EspenE Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Tester stadig ut nyervervelsen. "Offeret" denne gangen er en murvegg. Ellers opplever jeg at jeg faktisk bruker objektivet mer og mer til portrett, og rett og slett som et all round objektiv når jeg ikke trenger rask fokus. Endret 24. juni 2007 av EspenE Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Espen E: jmf min tråd om Sigma 150/2,8 som du nettopp svarte på....kort DOF ja. Er det slik at f/2,8 på makroobjektiv gir kortere DOF enn f/2,8 på f.eks. et teleobjektiv eller et normalobjektiv? Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Det kan sikkert andre svare bedre på, men jeg vil tro at med den mye kortere avstanden til motivet får du fordelene og ulempene med veldig liten dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jo nermere man er motivet, jo mindre dybdeskarphet vil man oppnå. Om man stiller de på ekstakt samme avstand vil det bli lik dof. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du trenger å få frisket litt opp i teorien, autoxave. Denne er fin http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...th-of-field.htm Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du trenger å få frisket litt opp i teorien, autoxave. Denne er fin http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...th-of-field.htm 8937376[/snapback] Hehe, takk for linken Ragamuffin, informativ artikkel! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Makro-betegnelse forteller bare at objektivet kan fokusere nært nok til å gjengi et objekt i forstørrelse 1:1. Brennvidden er den samme uansett om objektivet kan det, eller ikke. Derfor er egenskapene forøvrig helt make, sett bort fra at makro-objektiver er kjent for å ha treigere AF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå