Gå til innhold

Nikon D80 overeksponerer?

Anbefalte innlegg

Har tatt endel bilder med mitt D80, og legger merke til at det ofte overeksponerer på Vari-programmene (hurtig-modes).. Er dette noe andre har merket? Og hvordan stiller jeg EV (exposure compensation) i hurtig-modes'ene? Det virker som bare EV +/- funker i M/A/S/P... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tatt endel bilder med mitt D80, og legger merke til at det ofte overeksponerer på Vari-programmene (hurtig-modes).. Er dette noe andre har merket? Og hvordan stiller jeg EV (exposure compensation) i hurtig-modes'ene? Det virker som bare EV +/- funker i M/A/S/P... ?

8936260[/snapback]

Det funke rike i "M"

Edit: = Det funker ikke i "M"

Du stiller ved å holde inn +/- knappen sammtidig som du skrur på hjulet (D50 iallefall)

Da stiller kameraet det mørkere/lysere enn det selv synes er best.

Personlig syns jeg dette er tungvindt, og bruker konstant "M", men noen ganger blenderprioritert når jeg skal prøve meg på HDR.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Les litt i trådene før du spør, det ligger ufattelig mye info om dette på dette forumet og andre steder.

Tips; Bruk Punktmåler (ikke matrise) og du vil garantert få bedre kontroll på lyset.

Jeg bruker nesten utelukket A modus, ingen EV kompansering (brukte slavisk -0,7 tidligere i typisk ute fotografering)

Legger ved et bilde som er tatt med slik innstilling

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Jeg ville hatt det ørlite mørkere så huset ikke blir så lyst, men det er et eksempel på bra eksponering.

Problemene med auto kommer når man skal ta bilde av sothøner og fossekaller.

8937160[/snapback]

Det hadde ikke skadet med et knepp eller to ned på EV på dette bildet nei, men det er myye bedre enn tatt på full auto og ørten fokuspunkter.

Sothøner og denslags er det lite av her, men jeg vet du har noen bra bilder, så legg gjerne ut noen med kommentarer (hvordan var været/lyset, valgt objektiv, blender etc.) Tar gjerne i mot tips om hvordan man tar gode fugle bilder. De er skjelden i ro og fryktelig skvetne...Kunne tenke meg å teste 18-200mm VR linsa på slikt..

/L

Lenke til kommentar
Les litt i trådene før du spør, det ligger ufattelig mye info om dette på dette forumet og andre steder.

Tips; Bruk Punktmåler (ikke matrise) og du vil garantert få bedre kontroll på lyset.

Jeg bruker nesten utelukket A modus, ingen EV kompansering (brukte slavisk -0,7 tidligere i typisk ute fotografering)

/L

8937078[/snapback]

Så når du er ute har du satt ned EV til -0,7 konstant? Skal på ferie nå, og det kommer til å bli en del utebilder fremover..:p Men når jeg er inne, bør jeg sette på litt høyere EV, eller er jeg helt ute på jordet?

Endret av Magnusha
Lenke til kommentar

Magnusha: Når du er inne bør du lure kameraet til å tro at det er mørkere enn det egentlig er ved å justere på EV knappen.

Om du vil ha med det som skjer inne, og driter i at det ene vinduet blir for lyst, må du ha lavere lukkertid/større blender enn det kameraet foreslår, derfor bruker man +/-.

Husk at dere ikke må se dere blinde på denne funksjonen, og se etter hver bilde er tatt, så dere ikke ender opp med masse skrot,.

Lenke til kommentar

/L

8937078[/snapback]

Så når du er ute har du satt ned EV til -0,7 konstant? Skal på ferie nå, og det kommer til å bli en del utebilder fremover..:p Men når jeg er inne, bør jeg sette på litt høyere EV, eller er jeg helt ute på jordet?

8937393[/snapback]

Beklager dersom jeg skriver klønete. Før satt jeg slavisk EV til -0,7 ute. Ikke nå lenger, pga. endring av opptak modus. Prøv deg frem og bruk for all del displayet, det er der for en grunn. Jeg har skrudd av forhåndsvisning av hvert bilde ( så kan du ta massse bilder i serie uten at kameraet stadig skal vise deg resultatet)

Sjekker da sporadisk i etter tid mellom hver serie av bilder..

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...