Cookiebird Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Etter mye tenking, økonomiks planlegging, lesing, spørring + diverse andre verb som passer i sammenhengen, har jeg anskaffet meg Nikon D40. Valgene jeg hadde var jo D40 kontra 350D/ D40X kontra 400D. Likte ikke grepet på 400D, og tenkte da at 350D grepet var identisk. Har løpt litt rundt og tatt bilder i det siste, og eneste som irriterer meg litt med D40'et er fargegjengivelsen i enkelte sære situasjoner, og også fokus (som sikkert har med kit-objektivet å gjøre - "problemet" er at jeg ikke får fokusert på den lengden jeg skulle likt, da det blir for stort område enten innenfor, eller utenfor fokusområdet) Men så har jeg da lest litt i ettertid, og frykter at det å velge D40 kanskje var et dumt valg? Altså, det sitter godt i hånda, og er passe utfordrende nå, men så leser jeg om alle som synes det er aaaaalllt for enkelt, patetisk og pinglete. Da begynner man å lure på om dette er noe tull, og at man kanskje heller skulle lagt ned ett par lilla ekstra, for så å fått et mer proft kamera, som D80, eller kanskje bare en lilla og da ha D40X/ 400D, eller fem hundre og da ha 350D? Dette er da tråden hvor D40 eiere kan fraråde eller anbefale kameraet, snakke om begrensninger, løsninger og "noobe" litt. Gjerne få moralsk støtte fra dem som har vært i gamet litt... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Bildekvaliteten til D40 står ikke tilbake for noen av de andre du nevner her, sett bort fra i spatial oppløsning (antall pixler i bildet). Den lille kritikken som det systemet har fått går på helt andre områder, og dreier seg mer om at Nikon enda ikke har gjort sin mest kompromissløse optikk 100% kompatibel til denne modellen. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Er like før jeg og skal kjøpe SLR, og jeg er fremdeles usikker. Har lenge sett på D40, men har ufattelig lyst på D80 etter alt jeg leser om det. Men så koster jo det dobbelt så mye, blitz får man heller ikke med. Er vel ikke noe tvil om at du har fått mye kamera for pengene, men om du brenner for foto og ønsker å utvikle deg osv osv, er D80 klart bedre, men så er det prisen da.. er ikke alle som kan bruke 9 lapper på kamera.. i tillegg kommer alt utstyret :!: Lenke til kommentar
moestue Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Bildekvaliteten til D40 står ikke tilbake for noen av de andre du nevner her, sett bort fra i spatial oppløsning (antall pixler i bildet). Den lille kritikken som det systemet har fått går på helt andre områder, og dreier seg mer om at Nikon enda ikke har gjort sin mest kompromissløse optikk 100% kompatibel til denne modellen. 8937756[/snapback] Du tenker på manglende autofokusmotor? Er jo sinnsykt forståelig at Nikon gjør dette. Den koster neppe mye å putte inn, men det hele går ut på at D40 er såpass bra at Nikon vil dytte semi-proffene opp på D80, selv om mange kunne klart seg med D40. Derfor er D40 pr dags dato forbeholdt nybegynnere uten behov for masse optikk. Lenke til kommentar
klyts Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Bildekvaliteten til D40 står ikke tilbake for noen av de andre du nevner her, sett bort fra i spatial oppløsning (antall pixler i bildet). Den lille kritikken som det systemet har fått går på helt andre områder, og dreier seg mer om at Nikon enda ikke har gjort sin mest kompromissløse optikk 100% kompatibel til denne modellen. 8937756[/snapback] Må si meg enig med PMnormal her. Jeg hadde canon som analog speilrefleks men valgte å kjøpe sony alpha nå. (mest fordi jeg synes den er bedre å holde i).Har ikke angret på det. Tror ikke du vil angre heller. Bildekvaliteten er uansett så lik at det ikke er lett å se forskjell. Eneste aberet med 6mp er hvis du skal lage store plakater eller beskjære bilder mye. Bruk sparte penger på optikk i steden. Skulle du oppgradere hus senere er det greit å ha et lite lett reservehus.... Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Problem som ofte meldte seg da jeg hadde mitt (dengang) proffe digitale kompaktkamera, var at i situasjoner hvor jeg feks skulle ta bilde av vann og himmel (eller hva som helst som inneholdt et av elementene) ble kontrastnivået og fargegjengivelsen for lav. Ergo: Den fine gradienten som er naturlig i himmel og vann (etter avstand) ble nøytralisert, og himmelen ble enten gråblå eller hvit, mens vannet ble enten grått eller mørkegråttblått. De fine turkise, lyseblå og dyp fiolett/blå forsvant. Dette er mye av grunnen til at jeg valgte å gå over til SLR. (Selvfølgelig muligheten til å ha et hus som jobber raskere enn Donald, også, og manuell fokus ikke minst) Dette vil altså ikke være såpass mye bedre på et av de andre kameraene at jeg ikke kan vente med å kjøpe det? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Bildekvaliteten til D40 står ikke tilbake for noen av de andre du nevner her, sett bort fra i spatial oppløsning (antall pixler i bildet). Den lille kritikken som det systemet har fått går på helt andre områder, og dreier seg mer om at Nikon enda ikke har gjort sin mest kompromissløse optikk 100% kompatibel til denne modellen. 8937756[/snapback] Du tenker på manglende autofokusmotor? Er jo sinnsykt forståelig at Nikon gjør dette. Den koster neppe mye å putte inn, men det hele går ut på at D40 er såpass bra at Nikon vil dytte semi-proffene opp på D80, selv om mange kunne klart seg med D40. Derfor er D40 pr dags dato forbeholdt nybegynnere uten behov for masse optikk. 8937799[/snapback] Det er nettopp det jeg mener. Jeg mener også at en nybegynner/ikke avansert kunde ikke skal bry seg med det. Når den tid kommer at dagens nybegynnere er klar for å utnytte Nikons fastoptikk, så har Nikon klart å lansere alle viktige objektiver med innebygd fokusmotor. Derfor er det lite å bekymre seg over. Nikon er i ferd med å fase ut de vanlige AF-objektivene til fordel for AF-S, og et sted må de begynne. Vi må ikke glemme at det bare var proffmodellene til Nikon som kunne utnytte de flotte manuellfokus-objektivene som de produserte frem til i fjor. Det samme er nå i ferd med å hende med de gamle AF-objektivene. Det er bare en del av en naturlig utvikling. Dagens dslr-kameraer er blitt veldig gode. Det gjelder også D40. Du skal være klar over at forskellene på 6 og 10mp ikke er så stor som reklamen får det til å virke som. Langt i fra. Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 For å bedre kunne forsvare min skrekk for å ha kjøpt feil kamera skal jeg legge ut disse linkene; http://www.deviantart.com/deviation/57640287/ http://www.deviantart.com/deviation/57926588/ Disse er tatt med EOS 350D, og ser jo forholdsvis bra ut. Fargene i sjøen og på himmelen er slik jeg lenge har strebet etter (med unntak av det voldtatte kontrastnivået på bildet med strand og mennesker og himmel:P) Hvis noen kan si meg at dette; A er Lightroom-arbeid og stiller ikke videre krav til hverken fotograf eller appapatur B er slik som Nikon D40 vil kunne prestere hvilken som helst dag, med rette kjører bak rattet er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Det er en eller annen variant av A. Du kan få til de samme bildene med din D40. Edit: Å hevde at etterarbeid i Lightroom gjør fotografens evner overflødige, er feil. Det finner du snart ut. Man kan selvfølgelig ta et bilde "på ny" med å croppe og rette det i nevnte programvare. Du kan også freshe opp farger og kontrastert og slikt, men et godt skutt bilde skinner altid gjennom. Man må nemlig uansett vite hva man gjør. Man må vite hvordan man komponerer, man må vite hvordan man eksponerer, og ikke minst må man ha et øye for motiver. Ingen programvare kan gjører en dårlig fotograf dårlig, men de gir deg muligheten til å skape et bilde slik du vil ha det. Det gir deg muligheten til å tilføre bildene dine den fernissen du mener passer best. Det er derfor jeg jobber mest med dslr i dag, og ikke et filmbasert kamera. Endret 25. juni 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
magneska Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Du har ikke kjøpt feil kamera, men du må lære deg å utnytte det maksimalt. Det samme gjelder for bilderedigeringa etterpå Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Høres fint ut. Ble bare usikker/ redd når jeg så hvordan 350D'en behandlet disse fargene jeg snakket om. Visste ikke hvordan D40'en gjør det, men vil ikke vente for lenge Men det du sier, PMnormal, er jo helt rett. Men bildebrikken varierer jo selvfølgelig fra kamera til kamera, og jeg fryktet da som sagt at D40'en var utstyrt med en brikke som stod tilbake for 350D sin. Men da er det bare for andre D40'eiere å skyte inn i denne tråden, var ment for å romme mer enn mitt eget ego:) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Høres fint ut. Ble bare usikker/ redd når jeg så hvordan 350D'en behandlet disse fargene jeg snakket om. Visste ikke hvordan D40'en gjør det, men vil ikke vente for lenge Men det du sier, PMnormal, er jo helt rett. Men bildebrikken varierer jo selvfølgelig fra kamera til kamera, og jeg fryktet da som sagt at D40'en var utstyrt med en brikke som stod tilbake for 350D sin. Men da er det bare for andre D40'eiere å skyte inn i denne tråden, var ment for å romme mer enn mitt eget ego:) 8939385[/snapback] Du har sikkert fått med deg at mitt kamera bruker en brikke som er nesten lik den i 350D. Min bror bruker et kamera med samme brikke som deg. Vi to går ofte på fototurer sammen, og sluttresultatene blir stort sett de samme. Kom deg heller ut i finværet og ta bilder. I kveld kan du sette deg ned med ditt foretrukne program, og lage noe fint ut av råfilene. Hvis du er fornøyd med det du får til gleder vi oss til å se resultatene i bildekritikken. Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Hvordan benytter man seg av Nikons flashback kampanje? Lenke til kommentar
moestue Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hvordan benytter man seg av Nikons flashback kampanje? 8945359[/snapback] For et dumt spørsmål. www.nikon.no eller søk på "nikon flashback" på google. Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Hehe. Jo, men på heimesia til Nikon står det at dette skal gjøres i butikk, mens jeg har lest at det skal være mulig over tha nett Men jeg får prøve litt mer. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hehe. Jo, men på heimesia til Nikon står det at dette skal gjøres i butikk, mens jeg har lest at det skal være mulig over tha nett Men jeg får prøve litt mer. 8946289[/snapback] Du kan sende inn på egenhånd med dette skjemaet: http://www.europe-nikon.com/downloads/GM~/...V3_NO_hvit3.pdf Det tar vist inntil 4 uker før blitzen kommer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Butikken skal ha sendt med det skjemaet... hvis de har glemt det, så skal de ha det tilgjengelig i butikken om du spør. Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hvordan benytter man seg av Nikons flashback kampanje? 8945359[/snapback] Bare for å bidra til at tråden kommer enda mere off topic..... Er det noen som har fått tilsendt blitsen? Kjøpte D40 for noen uker siden og venter i spenning. Lenke til kommentar
Magnus-lett_MC Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hvordan benytter man seg av Nikons flashback kampanje? 8945359[/snapback] Bare for å bidra til at tråden kommer enda mere off topic..... Er det noen som har fått tilsendt blitsen? Kjøpte D40 for noen uker siden og venter i spenning. 8960844[/snapback] Hvis du registrer D40´en på Nikon sin hjemmeside, vil de sende en mail til deg innen 10 virkedager hvor du får vite mer om D40 Cashback kampanjen. Men du må registrer deg først:P Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Magnus: nå blander du vel Canon sin Cashback kampanje og Nikon sin Flashback kampanje? Jeg har mottatt blitsen - ikke prøvd den ut så meget. Men du kan vippe den i flere retninger: oppover helt til blitzen blir i 90 grader pekende rett mot taket. Jeg er svært fornøyd og dypt religiøst forelsket i Nikon - jeg elsker byggekvaliteten og tror ikke jeg kunne gjort et bedre kjøp til prisen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå