Gå til innhold

Distro til bruk på Server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ubuntu er ingen ting annet enn bruker vennlig.

8942392[/snapback]

 

slitsom kommentar Roberth1990 , kan du ikke godta at andre liker ubuntu om du ikke gjør det, dessuten er ubuntu mye mer en bare bruker vennlig . den er etter min mening kjempe stabil og den kan fint brukes på server .

 

kunne ikke vært mer enig med RattleBattle og izte

Endret av ogger
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å kjøre Gentoo på server går veldig bra, etter at det er oppe å går etter installering, så blir det ikke mye kompileringer etterpå, bare updates nå og da. Men du får akkurat det du trenger til ditt bruk og ikke mye annet dilldall som er unødvendig. Brukte kun SSH til å administere den ;).

 

Min Gentoo server var en gammel AMD K7 1.4GHz TBird med 512MB RAM som jeg brukte til fil (samba) og torrent server (TorrentFlux), vi var tre studenter som brukte den.

 

Gentoo har utrolig gode instruksjonser, takket være de kan man som nybegynner sette opp alt uten bruk for grafisk installasjon.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Ubuntu er ingen ting annet enn bruker vennlig.

8942392[/snapback]

Saklig.

 

Ubuntu er et veldig fint server-OS, og ikke minst er det fint å vite eksakt når støtte for oppdateringer tar slutt. Jeg merker ingen forskjell i hverken stabilitet eller bruk fra da jeg brukte Debian som server.

8942536[/snapback]

 

 

Ubuntu er ingen ting annet enn bruker vennlig.

8942392[/snapback]

 

slitsom kommentar Roberth1990 , kan du ikke godta at andre liker ubuntu om du ikke gjør det, dessuten er ubuntu mye mer en bare bruker vennlig . den er etter min mening kjempe stabil og den kan fint brukes på server .

 

kunne ikke vært mer enig med RattleBattle og izte

8942735[/snapback]

 

Vel jeg sier ikke at Ubuntu er dårlig på server men vil heller anbefaler Debian over Ubuntu til server, ubuntu er debian med brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Vel jeg sier ikke at Ubuntu er dårlig på server men vil heller anbefaler Debian over Ubuntu til server, ubuntu er debian med brukervennlighet.

9067693[/snapback]

Ubuntu har også en forutsigbar release-cycle på 1/2 år, i motsetning til Debian hvor det kan ta ca. 1 1/2 år hvis man er heldig, men jeg har også opplevd at det har tatt flere år.

 

Men det hele koker ned til hva man trenger - Ubuntu er fin hvis man vil ha nyere pakker enn Debian, men det er slett ikke sikkert man trenger dette på en server heller. Personlig syns jeg både Debian og Ubuntu er geniale til hvert sitt bruk. Men jeg ville heller kjørt Ubuntu på en server enn å bruke Debian testing/unstable, hvis det var alternativet :)

 

EDIT: Jeg har forresten brukt Debian testing på server en gang, men da installerte jeg kun et par måneder før neste release, så den var rukket å bli meget stabil.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil ikke si at Ubuntu er Debian.

Og oppdaterings syklusen er som sagt bra.

Men hva er det som oppdateres?

Som oftest er det kun brukervennligheten og enkelte andre små ting.

En server er i prinsippet ikke en maskin som skal brukes som en desktop maskin (sier seg sjøl) så grafikk er egentlig unødvendig og siden grafikken er så og si det samme som brukervennlighetet så er ikke oppdaterings syklusen så veldig forskjellig fra debian.

 

Kan være at noe av dette kan diskuteres men la det så bli diskutert.

Alltid fint med kritikk.

Lenke til kommentar
Stage1 på Gentoo er vel igrunn bortkastet tid, med mindre man holder på med "store" systemer... Tror ikke det er så veldig mye å hente.

9212018[/snapback]

Nei, og derfor mener jeg Gentoo er litt bortkastet, da poenget med gentoo er nettopp kompilering, og derfor en stage 1 installasjon. Da er FreeBSD mer hensiktsmessig. Man kan oppnå samme optimalisering, bare at installasjonen i første omgang er unnagjort på under et kvarter med full installasjonsmedia.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...