Gå til innhold

Ting som er hyggelige og gjør deg glad

Gjest Slettet-Axby2kEH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feil. Vinylplater vitner om en mye sterkere interesse for musikk, et gammelt medie som har blitt gjennoppdaget og som er på full gang. Vinylplater har bedre lyd, og er samtidig mer stilig, med alt fra coverart til pakking, småtteri man får med, etc.

Og jeg skjønner ikke helt hvordan det er irrelevant når du snakket om prisen til å begynne med.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har sett den artikkelen før, og jeg kan informere dere med at den artikkelen er skrevet av noen som ikke har peiling hva de snakker om.

Forumpost om howstuffworks-artikkelen

Vinyl Myths

there is no technical proof of the sonic superiority of the vinyl medium compared to CD. One vinyl record may sound better than its equivalent CD for extremely specific reasons. That does not mean the medium as a whole is superior.

Problemet med analog/digital-debatten, er at både google answers og howstuffworks, som oftest er de første treffene, har feilaktig informasjon liggende tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jo, vinylplater har bedre lyd.

question487.gif

Kilde: howstuffworks.com

Prøv å se på amplitude-forskjellene på vinyl og digtal musikk istedet for å se på bitrate, noe som ikke eksisterer på analoge medier. Bare fordi et analogt kamera ikke har piksler, så betyr det ikke at det tar bedre bilder enn et moderne DSLR-kamera.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

En annen ting med vinyl er at du sliter dem ut ved å høre på dem, noe som betyr at høye frekvenser blir glattet ut og den lille dynamiske rekkevidden de har blir enda mindre.

Vinyl er like mye svada som gullbelagte connectorer med gassfylte platinakabler. Jeg anser meg selv som audiofil, men biter ikke på de typiske audiofil-fellene som dyre materialer, gamle medier og radiorørs-teknologi. Lyd er vitenskap, og man har instrumenter til å måle hva som er best lyd. Hva man foretrekker er noe helt annet, men jeg kjøper ikke en LP-spiller for å høre på varm og utvasket lyd med knitringer.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting jeg merket med bildet er at det er en veldig dårlig representasjon av CD-kvalitet.

CD-kvalitet regnes som 320Kbit/s, noe som betyr 320000 inndelinger per sekund. 10000hz / 320000 betyr at det er 32 inndelinger per svingning i det signalet som bildet viser, og ikke 5 inndelinger, noe som tilsvarer 50 Kbit/s.

Correct me if I'm wrong.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

At du faktisk presterer å 'rakke ned' på howstuffworks, og svare med en forumlink, sier sitt for min del. Med min forumerfaring vet jeg at jeg aldri kan stole på noe folk skriver (her og der). :)

Kjøp deg en LP, du vil ikke angre.

Jeg har faktisk LP-er. Jeg har kjørt en sammenligning mellom FLAC-filer, vanlige CD-er og LP-er. LP-er er desidert verst, mens forskjellen mellom FLAC og CD-er ikke eksisterer.

Men siden du ikke godtar et hi-fi-forum, hva med et seminar.

Om du er usikker på fyren vet hva han snakker om, kan jo du sjekke CV-en hans.

Hva med emusician.com?

Eller Rational wiki

Skeptic.com?

Har du noen kilder som sier at Vinyl har bedre kvalitet på lyden? Større bredde, og mer troverdig gjengivning av orginalmaterialet?

*edit*

(in before "skaff deg bedre anlegg")

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

(in before "skaff deg bedre anlegg")

Faktisk er dette et nevneverdig poeng, fordi anlegget setter ofte bremsen før man hører forskjell mellom ekstreme kvaliteter som 320Kbit/s LAME og ekstrem FLAC-bitrate.

Derfor er FLAC med ekstrem bitrate også svada imho.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er et nevneverdig poeng når man har et anlegg som koster et par tusenlapper. Anlegget til faren min (som ble brukt under testing) er dog vesentlig dyrere og av høyere kvalitet. Ble faktisk kjøpt inn ved assistanse av diverse lydentusiaster han kjenner i musikkmiljøet.

Lenke til kommentar

For min del handler det ikke hovedsakelig om lydkvaliteten.

Det er gøy å samle på, og se på andres samlinger, og å stikke innom platebutikker

Man kan finne mye rart som ikke finnes på andre formater.

Jeg liker å bla gjennom en bunke plater, sette ned nåla, se på omslaget osv. hele prosessen egenlig.

For meg er det noe helt annet enn å trykke på en mp3-fil.

vinylplater gjør at du lytter til musikken og ikke har den som bakgrunnslyd.

Det følger også med kule småting med vinylutgaver, og noen ganger ekstra sanger. En Burial plate jeg har er ganske annerledes enn CD-versjonen og IMO bedre.

knitringen på gamle plater er bare koselig. :love:

Lenke til kommentar

Mye bra, Tsjuden, men litt uenig her.

vinylplater gjør at du lytter til musikken og ikke har den som bakgrunnslyd.

Jeg også setter på musikk (på PC-en), lener meg tilbake og nyter musikken. Det har ingenting med hvorvidt det er vinyl, digital eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...