Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ventelo ADSL modem konfigurasjon?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan man kommer inn på konfig'en i ADSL-modem levert av Ventelo, type Inteno X5821? Tenker på IP-adresse og evt. brukernavn og passord. Har kikket på sider fra Ventelo og Inteno, men eneste jeg finner ut er at det er taiwanske Xavi som lager modemet, og der er det bare pdf-fil med speqs, ingen bruksanvisning.

Mvh,

Roy.

Endret av RobRoy1977
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man logger ikke inn på rene modem.  Hva ønsker du å oppnå?

8936648[/snapback]

Sjekke om brannmur er aktivert i modemet, åpne porter osv. I følge hjemmesiden for produsenten skal det være web-konfigurering på det.

http://www.xavi.com.tw/Product.aspx?PLT=AD...&PCV=3&M=X5821#

http://www.inteno.se/files/files/Datablad_X5821_SE.pdf

Endret av RobRoy1977
Lenke til kommentar

Modemene som ventel bluecom gir ut er rene brigde modem, så det skal ikke være noe nyttig å konfigurere i dem. Om du skal åpne porter må du eventuelt gjøre i egen router om du har det. Om du bare kobler maskinen rett i modemet, eventuelt via en switch så trenger du ikke å åpne porter siden du får en offesiell ip adresse på maskinen din.

Lenke til kommentar
Modemene som ventel bluecom gir ut er rene brigde modem, så det skal ikke være noe nyttig å konfigurere i dem. Om du skal åpne porter må du eventuelt gjøre i egen router om du har det. Om du bare kobler maskinen rett i modemet, eventuelt via en switch så trenger du ikke å åpne porter siden du får en offesiell ip adresse på maskinen din.

8941106[/snapback]

OK, takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Hvis du går i dosvindu (start, kjør, CMD<enter>) og skriver ipconfig så ser du om det er modem eller routermodem du har.

Har du routermodem vil du få en ipadresse som starter på 192... eller 10...

I såfall kan du se etter ipadressen til standard gateway (som du kan logge deg inn på med nettleseren).

8937873[/snapback]

Har prøvd dette, men ip-adressen som kommer opp er en internett-adresse (193.x.x.x) så da står det vel i bridgemode slik Rolvs sier.

Lenke til kommentar
Har prøvd dette, men ip-adressen som kommer opp er en internett-adresse (193.x.x.x) så da står det vel i bridgemode slik Rolvs sier.

8943775[/snapback]

Jepp, det stemmer, da er det som jeg sa, du får en offesiell ip adresse på maskinen din. Det har jo mange fordeler, og det skal du jo være glad for! :w00t:

Men ikke glem at når maskinen er koblet direkte til nettet må du være litt mer nøye med sikkerheten på maskinen din, pass på at du har en brannmur, og at du har gode passord.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

8941106[/snapback]

Jeg trenger virkelig å finne ut av hvordan man logger seg på dette modemet ja.

FTP serveren min må ha port 20 og 21 åpen.

Lenke til kommentar
Jeg trenger virkelig å finne ut av hvordan man logger seg på dette modemet ja.

FTP serveren min må ha port 20 og 21 åpen.

9128908[/snapback]

Som jeg skrev, du kan ikke logge deg på et rent bridge moden (Evt. du kan, men du kan IKKE åpne porter i det). Du får offesiell adresse på maskinene som er koblet direkte i modemet (eller via en hub eller switch), eventuelt får routeren du eventuelt har en offesiell adresse sånn at du må åpne der. Sjekk i ipconfig og se hvilken ip du får tildelt.

Lenke til kommentar

Haddebredbånd fra Start.no tidligere her fikk man også en offisiell IP ut mot nettet. Dette betyr at alle porter et åpnet, er ikke noe du trenger å gjøre. Da må du eventuelt sjekke ut i software firewallen på maskinen din.

BTW: man KAN koble seg til modemet via Telnet, finner du ikke brukernavn og passord så kontakt ISPen din, Start leverte brukernavn og passord til Telnet, her man man da åpne og lukke porter hvis nødvendig.

Frankie

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har samme nett i fra ventelo og kan ikke åpne porter, jeg har prøvd alt, Noe forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har samme nett i fra ventelo og kan ikke åpne porter, jeg har prøvd alt, Noe forslag?

Har prøvd alt, sier oss ingenting. Hvilket oppsett har du og hvordan tester du om portene er åpne?

port forward og har åpnet alt i vitruel server og gjort alt riktig tilogmed en som har sett på det og vi veit ingenting om hvorfor portene ikke vil være åpne

Lenke til kommentar

Det kan jo være ISP som har stengt portene for å blokkere for malware.

Jeg vet enda ikke hvilket oppsett du har eller hvordan du testet portene.

TESTE PORTEN BRUKER JEG PORT FORWARD!!! jeg har en D-link DI-524 vis laster ned teamwiver så kan du koble deg til pc og se på ruteren?

Lenke til kommentar

Jeg har lest i den nye tråden du startet og ser du har et routermodem.

Jeg foreslår du setter opp DI-524 som et aksesspunkt og switch.

Dette gjør du ved å logge inn på DI-524 og fjerner haken ved DHCP under LAN-innstillingene.

Deretter lagrer du innstillingene og kobler nettverkskabel fra routermodem i en av LAN-portene på DI-524.

Da behøver du bare forwarde porter i routermodemet.

Skal du endre innstillinger i DI-524 senere, så kan du resette den. Da vil den bli vanlig router igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...