DoReMi Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Er det ikke meningen at elementene skal ha mest effekt da? Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 jo ,men som du forklarte hadde du 2 kanaler til overt. noe som er dumt. da ville jeg kobla så jeg bruker alle 4 Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har bestemt meg for å serie koble, da får jeg finere lyd, å jeg foretrekker det fremfor høy lyd, men kan noen gi en enkel forklaring på HVORDAN man seriekobler! jeg forstår ikke tegningene! Har 4 høytallere, som skal på 2 kanaler! Ville vært enkelt om man forklarte hvor plussen å minusen på hver og en høytaller skulle hen! jeg forstår desverre bare parallelkobling, så det er det jeg benytter nå! Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har bestemt meg for å serie koble, da får jeg finere lyd, å jeg foretrekker det fremfor høy lyd, men kan noen gi en enkel forklaring på HVORDAN man seriekobler! jeg forstår ikke tegningene! Har 4 høytallere, som skal på 2 kanaler! Ville vært enkelt om man forklarte hvor plussen å minusen på hver og en høytaller skulle hen! jeg forstår desverre bare parallelkobling, så det er det jeg benytter nå! 8989588[/snapback] Btw: er dette riktig oppsett på seriekobling av 4 høytallere på 2 kanaler? :S Jeg har ikke peiling på ditta, men tenkte at kanskje noen andre kunne forstå skjemaet? http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woof...=4&woofer_imp=4 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) For å seriekoble to høyttalere til en forsterkerutgang, kobler du fra pluss på utgangen til pluss på den ene høyttaleren. Så kobler du fra minus på den samme høyttaleren til pluss på den andre høyttaleren, og deretter fra minus på denne høyttaleren til minus på utgangen. Å mange sier at man ikke skal ha 6*9 idet hele tatt, de gir et feil lydbilde å slik? Du må ikke høre for mye på sånne folk. For alt jeg vet kan det hende det er vanskeligere å lage en bra 6*9-tommer, men gode 6*9-tommere lager like bra lyd som gode 6,5- eller 8-tommere i samme prisklasse. Endret 2. juli 2007 av Exiter Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Aha, da forstod jeg det Må begynne å demontere å tre nye ledninger framme da, off Men når man parallelkobler, har det noe å si hvilken pluss fra pr. høytaller som er på en kanal? la oss si at jeg skal koble plussen og minusen fra 4 høytallere på 2 kanaler! Bør jeg ha frontsettet på kanal 1 og hattehøytalleren på kanal 2, eller venstre høytallerene på 1 og høyre høytallere på 2? Jeg vet ikke om det har noe å si på lydkvaliteten? vet det er mye mas å slek, men vil helst lære mest mulig om alt som kan hjelpe meg å få bedre lyd. Og en liiiten ting til, MÅ jeg koble alle 4 høytallerne sammen, eller holder det å koble 2 stk på kanal 1, å de 2 andre på kanal 2 ? Endret 2. juli 2007 av DoReMi Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg har bestemt meg for å serie koble, da får jeg finere lyd, å jeg foretrekker det fremfor høy lyd, men kan noen gi en enkel forklaring på HVORDAN man seriekobler! jeg forstår ikke tegningene! Har 4 høytallere, som skal på 2 kanaler! Ville vært enkelt om man forklarte hvor plussen å minusen på hver og en høytaller skulle hen! jeg forstår desverre bare parallelkobling, så det er det jeg benytter nå! 8989588[/snapback] Den gyldne middelvei er nok best, 1 høyttaler på hver kanal altså hverken parallell eller serie. De aller fleste høyttalerne er 4 ohm og bilforsterkere jobber nok best med denne motstanden. Husker du sammenligningen med bilkjøringen i 1. og 3. gir. Å koble 2 høyttalere i serie kan sammenlignes med å sette bilen i 5. gir.... blir ikke så bra det heller fra stillestående Det du vil oppnå med en seriekobling er en forsterker som vil slite litt i bassorådet tror jeg. En bass som henger litt etter (i tid) og ikke klarer å matche resten av lydbildet... Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Da blir det en høytaller per kanal takker for all hjelp Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det du vil oppnå med en seriekobling er en forsterker som vil slite litt i bassorådet tror jeg. En bass som henger litt etter (i tid) og ikke klarer å matche resten av lydbildet... Med seriekopling vil du få mer nøyaktig "reproduksjon" av signalet. Forsterkeren vil jobbe lettere og du vil få mindre forvrengning. Du vil derimot få mindre effekt, noe som kan gå ut over bassen, siden det er den som krever mest effekt. Det er ved lavere impedans (paralelkobling) at elementene vil spille unøyaktig og kanskje henge etter. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Med seriekopling vil du få mer nøyaktig "reproduksjon" av signalet. Forsterkeren vil jobbe lettere og du vil få mindre forvrengning. Du vil derimot få mindre effekt, noe som kan gå ut over bassen, siden det er den som krever mest effekt. Det er ved lavere impedans (paralelkobling) at elementene vil spille unøyaktig og kanskje henge etter. 9034468[/snapback] Bassen vil bli unøyaktig ved for høy impedans makkurat som ved for lav impedans men av forskjellige grunner. Ved for lav impedans vil man høre en ukontrollert bass som lever mye sitt eget liv og spiller mye i utakt med resten. Med før høy impedans klarer ikke forsterkeren å gi nok effekt til basselementet slik at det beveger seg raskt nok og man vil få en bass som hele tiden henger etter resten av lydbildet. Når trådstarter allerede klager på for liten effekt i sin Alpine vil det være dumt å foreta en seriekobling som gjør utfordringene til forsterkeren enda større. Man må også ta hensyn til at en bilforsterker sannsynligvis yter optimalt med 4 ohm og ikke 2 eller 8. EDIT: Forsterkeren vil absolutt IKKE jobbe lettere med en seriekobling Endret 9. juli 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Forsterkeren VIL jobbe lettere med seriekopling, og man vil ikke få noe forsinkelse i tid. Elementet vil spille helt perfekt men man vil rett og slett ikke få like store utslag på membranen pga. lavere effekt. Og siden forsterkeren gir ut mindre effekt vil den også jobbe lettere. Kopler du på et 3000ohms element (hvis det hadde eksistert) vil den knapt jobbe i det hele tatt. Må da være noen andre enn meg som kan forklare dette bedre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå