redbaron Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hei! Jeg har 4 PCer i heimen, og jeg hadde hatt det veldig greit om det fantes en type har disk som du kobler rett inn i en internettkobling klar til å deles mellom alle brukere på nettverket. Finnes dette? Hvor dyrt? Jeg skjønner at dette kommer an på størresle av har disken, men all hjelp er positivt her... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Så langt jeg vet finnes det ikke. Det nærmeste du får er mini-kabinetter som inneholder en forenklet PC som kan huse harddiskene og dele dem på nettverket. Det finnes altså noe som fungerer slik som du sier, men det er ikke fullt så enkelt som at det er en nettverkskontakt på hardisken akkurat Jeg har desverre ikke noe prisoversikt på dette, men de skla ha det på alle større data-nettsider. Jeg får inntrykk av at det desverre er meget dyre saker. Såpass dyrt at det fort er billigere å kjøpe en brukt PC til å huse harddiskene, eller sette sammen en billig en til omtrentlig samme prisklasse. Vi snakker altså om en del tusen er jeg rimelig sikker på. -Stigma Endret 25. juni 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Nei, slikt finnes ikke rent teknisk. Men i praksis finnes det allikevel Jeg vet ikke hvor mye stress du vil gjøre ut av dette, men vi kan kanskje anta minimalt med svette og løse hår...? Stikkordet er NAS (Network Attached Storage) - se utvalg i prisguiden. Legg merke til at de kommer hovedsakelig i to former. En type som har innebygget harddisk, og en type som lar deg koble til dine eksisterende disker. Sistnevnte gir selvfølgelig størst fleksibilitet med tanke på fremtidige utvidelser av lagringskapasiteten. I tillegg til muligheten for å kunne utvide kapasiteten, så er det andre ting å ta stilling til: Skal filtilgangen være brukerbegrenset? Skal det være innebygget sikkerhetskopiering? Hvor viktig er overføringshastigheten? Og så videre... Skal jeg trekke frem et enkeltprodukt som har stort potensiale, så må det bli LinkSys NSLU2 til godt under tusenlappen. Den er ypperlig i seg selv, men hvis du er litt lærenem og villig til å bruke litt tid, så gir en slik boks uante muligheter. Hvis du vil la den lille nerden i deg få utløp for noen fantasier, så kan du kikke nærmere på f.eks. FreeNAS hvor du bruker en gammel datamaskin for å gjøre jobben. Dette er selvfølgelig den mest fleksible og kraftfulle løsningen - både med tanke på utvidelser og brukerkontroll. Dessuten kan den ta påta seg andre nettverksoppgaver også. OK, håper noe av dette hjalp deg videre. Lenke til kommentar
.H.K.O. Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Får jo eksterne disker med ftp servere på. Gjør jo samme nytten. Kan bare legge ftp adressen til som favoritt i e leseren din. Da har man også tilgang hjem fra utsiden om ønskelig. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg har NSLU2 som er unslung. Har koblet på en 320GB WD Mybook harddisk som går i dvalemodus når den ikke er aktivert av NSLU2. Det beste med en slik løsning er at NSLU2 kun bruker et par lydløse watt når den rusler og går. Det er veldig mange muligheter med en slik linux boks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå