Jolo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Hvordan får man vekk alt støvet i en datamaskin? Første gang jeg gjorde det bruke jeg kompressor, men var noen som sa at dette ikke var lurt. Har også hørt at støvsuger kan være farlig. Vann er vell heller ikke optimalt. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Kjøp trykkluft på boks! Koster en femtilapp på datasjapper eller no. Eller ta i bruk kjeften og blås. Men det kan jo komme fuktighet derfra, så vær obs på det. Anbefaler å stå ute, forresten.. Endret 24. juni 2007 av SvennAndre Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 En kompressor kan skille ut oljerester og vann i lufta. Derfor må du være sikker på at den har vannavskiller, og at luften er oljefri. Dessuten må du skru ned trykket kraftig. Trykkluft på boks er det tryggeste. Ikke blås med munnen heller, masse fuktighet på den lufta. Det verste du kan gjøre, er å støvsuge. En støvsuger generer masse statisk elektrisitet, som kan ødelegge komponenter. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 En kompressor kan skille ut oljerester og vann i lufta. Derfor må du være sikker på at den har vannavskiller, og at luften er oljefri. Dessuten må du skru ned trykket kraftig. Trykkluft på boks er det tryggeste. Ikke blås med munnen heller, masse fuktighet på den lufta. Det verste du kan gjøre, er å støvsuge. En støvsuger generer masse statisk elektrisitet, som kan ødelegge komponenter. 8936379[/snapback] Nå vet jeg at denne tråden begynner å bli gammel men jeg må spørre. Pc en min er totalt nedstøvet og det ligger støv mellom kjøleribber og som et lag utenpå kretskortene. Du sa at en støvsuger genererer statisk elektrisitet. hvordan er den skadelig? Gjelder det alle støvsugere eller kun de med metallkontaktrør? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Nå vet jeg at denne tråden begynner å bli gammel men jeg må spørre. Pc en min er totalt nedstøvet og det ligger støv mellom kjøleribber og som et lag utenpå kretskortene. Du sa at en støvsuger genererer statisk elektrisitet. hvordan er den skadelig? Gjelder det alle støvsugere eller kun de med metallkontaktrør? 9198366[/snapback] Jeg bruker støvsuger når jeg skal fjerne hybelkaniner fra min pc.. bruker munning med kost og sånn lang tynn for å komme inn i de vanskeligste hjørnene. Dette har jeg gjort hundre ganger og kommer sikkert til å gjøre hundre ganger til uten at pc'ene mine skal dø av den grunnen. MEN! Det er ikke det smarteste man gjør da ting kan skje (statisk el, jumpere som blir sugd inn o.l.) og pc'en dør.. Men hvem bryr seg.. god unnskyldning til å oppgradere Gjør det med god samvittighet på egen rissiko er mitt råd PS: Skru av strømmen til pc'en og dra ut kontakten før du begynner. Det gjelder uansett om du bruker støvsuger eller støvblåser eller hva enn geekene her inne sier man skal gjøre Endret 3. august 2007 av Illus Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg har alltid brukt trykkluft - det blir så rent så. Det er viktig å ta hensyn til eventuelle vann og ojerester. Jeg har en egen liten kompressor for hjemmebruk. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Nå vet jeg at denne tråden begynner å bli gammel men jeg må spørre. Pc en min er totalt nedstøvet og det ligger støv mellom kjøleribber og som et lag utenpå kretskortene. Du sa at en støvsuger genererer statisk elektrisitet. hvordan er den skadelig? Gjelder det alle støvsugere eller kun de med metallkontaktrør? 9198366[/snapback] MEN! Det er ikke det smarteste man gjør da ting kan skje (statisk el, jumpere som blir sugd inn o.l.) 9198400[/snapback] Jumpere har jeg dobbelt så mange av siden jeg har to identiske hovedkort. bare at det ene er kortsluttet Tror ikke jeg offrer maskinen min. venter på trykkluft. Kommer nok senere idag Bare det at støvsugeren er billigere å bruke. Men det blir dyrt om noe går til vest Lenke til kommentar
sirius Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det fungere veldig bra med en håndpumpe (campingmadrass pumpe) til å blåse ut støv. Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Så lenge man har en plast-ende på støvsugeren så går det nok greit med tanke på statisk... Men er greit å ikke støvsuge bort jumpere osv ja :-) Bruker selv støvsuger. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 En kompressor kan skille ut oljerester og vann i lufta. Derfor må du være sikker på at den har vannavskiller, og at luften er oljefri. Dessuten må du skru ned trykket kraftig. Trykkluft på boks er det tryggeste. Ikke blås med munnen heller, masse fuktighet på den lufta. Det verste du kan gjøre, er å støvsuge. En støvsuger generer masse statisk elektrisitet, som kan ødelegge komponenter. 8936379[/snapback] Jeg kan skrive under på at støvsuger er farlig for elektroniske komponenter for jeg tok nemlig livet av en telefaks for noen år siden da jeg skulle gjøre den ren med støvsuger, jeg var ikke engang borti noen deler av maskinen. Trykkluft er veldig bra. Jeg har egen kompressor, men det skulle vært mulig å få tak i sånne "oppladbare" luftbeholdere som noen bensinstasjoner har hengende på veggen til en fornuftig pris. Mulig det finnes?? Hadde ihvertfall vært lettvint for folk både med og uten kompressor.... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 En kompressor kan skille ut oljerester og vann i lufta. Derfor må du være sikker på at den har vannavskiller, og at luften er oljefri. Dessuten må du skru ned trykket kraftig. 8936379[/snapback] Oljerester fra kompressoren er ikke noe problem egentlig i og med at olje ikke er strømledende. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Komprimert luft flytter på støv, det fjerner det ikke. Og det for meg gjør jo jobben halveis om man bare bruker det. Nå skal jeg ikke gi noe garantier med bruk av støvsuger. Men slik jeg gjør så blåser jeg vekk støvet med komprimert luft på boks også holder jeg støvsugeren i rettning støvet blir blåst så jeg også blir kvitt det. Jeg har brukt støvsuger rett i bunn av kabinette for å ta de hybelcyberkaninene som formeres der. Men jeg kan jo bare ha vært veldig heldig som ikke har ødelagt noe. Men som sagt....luft flytter støv...støvsuger fjerner støv....do the math! AKIRA Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Tja. "Mattestykket" i dette tilfellet blir helt feil, i og med at en av forutsetningene dine er ukorrekt. Poenget er jo å flytte støvet vekk fra innsiden av kabinettet. Man fjerner gjerne sidedekslet når man gjør rent. Det at trykkluften flytter støvet ut i rommet der du blåser, er i og for seg neste problem, og har lite med hvor mye støv det er inne i kabinettet å gjøre. I et vanlig rom er det neppe noen problemer med å bruke en støvsuger. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det var vel det jeg skrev også... Blås det ut av maskinen og fang det opp med støvsuger. Som eier av egen bolig holder det ikke med å blåse støvet ut av PCen og anse problemet som løst...da er rommet støvete. Og da har jeg ett nytt problem! Så jeg vil nok anbefale en løsning som både sørger for at PCen blir støvfri og at støvet ikke blir liggende i rommet og suges rett inn igjen etterpå over tid. AKIRA Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det var vel det jeg skrev også... Blås det ut av maskinen og fang det opp med støvsuger. Som eier av egen bolig holder det ikke med å blåse støvet ut av PCen og anse problemet som løst...da er rommet støvete. Og da har jeg ett nytt problem! Så jeg vil nok anbefale en løsning som både sørger for at PCen blir støvfri og at støvet ikke blir liggende i rommet og suges rett inn igjen etterpå over tid. AKIRA 9200155[/snapback] Men hallo, man går jo selvfølgelig utendørs med PCen og trykklufta. Det tar maks to minutter å "flytte" støvet ut av Pcen. Nå snakker jeg om 8 bar og 200 l/min, ikke en liten sprayboks. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg bruker en gummibåt-luftpumpe. Med det smaleste munnstykket blir det masse trykk, ingen olje eller statisk elektrisitet, og så mye luft du vil ha. Pumpa koster vel omtrent det samme som en boks med trykkluft også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå