Neotetra Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Noen som har denne ? Hvor mye nærmere kommer enn med noe slik og passer den EF og EFS objektiver. Tenkte å feste den mellom Canon 400D og Tamron 17-50 F2.8 Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg har denne mellomringen og bruker den ralativt hyppig. Den paser helt sikkert til Tamron'en, i alle fall fysisk. Ringen inneholder ikke noe glass eller andre avanserte komponenter, det er rett og slett et avstandsstykke bestående av bajonettfatning male/female i hver ende (pluss koblinger selvsagt). Du får ganske mye mer forstørrelse, men hvor mye er varierende fra objektiv til objektiv. (faktor ca 25mm/brennvidde). I pakningsvedlegget er det listet opp hvordan den oppfører seg med alle Canon sine original-objektiver. Eksempelvis gir den 1:1 macro med EF 28mm f/1,8. Naturlig nok er ikke tredjepartsobjektiver listet. Mellomringen flytter nærgrensen til objektivet nærmere sensoren/filmplanet. For noen objektiver flytter den nærgrensen inn i objektivet, og da kan du ikke fokusere på noe som helst fordi frontglasset er i veien. Slik er det med begge mine Sigma-objektiver, men autofokus synes å fungere også for disse. Minste fokusavstand for Tamron 17-50 er av en eller annen grunn ikke oppgitt i produktkatalogen (her), men objektivets lengde er til forveksling lik min Sigma 18-50 (81mm mot 84mm), som altså ikke fungerer. Jeg tror man er nødt til å forsøke med aktuelt objektiv, hvis ikke noen her inne har erfaring med nettopp dette objektivet. (google ga ikke noe klart svar heller). Hvis ikke 25mm fungerer, kanskje 12mm gjør det. - Rams Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Minste fokusavstand for Tamron 17-50 er av en eller annen grunn ikke oppgitt i produktkatalogen (her), men objektivets lengde er til forveksling lik min Sigma 18-50 (81mm mot 84mm), som altså ikke fungerer. Tamron 17-50 f/2.8 har minste fokusavstand på 27cm, mens Sigma 18-50 f/2.8 har minste fokusavstand 28cm (begge oppgitte verdier). Dette er da selvfølgelig fra sensorplanet... Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 RamsPhoto, utav ren nyskjerrighet lurer jeg på hva det står om hvordan 24mm oppfører seg? Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 RamsPhoto, utav ren nyskjerrighet lurer jeg på hva det står om hvordan 24mm oppfører seg? 8939663[/snapback] Er det 24mm f/1,4L eller 24mm f/2,8 du har? Uansett må må jeg vente med å si noe til jeg kommer hjem. (ca 21:00 i kveld). Skal jeg tippe (og det hender jeg gjør dét - om enn med vekslende hell) så vil frontglasset på f/14,L komme i veien siden den er lengre. Min 28mm f/1,8 har 2-3mm klaring til glasset med i utgangspunktet samme minimum fokuseringsavstand (25cm). 24mm f/2,8 er kortere og bør klare seg bra. - Rams Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det er nok f/1,4L det er snakk om. Tenkte på samme problemstillingen som deg. Fint om du gidder å sjekke det når du kommer hjem. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) I pakningsvedlegget står å lese om Canon EF 24mm f/1,4L: "Not available" - som jeg trodde altså. Imidlertid vil den fungere med 12mm extension tube: Forstørrelse: 0,66 - 0,50x Fokusdistanse: 138-141mm Arbeidsavstand (altså netto avstand til frontglasset): 11-14mm Det jeg oppga som 3-4mm avstand til min 28mm f/1,8 for 25mm ext, er oppgitt til 14-15mm. Det betyr at "dine" 11-14mm vil oppleves som meget marginalt. Jeg foreslår å ikke ta bilder av spikre eller andre metallgjenstander med tilhørende risiko for L-glasset. - Rams PS: Canons zoom-linser er også listet, hvis du har noen av disse? EDIT: Jeg fant fra en annen tråd at du også har kit-objektivet (du skriver der 17-55, men jeg antar du mener 18-55?) EF Extention Tube 25mm II vil da gi deg @55mm: Forstørrelse 0,92-0,51 Arbeidsavstand: 50-117mm. @18mm: "not available" Et sted mellom 18 og 55mm vil du få mer enn 1:1 macro med denne kombinasjonen. Kanskje den billigste 1:1 macro for canon å opprdive - hehe. - Rams Endret 25. juni 2007 av RamsPhoto Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Takk for det Rams. Det var mer en undring over hva som ville være mulig enn et ønske om fremtidig kjøp. 11-14mm høres veldig lite ut. Spesielt med med et beskyttelsesfilter foran. Hadde allikevel vært morro å se hvordan slike bilder hadde sett ut. Forresten, darwinisme i kameravesken har gjort at kit-objektivet er tilnærmet pensjonert. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Forresten, darwinisme i kameravesken har gjort at kit-objektivet er tilnærmet pensjonert. 8946193[/snapback] Det er nok slik for de fleste kit-objektiv rundt om tenker jeg, mitt eget er på utlån. Det er likevel hard kamp om plassen i kameraveska hver gang jeg skal pakke for tur. På korte utflukter ender jeg som regel med å sette på 28mm'eren, henge kamera på skulderen og la resten bli igjen hjemme. Som Mika Kojonkoski pleier å si: Normal is good enough Jeg var ikke klar over macro-mulighetene som kit-en gir, så kanskje jeg skal låne den tilbake. Mitt eksemplat er nok blant de bedre av sorten, og brukes faktisk (nedblendet til ca f/11) i studio med akseptable resultater. Hadde allikevel vært morro å se hvordan slike bilder hadde sett ut. Det gir et meget underlig perspektiv. Jeg kan se om jeg ikke får lagt ut noen eksempler i kveld. - Rams Lenke til kommentar
Merida Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Den mellomringen det er snakk om her (EF25II), vil den passe godt til mitt 100 f/2.8 macro objektiv? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg har en EF12 og den passer ikke på min Sigma 18-50 f2.8. Passer på min Canon 50mm og 70-200 og Sigma 20mm. Siste blir eksepsjonelt upraktisk da ting nesten må ligge på glasset for å være i fokus. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Den mellomringen det er snakk om her (EF25II), vil den passe godt til mitt 100 f/2.8 macro objektiv? 8955981[/snapback] Jepp, den vil gi deg hele 1,38 forstørrelse med 9,1cm arbeidsavstand. (eller om det er USM-varianten av 100mm Macro: 1,39x v/12,9cm) Dette er tabellens sterkeste kombinasjon. Bemerk at dette er absolutt nærmeste fokusavstand for kombinasjonen, og kan være vanskelig å treffe. Kombinasjonen vil fokusere opp til 41 cm fra motivet, men da med mer beskjedne 0,26x forstørrelse som med et normalt 100mm objektiv. Alt i mellom vil gi en mellomting. - Rams Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) slenger meg på denne tråden i stedet for å starte en ny noen som vet hvilke extension tubes som gir best macro på mine objektiver? Har en canon 50mm ef 1.8 og en efs 17-85 4-5.6 is usm. har også en sigma 70-300 mm. noen tips? og har noen et par eksempel bilder som dere kan vise ? tenkte forresten på å bestille dette settet fra adorama noen som har det? Endret 9. februar 2008 av CoaX- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå