iNeo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Hei. Jeg driver med litt phpkoding, og det har seg slik at jeg vil inkludere noen filer som er i en mappe FØR den mappa jeg har f.eks. index.php www/index/index.php er filen som inkluderer www/config.php er filen som blir inkludert Hvordan kan jeg gjøre det? Har hørt noe om "../" greier, men det skjønner jeg meg ikke på. Takker for alle relevante svar! Endret 24. juni 2007 av Tt.mrX Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) include '../config.php'; 8937249[/snapback] Takker, men hva om filen ligger slik: www/config.php sett at index.php ligger samme som i første post! Edit: og må det være ' ? Eller kan det også være "? Endret 24. juni 2007 av Tt.mrX Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) La oss si at du har disse filene. /www/index/index.php /www/config.php Brukaren går inn på /www/index/index.php. Får å nå config.php så gjør du følgjande: include '../config.php'; /www/index/index.php går ned eit hakk /www/ og så inn på config.php (Kanskje litt rotete forklart, er litt trøtt no.) Edit: Det kan vere ' eller ", spiller nesten ingen rolle. Endret 24. juni 2007 av Shadows0 Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Alle kataloger inneholder to spesielle kataloger: . og .. . refererer til katalogen sjølv, medan .. referer til katalogen over. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Alle kataloger inneholder to spesielle kataloger: . og .. . refererer til katalogen sjølv, medan .. referer til katalogen over. 8937457[/snapback] Takker! Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Bare for å utdype litt, du kan gå flere kataloger bak/oppover med å bruke sette flere ../ etterhverandre f.eks slik ../../../ (Du kan gå tilbake helt til du treffer rot { / eller f.eks c:\ i windows}, den aller øverste katalogen.) Eksempler: Har du katalgoene: /www/index/index.php /www/inc/config.php include "../inc/config.php"; /www/test/index/index.php /www/inc/config.php include "../../inc/config.php"; Endret 25. juni 2007 av crowly Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Dessverre er PHPs tilnærming til inkludering av filer helt hårreisende, og jeg skjønner ikke at de ennå ikke har gjort noe med det. Når du jobber med tørre prosjekter, der filer inkluderer filer nede i hirarkiet som igjen inkluderer andre filer, så begynner ting å bli ganske klumsete med dirname( __FILE__) som den mest gjennomgående faktoren for å omgå problemet Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ja, det blir jo et sant helvete hvis man på død og liv skal rote med relative baner. Jeg hater relative baner, og bruker alltid absolutte baner. Det løser mange problemer. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ja, det blir jo et sant helvete hvis man på død og liv skal rote med relative baner. Jeg hater relative baner, og bruker alltid absolutte baner. Det løser mange problemer. 8941133[/snapback] Problemer som ikke skulle vært der fra starten av. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan gjøre inkluderingsstiene relative til filen man er i, det ville ikke skapt noen problemer for folk som bruker absolutte stier, og ikke for de som bruke relative stier heller. Greit at du ikke liker relative stier, men det burde ikke være noe problem, og det er fullt mulig i de aller fleste prog. språk. Alternativet er å loope over hele hirarkitreet og legge til hver eneste sti til include_path, men det er jo ikke noe pent det heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå