Svein_Jarle Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Heihei! En venn av meg spurte meg på msn nå om en liten ting, og jeg var pinadø ikke sikker, så jeg spør dere her på forumet. Altså; kan butikkeier trekke kassedifferansen direkte fra arbeidstakers lønn? Sett at man jobber i butikk og står i kassa. På slutten av dagen mangler det 50,- kr - grunnet slurv eller etc. Kan da sjefen/butikkeieren trekke de 50,- kr direkte fra lønna? Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ikke uten bevis, såfremt det ikke står i noen kontrakt eller slikt. Du har jo rett til lønna kontrakten gir deg, og da kan ikke arbeidsgiver endre denne sånn helt uten bevis eller grunn. Kan ikke vise til noen lov nå, dessverre, skal sove Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Sett at man jobber i butikk og står i kassa. På slutten av dagen mangler det 50,- kr - grunnet slurv eller etc. Kan da sjefen/butikkeieren trekke de 50,- kr direkte fra lønna? 8938200[/snapback] Nei, dette er ikke lovlig! (med visse forbehold; man kan avtale skriftlig at dette skal kunne gjøres) Arbeidsmiljøloven §14-15: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger (1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser, c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. Jeg er usikker på om punkt c) hjemler ethvert tilfeldig trekk, eller om det kun hjemler trekk av faste, bestemte beløp. Det vet sikkert noen andre. Endret 25. juni 2007 av klilleng Lenke til kommentar
likferd Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Litt smådifferanse i kassen på slutten av dagen er helt vanlig, og jeg vil mene alle butikker regner med akkurat dette. Spesielt med det "gamle" kassasystemet der du manuelt gir tilbake mynt er det lett å rote litt. Klart, mangler det støtt og stadig større summer som 500-1000 kr kan jo sjefen tro du stikker unna penger i egen lomme Når jeg jobbet i butikk, sa sjefen at smådifferanse i minus var greit, differanse i pluss er ikke så greit, for da har du svindlet en kunde :!: Endret 25. juni 2007 av likferd Lenke til kommentar
andeik Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Det var en gang for 1/2 år siden da jeg var på Flesland. Skulle handle på Taxfreen for min mor etter en utenlandstur med noen kompiser(ja, faktisk) og jeg var under 18 år. Så jeg gikk inn på nabobutikken for å ta ut 500 kroner, for man er ikke så dum at man betaler med Hun styrer masse innpå datamaskinen og plutselig gir hun meg 500 kroner og jeg går ut av butikken. Etter en kort stund glemte jeg at jeg faktisk ikke hadde trukket kortet i det hele tatt, så jeg dro tilbake og gjorde opp for meg. Hun ble naturligvis glad. I en slik situasjon hadde det vel vært grov uaktsomhet fra hun 20-åringen som glemte dette? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 I en slik situasjon hadde det vel vært grov uaktsomhet fra hun 20-åringen som glemte dette? 8957022[/snapback] Nei, det tviler jeg på kan karakteriseres som grovt uaktsomt. Uansett må man, som du ser i loven, samtykke skriftlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå