Gå til innhold

Distro til bruk på Server


Anbefalte innlegg

Hvilke distro anbefaler dere til bruk på en produksjons server? (helst gratis)

 

Det som er viktigt er selfølgelig stabilitet, og at produktet er dekket av sikkerhets fikser _lenge_, og ikke blir dumpet etter 6 / 12 / 18 måneder.

 

(har mye erfaring fra Fedora)

 

Takker for alle svar;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Debian eller ubuntu-server er gode valg. Gentoo og freebsd er vel begge deler meningsløst, hvordan er det raskere? At du må kompilere en masse på en treig maskin er ikke akkurat gunstig.

8938809[/snapback]

 

FreeBSD ser jeg på som et raskt operativ system , dessuten finnes det ferdige pakker , som holder lenge , til og med til server , dessuten tar ikke komprimering så langtid på gammel hardware heller .

 

har en gammel Compaq med 800mhz cpu og 196mb ram , denne kjører fint med både slackware og FreeBSD , skulle heller ikke hatt problemer med å kjøre Debian .

 

gentoo kan også brukes .

 

men anbefaler slackware , debian eller FreeBSD

Lenke til kommentar

Jepp, går smooth i KDE 3.5.6. Så lenge jeg holder meg langt unna GTK så fungerer maskinen strålende.

 

Det er en Pentium Celron Mendocino 399Mhz, mer eller mindre en nedkuttet Pentium 2. Har 512MB RAM.

 

Kompilerer såklart ingenting på den maskinen (SeaMonkey var bare for å teste hvor lang tid den tok).

Lenke til kommentar
FreeBSD ser jeg på som et raskt operativ system , dessuten finnes det ferdige pakker , som holder lenge , til og med til server , dessuten tar ikke komprimering så langtid på gammel hardware heller .

Det er det nok, men GNU/Linux er også et kjapt og effektivt OS. Neppe noe treigere enn FreeBSD :cool:

 

Det fine med FreeBSD er at den er veldig ribba som default, som egner seg godt for gamle PCer. Men det fins jo linux-distroer som også er ribba på samme måten (Debian, Arch...).

 

Personlig anbefaler jeg ikke FreeBSD på svake maskiner, fordi det er større sjanse for at du blir nødt til å kompilere noe software enn det er med linux (bortsett fra Gentoo såklart). Ferdigkompilerte pakker til FreeBSD blir dessverre ikke oppdatert etter at en release er sluppet, så man får ingen sikkerhetsoppdateringer. Isåfall må man over på STABLE-branchen. Det er nettopp slike ting jeg misliker med *BSD. Tenk hvor mye greiere alt hadde vært om man hadde apt-get liknende oppdatering i *BSD-verden :whistle:

 

 

Til en server ville jeg satset på Debian (stable), en gratis RHEL-variant, eller muligens gode gamle Slackware.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...