Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best i hattehylla?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå noen Kenwood 6*9 i hattehylla, men skal bytte til komplett Rockford Fosgate anlegg å vil vite hva som er best å ha!

Funker det fint med Power 6`5``, eller må jeg ha noen 10`` subber?

Jeg vurderer ikke engang andre merker, så klart det finns noen som er bedre på både det ene å det andre, men jeg ar nå Punch 6`5`` i framdørene, og er så fornøyd at jeg vil holde på Rockford pga utrolig bra lyd, kvalitet å design!

Det blir å bestille fra streetdesign.no!

takker for all hjelp =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer ikke engang andre merker, så klart det finns noen som er bedre på både det ene å det andre, men jeg ar nå Punch 6`5`` i framdørene, og er så fornøyd at jeg vil holde på Rockford pga utrolig bra lyd, kvalitet å design!

8936344[/snapback]

Hehe, fint du har funnet ett merke du er fornøyd med men nå er vel de mer kjent for høy lyd enn for bra lyd.

Mitt forslag er heller JBL som jeg synes har en bedre kombinsjon mellom trykk og kvalitet.

Med disse JBL T696 Special Edition kan du sikkert parkere de aller fleste høyttalerne på markedet angående trykk :thumbup:

Lenke til kommentar

Men skal ha RF ;)

Å mange sier at man ikke skal ha 6*9 idet hele tatt, de gir et feil lydbilde å slik?

Tja, kan ikke akkurat si at RF gir dårlig lyd da!

Jeg har sub i bilen, så trenger forsåvidt ikke mer ``bass`` inni bilen :p

Lenke til kommentar

Forsterkeren er en Alpine V12!

Prob er at det ikke blir høy nok lyd med et komponentsett bare fremme! Spes når det er nede i dørene!

Merker klart forskjell når jeg kobla hattehøytallerne på forsterkeren!

Btw: hva skal man egentlig passe seg for når det gjelder dette med ohm å slik!

Klarer ikke å forstå meg på det!

Nå har jeg koblet komponentsettet framme å hattehøytallerne på kanal 1 og 2, siden jeg ikke har nok signalkabler til å bruke 3 og 4!

Med det gjør vel ingenting!

Btw: Kan sikkert gå over til JBL, men har de like god kvalitet som RF da?

Er veldig overasket over RF gode kvalitet!

Lenke til kommentar
Forsterkeren er en Alpine V12!

Prob er at det ikke blir høy nok lyd med et komponentsett bare fremme! Spes når det er nede i dørene!

Merker klart forskjell når jeg kobla hattehøytallerne på forsterkeren!

Btw: hva skal man egentlig passe seg for når det gjelder dette med ohm å slik!

Klarer ikke å forstå meg på det!

Nå har jeg koblet komponentsettet framme å hattehøytallerne på kanal 1 og 2, siden jeg ikke har nok signalkabler til å bruke 3 og 4!

Med det gjør vel ingenting!

Btw: Kan sikkert gå over til JBL, men har de like god kvalitet som RF da?

Er veldig overasket over RF gode kvalitet!

8936550[/snapback]

Ohm er motstanden i høyttaleren, lav motstand gir ofte mer effekt men dårligere kontrollert lyd. Likevel vil en god forsterker kunne drive høyttalere med lav motstand uten problemer.

Man sammenligne med bilkjøring, legger man bilen i 1. gir (lav motstand) og bånner gassen bykser bilen fremover og slipper man gassen igjenblir det storbrems. Altså er den vanskelig å kontrollere med gassen fordi motstanden i bilen er lav.

Legger du bilen i 3. gir og bånner gassen vil den få startproblemer men når den er oppe i fart er bilens fart lett og kontrollere med gasspedalen fordi motstanden er større. Gassingingen og bremsingen som reguleres med gasspedalen blir altså mer jevn og du får mer kontroll.

Parallellkobler man to høyttalere på en kanal så halverer man motstanden, med seriekoblin så dobler man den.

JBL mener jeg er ett bedre alternativ enn RF men smaken er som baken. Frontsett kombinerer man ofte med en bass men 6x9 ofte står alene. Da kan man brokoble en 4 kanalers og få 2 kraftige kanaler, det gir trykk :thumbup:

To skikkelige 6x9 kan fort gi bedre bass en 10 eller 12-tommer, det mener ihvertfall jeg som liker mer mellombassområden enn dypbassen.

Altså foretrekker jeg heller den distinkte bassen så slår det hardt i mellomgulvet enn den brumler av gårde uten mål og mening :whistle:

Lenke til kommentar

Grattis, du e den første som har fått meg til å forstå ditta med ohm ;)

Perfekt forklaring ;D

Hvordan seriekobler jeg da?

Nå har jeg bare høyre frontsett å hattehøytaler på kanal 1, og venstre frontsett å hattehøytaller på kanal 2 :S

Jeg vil helst ha bare 1 forsterker, helst en 5 kanals, men egen bassutgang på den 5. kanalen, slik som er på den forsterken jeg har nå(liker ikke alpine, skal ha ny)

Hva anbefaler dere?

Hele bilens annlegg er

RF Punch 6`5 60RMS

2 stk JBL 6*9

og en JBL 12``sub eller 2 10``!

Altså et lite annlegg med få komponenter, så trenger ikke akkurat en forsterker til 10.000 og oppover, men vil likevel ha en stabil en!

Kvalitet er viktig!

Lenke til kommentar
Grattis, du e den første som har fått meg til å forstå ditta med ohm ;)

Perfekt forklaring ;D

Hvordan seriekobler jeg da?

Nå har jeg bare høyre frontsett å hattehøytaler på kanal 1, og venstre frontsett å hattehøytaller på kanal 2 :S

Jeg vil helst ha bare 1 forsterker, helst en 5 kanals, men egen bassutgang på den 5. kanalen, slik som er på den forsterken jeg har nå(liker ikke alpine, skal ha ny)

Hva anbefaler dere?

Hele bilens annlegg er

RF Punch 6`5 60RMS

2 stk JBL 6*9

og en JBL 12``sub eller 2 10``!

Altså et lite annlegg med få komponenter, så trenger ikke akkurat en forsterker til 10.000 og oppover, men vil likevel ha en stabil en!

Kvalitet er viktig!

8936785[/snapback]

Takker :thumbup:

Parallellkobling:

+ fra høyttaler 1 til + til høyttaler 2 til + på forsterkerutgang

- fra høyttaler 1 til - til høyttaler 2 til - på forsterkerutgang

Gjør du dette med to høyttalere på 4 ohm vil forsterkeren se kun se 2 ohm, altså kun det halve.

Seriekobling:

+ fra forsterker til + på høyttaler 1

- fra høyttaler 1 til + på høyttaler 2

- fra høyttaler 2 til - på forsterker

En slik kobling vil forsterkeren se på som 8 ohm, altså det dobbelte.

Desverre kan jeg ikke gi noen spesiell anbefaling til utstyr, vet ikke mye om de. Jeg anbefalte de JBL høyttalerne fordi de er en stor forbedring til de legendariske JBL Decade som jeg har eid selv, de ruler ennå i sin prisklasse.

Vil tro bilradiospesialisten er såpass seriøse at de lar deg prøve utstyr før du bestemmer deg helt.

Uansett, lykke til videre med valg av anlegg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du går på www.rockfordfosgate.com, har de noe under support som heter wireing wizard. Går du dit får du se hvordan skal koble.

Hvis du bestemmer deg for å ha 6*9 tommere i hattehyllen og bass i bagasjen må du huske på at subbene kommer til å skyve på 6*9 tommerene og lage en stygg lyd.

Lenke til kommentar

Klarte ikke å forstå tegningen!

Ser ut som jeg må ha plussen på en høytaller å ha den på minusen til en annen å alt ditta :S

Får bare ha det sli paralellkobling siden jeg mest sannsynlig vil ødelegge forsterken ved å prøve å seriekoble!

Lenke til kommentar
Klarte ikke å forstå tegningen!

Ser ut som jeg må ha plussen på en høytaller å ha den på minusen til en annen å alt ditta :S

Får bare ha det sli paralellkobling siden jeg mest sannsynlig vil ødelegge forsterken ved å prøve å seriekoble!

8937547[/snapback]

OMVENDT!

Seriekobling er mindre farlig en motsatt.

Lenke til kommentar

Ja, det høres ikke ut som trådstarter burde fikle med dette selv...

Av forsterker, så vil jeg anbefale Dynabel BF0756. www.dynabel.no

Hvis du ikke får lyd nok av fronthøyttalerne dine, så er noe feil montert, feil koblet, for dårlig kvalitet, eller for lite forsterker kraft...

Du skulle testet et focal frontsett med rett forsterker, og rett montering, da får du skikkelig trøkk!!

Men slik som du har koblet nå, så er det ikke så rart at det ikke spiller bra... front og bak får jo samme signal fra forsterkeren, uten at du har mulighet til å justere det.... Bruk heller et y-ledd frem til du får en signalkabel til...

Lenke til kommentar

Det spiller bra, forsterkeren leverer nok strøm til både frontsett å hattehøytallere tror jeg, de dunker ihvertfall endel :p

De bake er vel på 100rms til sammen elns bare! Ikke de største hattehøytallerne på markedet^^

Men hvis jeg brokobler da, da vil jeg vel slippe å bruke ekstra signalkabel, men hvordan gjør man det liksom?

Lenke til kommentar
Hei!

Har nå noen Kenwood 6*9 i hattehylla, men skal bytte til komplett Rockford Fosgate anlegg å vil vite hva som er best å ha!

Funker det fint med Power 6`5``, eller må jeg ha noen 10`` subber?

Det blir å bestille fra streetdesign.no!

takker for all hjelp =)

8936344[/snapback]

Selv har jeg dynabel frontsett baki å dette låter meget bra, selv om det kun er koblet til Poineer spilleren min. :)

Lenke til kommentar
Det spiller bra, forsterkeren leverer nok strøm til både frontsett å hattehøytallere tror jeg, de dunker ihvertfall endel :p

De bake er vel på 100rms til sammen elns bare!  Ikke de største hattehøytallerne på markedet^^

Men hvis jeg brokobler da, da vil jeg vel slippe å bruke ekstra signalkabel, men hvordan gjør man det liksom?

8939509[/snapback]

Hvis du brokobler, så står du igjen med 2 kanaler, så da har du bare til front.. ;)

Lenke til kommentar

De bake er vel på 100rms til sammen elns bare!  Ikke de største hattehøytallerne på markedet^^

8939509[/snapback]

Hvis du brokobler, så står du igjen med 2 kanaler, så da har du bare til front.. ;)

8941537[/snapback]

Men jeg har jo frontsettet å bakhøyttallerene på 2 kanaler, så jeg trenger da vel ikke å bruke de 2 andre selv om jeg brokobla? :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...