 67 år gamle kvinnen fra Østfold trodde hun hadde vunnet en halv million kroner i lotto, men pengene kom inn på kontoen ved en feil. Kvinnen er nå dømt til 90 dagers betinget fengsel etter at hun shoppet for vanvittige summer etter først å ha fått seg en gledelig overraskelse da hun ringte kontofonen. Ifølge NRK hadde saldoen først vært på drøye 51 kroner så forskjellen var dermed stor når 500.000 uventede kroner hadde tikket inn. Lykkerus Den 67 år gamle uføretrygdede kvinnen skal ha vært i lykkerus da hun hørte beløpet opplest på telefonen. Hun feiret det hun trodde var lottogevinst med vanvittig shopping og brukte 350.000 kroner på to uker. Men kvinnen hadde slett ikke vunnet i lotto. Marker Sparebank hadde overført pengene ved en feiltakelse. Må betale alt tilbake Både banken og kvinnens sønn rådet henne til å ikke bruke pengene, men kvinnen nektet å innse at hun ikke hadde vunnet. Kvinnen er i Heggen og Frøland tingrett dømt til å betale alle pengene tilbake til banken. Hun er også dømt til 90 dagers betinget fengsel, med en prøvetid på to år. (VG NETT 24.06.07 kl. 15:25, sist oppdatert 24.06.07 kl. 16:03) Hentet fra VG.no Blir ikke dette litt feil? At en kvinne får penger inn på hennes konto av en feil som banken har begått, også må hun lide av det? Greit nok, hun shoppet som en gal, men tror de fleste hadde blitt vill av å få nærmest en årslønn inn på kontoen sin helt av troen om å vinne i lotto. Endret 25. juni 2007 av Nrjey Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Greit at hun må betale tilbake da, men fengsel er vel litt drøyt? Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 hmm, var det ikke ei dame som overførte 500 000 kr feil for en stund siden, og han som fikk de pengene slapp unna med det? Men når norsk tipping (var det ikke dem?) overfører feil så blir personen straffet for det. Forskjellsbehandling vil nå jeg si. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det var banken som sendte feil, og de har forsikret seg om at hvis noe sånt skjer, så har de rett til å kreve pengene tilbake. Mtp hvor mange kunder de har og hvor avansert systemene er så skal det neppe mye til før penger er på avveie. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Er det noen som klarer å skaffe avsnitt fra en avtale med en bank som bekrefter det SteffyPants sier? At de har rett til å kreve pengene tilbake altså. Må vel stå noe om at man ikke har lov å bruke penger man ikke vet hvor kommer fra osv. der da? Havnet hun i fengsel fordi hun ikke fikk til å betale tilbake, eller fordi at hun "brukte noen andre sine penger" ? Hun brukte jo pengene fra sin egen konto, så synes det høres litt drøyt ut at hun skulle få fengsel for det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Selvfølgelig har de rett på pengene tilbake, men jeg er helt enig at med mindre hun visste at pengene ikke var hennes, er det ikke noen grunn til å straffe vedkommende med fengsel. Gjentakelsesfaren er tross alt forholdsvis liten, og det er jo det som skal være grunnen til å sette noen i fengsel. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Både banken og kvinnens sønn rådet henne til å ikke bruke pengene, men kvinnen nektet å innse at hun ikke hadde vunnet. Småkritisk å få med seg ^^ Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Vel, hvis hun da hadde tippet lotto omtrent samme tid som hun fikk pengene, så skjønner jeg jo henne veldig godt. Men synes det er litt merkelig at banken sier at hun skal vente med å bruke dem, for dem burde jo innse med det samme de har overført pengene til feil konto. Så det er da noe som ikke helt stemmer- Lenke til kommentar
Steina Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Både banken og kvinnens sønn rådet henne til å ikke bruke pengene, men kvinnen nektet å innse at hun ikke hadde vunnet. Småkritisk å få med seg ^^ 8938495[/snapback] Joda, det der fikk jeg med meg, men nå sier ikke det der noe om noen avtale, kontrakt, regler ect. Det blir for dumt å straffe hun, fordi at hun brukte penger, til tross for at mannen bak ekspedisjonen i banken sa "hmm.. tror ikke du bør bruke pengene", og at sønnen hennes sa det samme. Tviler på at det var sånn det skjedde, men det kan nesten høres litt slik ut.. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Vel, hvis hun da hadde tippet lotto omtrent samme tid som hun fikk pengene, så skjønner jeg jo henne veldig godt. Men synes det er litt merkelig at banken sier at hun skal vente med å bruke dem, for dem burde jo innse med det samme de har overført pengene til feil konto. Så det er da noe som ikke helt stemmer- 8938497[/snapback] Overføringen kan være alt fra en glitch til at et tastet 7-tall ble et 8-tall uten at noen oppdaget feilen, til at noe skrevet med penn fikk et 7-tall til å ligne på et 1-tall. Man vil ikke oppdage feilen før pengene forsvinner fra konto A og ikke dukker opp i konto B, og man oppdager at konto C plutselig er uforklarlig rikere. Sannsynligvis er grunnen til straffen at det var absolutt ingen grunn til å tro at hun hadde vunnet noe som helst, enten fordi hun ikke ble notifisert, at pengene kom fra et kontonummer som var knyttet til noe annet enn Lotto, at hun ikke trodde hun vant fordi hun hadde riktige tall men fordi det var en enkel forklaring på pengene og at hun ble rådet om å ikke bruke pengene men sannsynligvis gjorde det som tilsvarer å dekke til ørene og synge "La-la-la" fordi en shoppingspree fristet mer enn å gi pengene tilbake. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Både banken og kvinnens sønn rådet henne til å ikke bruke pengene, men kvinnen nektet å innse at hun ikke hadde vunnet. Småkritisk å få med seg ^^ 8938495[/snapback] Jepp, der har vi nok x-faktoren som forklarer dommen Lenke til kommentar
likferd Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 90 dagers betinget fengsel med 2 års prøvetid? Er det ikke noe sånt man får for "ubetydelige" kriminelle aktiviteter som tja, grov vold med legemsbeskadigelse, salg av narkotika, voldtekt av mindreårige og slikt da? Tydelig at man bør holde seg unna økonomisk kriminalitet.. har du lyst på penger får man heller rane noen Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Greit nok, hun shoppet som en gal, men tror de fleste hadde blitt vill av å få nærmest en årslønn inn på kontoen sin helt av troen om å vinne i lotto. 8938407[/snapback] Jeg tipper straffen er såpass streng for at folk som tenker som dere skal forstå alvoret. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Man skal ikke bruke penger som er kommet inn på konto ved feiltakelse, uansett hvor "feil" det måtte være av banken. Det er ulovlig. De som skulle hatt pengene har jo tapt dem da. Og hvem skal erstatte det? Den som sløste bort alt sammen så klart, siden man MÅ gjøre opp en mening om du kan bruke det eller ikke. Du er ganske tett i hodet hvis du tror 500k du plutselig fikk inn på konto er rettmessig dine, spesiellt når ingen lotto-kuponger stemmer, og du ikke har fått noen telefon fra norsk tipping. Kan gjerne skrike høyt om at det er banken sitt problem, men personen som sløste bort alt på 2 uker tenkte seg nok om før hun gjorde det, og valgte feil. Og nå funker heldigvis ikke Norges Lover slik at den som skriker høyest får rett til slutt. Jeg hadde blitt sjokkert, men samtidig veldig skeptisk og ringt banken og sjekka hva som har skjedd. Endret 25. juni 2007 av Bitex Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Hun feiret det hun trodde var lottogevinst med vanvittig shopping og brukte 350.000 kroner på to uker. Fint bevis på at bare kvinner får tak i penger så sløser de det vekk med en gang. Edit: Eller, hun hadde jo 150k igjen, tipper de ringte henne før hun hadde klart å brukt de. Endret 25. juni 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ser det samme her som i andre saker der folk har fått overført penger til konto ved en feil. De gjør alt de kan for å bruke opp mest mulig av pengene så fort som mulig for deretter å komme med en teit unnskyldning som at de ikke viste bedre eller at de trodde at de hadde vunnet i lotto. Dette er jo svindel når hun hadde blitt informert av banken og familien om at det nok var en feil, hvis en person ikke tar det hintet så er det svindel (eneste unntakene jeg kan se er om personen er psykisk utv. h. , men da hadde nok retten tatt hensyn til dette) Det med at hun og han andre mannen som var nevnt slipper å betale tilbake er fordi at de lever på minimumsinntekt/trygd og ikke har noen mulighet til å tjene så mye penger. Hvis de derimot skulle få en større sum en eller gang arv eller lottopremie så er nok banken/kreditor der med en gang og krever sitt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg tipper hun er av typen som har spilt Lotto og Joker i 40 år, og aldri vunnet noe stort, og tenkt at "NÅ var det min tur, uansett om alle andre sier det ikke stemmer, de er bare misunnelige!" Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Det kan nok godt være. Det fornøyelige er at hvis folk i stedet hadde spart lottopengene på fond hadde de vanligvis hatt mer penger enn det nå. Endret 25. juni 2007 av Naranek Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Om man plutselig får et stort beløp ut fra intet må man jo selvfølgelig forvente at man undersøker hva dette er, før man setter igang å bruke dem? Når man i tillegg blir advart av andre om det er det ikke tvil om at vedkommende handlet med dårlige hensikter. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kjipt... for alle mulige parter egentlig. Enig med Vice. Det er klart at når det plutselig dukker opp en større sum uten forvarsel og i tillegg lotto-tallene IKKE stemmer burde det ha ringt noen bjeller. Snu på situasjonen: Hva om det hadde vært henne som hadde sitti der med riktig lottorekke men uten å få gevinsten? Hadde selv en liten hendelse lignende denne for noen år siden (dog, en helt annen sum) da det plutselig sto 10.000 på kontoen min. Dette var akkurat i det momentet da skatte-/feriepenger ble utbetalt så jeg gikk naturlig nok ut ifra at det var mine penger som hadde kommet inn. Jeg fikk imidlertid en telefon fra banken som fortalte meg at det var begått en feil, beklaga så mye og blablabla, men pengene forsvant ubønnhørlig fra kontoen min nesten umiddelbart etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå