Gå til innhold

Ny TV til høsten. Hvilken?

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig jeg er litt tidlig ute, men det får så være.. Jeg vurderer å kjøpe ny tv til høsten, og lurer på om noen her har anbefalinger.

Jeg har lyst på en 37" LCD med 1080P og 1:1 pixelmapping. Absolutt maksimum er kr. 15000, og veldig gjerne mye billigere enn det. Det er altså tvilsomt at jeg kommer til å betale 15000 for en TV. Den skal etterhvert brukes til BD og HD-DVD, TV via Lyse og Nintendo Wii-spilling, samt eventuelt litt pc-bruk.

Har siklet litt på Samsung LE37M86/M87, men er litt skeptisk til at kontrasten er så lav i forhold til 40"-utgaven av samme skjerm. Hvordan er sortnivået på den?

Hva med LG 37LY95? Hvordan tror folket at prisene på disse vil forandre seg ut over høsten?

Årsaken til at jeg vil ha en 1080P er nok ikke for at jeg har behov for det, men mer at jeg vil det skal bli rett i hodet mitt. Jeg kommer til å angre veldig om jeg kjøper en 720P-tv.

På forhånd tusen takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal kjøpe ny tv til høsten ville jeg ventet til høstmodellen er ute, for å si det sånn. Markedet forandrer seg veldig raskt, så utrolig vrient å si noe som helst nå egentlig.

Skjønner det psykiske ang en 1080p-skjerm, men det er faktisk slik at på 37" er det vrient å se forskjell! Eneste er ved pcbruk, om du er vant til høyoppløste pcskjermer så vil du få fnatt av en 720p til pcbruk.

LG-skjermen er den jeg ville valgt, evt 37LF65 - da dette er samme modell så og si, samme spek, men et litt annet design samt matt ramme (LY-serien har glossy ramme). Den er også billigere :).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er snakk om 1080p på en 37-tommer så er mitt råd; glem det. Jeg skjønner godt den psykiske faktoren, men for å kunne klare å se forskjell på 1080 og 720 punkts oppløsning på en 37" så må du sitte omtrent klin inntil skjermen (1-1,5 meter). Dem som ikke har sett forskjellen i real-life tror nok forskjellen er mye større enn den faktisk er. Og full-HD er selvfølgelig heller ikke noe kvalitetsstempel i seg selv.

Hvordan er Samsung LE37M86 med tanke på sortnivå? Like bra som 40"-utgaven fra samme serie?

9009124[/snapback]

Jeg har litt erfaring med 40" tommeren, og den har veldig bra sortnivå. Men ikke la deg forføre av de høye tallene. 15000:1 i kontrast på 40" høres ganske heftig ut, men at 37" er så mye dårligere tviler jeg på. Å sammenligne kontrastverdier mellom ulike merker er i hvertfall helt meningsløst ettersom disse verdiene er resultat av ulike målemetoder. Den eneste måten å finne ut om en tv tilfredsstiller dine krav er å prøve den. Angrerett eller 'åpent kjøp' er i denne sammenheng en fin ting.

Lenke til kommentar

Jeg vet utmerket godt at det ikke er mye mening i 1080p på en så "liten" skjerm, men den skal brukes litt til PCen også, og som Alastor sier, vil jeg få fnatt av en 720p til den bruken.. :p

Uansett: Jeg har sett sortnivået på 40"-utgaven, men ikke 37".. Noen her som har sett den og som kan si om det er stor forskjell? :)

Lenke til kommentar
Om du skal kjøpe ny tv til høsten ville jeg ventet til høstmodellen er ute, for å si det sånn. Markedet forandrer seg veldig raskt, så utrolig vrient å si noe som helst nå egentlig.

Skjønner det psykiske ang en 1080p-skjerm, men det er faktisk slik at på 37" er det vrient å se forskjell! Eneste er ved pcbruk, om du er vant til  høyoppløste pcskjermer så vil du få fnatt av en 720p til pcbruk.

LG-skjermen er den jeg ville valgt, evt 37LF65 - da dette er samme modell så og si, samme spek, men et litt annet design samt matt ramme (LY-serien har glossy ramme). Den er også billigere :).

8937885[/snapback]

Tenkte å kjøpe meg tv selv, og har vel nesten bestemt meg for en samsung m86 37", men du sier at det kan lønne seg å vente til høsten, vil feks samsung komme med nye modeller på den tiden? Isåfall venter jeg vel kanskje istedet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...