Gunfreak Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 som vanlig er det noen som skjønner poenget mitt og vidreforteller det bedre enn jeg kunne gjøre, takk Naranek. det er jo det som gjør at ting utvikles. hva var poenget med å dra ut i rommet, det var jo ikke nyttig når de begynnte med det. var egentilg bare usa og russland som hadde et lite veddemål. men nå viser det seg at de kanskje finnes et stoff på månen som kan hjelpe til å forsyne jorda med masse miljøvennlig energi, nemlig Helium-3(dette er jo bare teoretisk enda, men det kan bli virklig) Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Nå har ikke jeg lest gjennom tråden, men har noen i det hele tatt nevnt kineserne? Jeg er ikke den som har mest peiling på det feltet her, men kinserne hadde vel god peiling de. De var utrolig siviliserte før noen i det hele tatt hadde hørt om Roma. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Poenget, Gunfreak, er at du ikke bare kan kaste alt det her ut i lufta. Er altfor løs tenkning, blir altfor mye hvis-om-ate. Tror ikke det er noen fasit på hva som hadde skjedd, hvis romerne hadde styrt unna hellas og jeg tror i hvert fall ikke at du har fasiten. Jeg ser at vi har to helt forskjellige syn på Romere, eneste forskjellen er at jeg ser mer nyansert på folket og ikke skjærer alle over en kam. For eks. Spartanerne var mer "romerske"(Det bildet du gir romerne i dine innlegg) enn Romerne. Endret 3. juli 2007 av G_J_Caesar Lenke til kommentar
noodles Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Viss Gunfreak kjem med sine påstander og du freistar å motprove desse, så er det me oppnår betre kunnskap og forståing. Om du klarar å motprove hans påstandar har me ny kunnskap om det Gunfreak påstår, om du ikkje klarar å motprove hans påstandar har han brakt nye og viktige moment på bana som du ikkje hadde tenkt på. Konklusjon: Diskusjon er bra og ulike påstandar er bra. For å slenge inn eit Mao-sitat (som også støtter grunntanken i Gunfreak sine påstandar): Der alle tenkjer likt, tenkjer ingen særleg mykje. Eg har ikkje noko spesielt favorittimperium. Dei fleste, om ikkje alle, har vist sine dårlege sider gjennom erobringar eller freistander på erobringar. Eg trur det beste er å ikkje forsvare eitt imperium og halde fast på det, men å tenkje over styrkar og svakheitar frå dei ulike viktige imperiuma og danne vårt eige verdsbilete på grunnlag av det. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Å sette opp ein kanon over dei "beste" sivilisasjonane gjennom tida er problematisk på så mange nivå at det er vanskeleg å vite kor ein skal byrja. Ein kan jo og spøre seg om kor mykje ein får ut av å spørre etter den "beste" sivilisasjonen? Svaret vil jo alt vera gitt ut i fra kva kreterier ein sett opp. Men la meg ikkje øydelege ein tråd som tydeleg viss intereserer folk. Ein sivilisasjon som fasinerer meg, og som eg ikkje ser nemnt tidligere er Mind-dynastiet. Bådde økonomisk og teknologisk låg denne sivilisasjonen lagt over nokon europeisk nasjon i samtida. Spesielt interesant er deira maritime ekspansjon. Zheng He, som var muslim, førte ein gigantisk flåtte til Persia og øst Afrika. Han stifta handels stasjoner i det indiske hav. Endret 7. juli 2007 av Vico Lenke til kommentar
bazarov Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Inkariket. De hadde ikke hjulet og de hadde ikke jern, men likevel la de under seg et område som var større enn USA, administrert i detalj gjennom en slags urkommunistisk redistribusjonsøkonomi (at de i det hele tatt fikk stalinisme til å funke såpass lenge er forøvrig en bragd). De hadde noen av de de fremste murerne og byråkratene i verden en god stund, uten sement. Aztekerriket må forøvrig få endel cred for å okkupere svære landområder bare for å kunne ta med seg slaver til Tenochtitlán og skjære ut hjertene på dem mens de fortsatt levde (man mente at solguden Huitzilopoctli ville fått sola til å slukne dersom man ikke betalte ham i blodige smerteskrik - heldigvis er det lettere å betale strømregninger i vår tid). Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Aztekerriket må forøvrig få endel cred for å okkupere svære landområder bare for å kunne ta med seg slaver til Tenochtitlán og skjære ut hjertene på dem mens de fortsatt levde Hvorfor det? Det er ikke akkurat det jeg forbinder med sivilisert oppførsel. Lenke til kommentar
bazarov Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Aztekerriket må forøvrig få endel cred for å okkupere svære landområder bare for å kunne ta med seg slaver til Tenochtitlán og skjære ut hjertene på dem mens de fortsatt levde Hvorfor det? Det er ikke akkurat det jeg forbinder med sivilisert oppførsel. 9021485[/snapback] Aztekersivilisasjonen var litt annerledes enn vår egen, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå