Gå til innhold

Penger å tjene som entreprenør?


Anbefalte innlegg

Heisann :cool:

 

Som topic sier, er det penger og tjene hvis man er jordbruks entreprenør?

Hvet ikke om alle IT nerdene her inne hvet svaret, men det finnes kanske noen andre?

 

Si at man danner ett firma, med kanske 3 heltids ansatte, som kjører..

Blir det igjen penger?

Det koster masse å kjøpe inn maskiner, og maskeinene byttes ved jevne mellomrom :D

 

 

 

 

Er det ett håp i havet, eller er det og be om stor gjeld og konkursbo?

 

 

 

Som dere da sikkert gjetter, er jeg bonde gutt med store ambisjoner :tease:

Setter stor pris på alle svar :thumbup:

post-130744-1182710984_thumb.jpg

post-130744-1182710993_thumb.jpg

Endret av Sigggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen trenger satser for priser for utført arbeid kan jeg liste opp det, ellers vill det koste omtrent 1 million for traktor med runball presse, avbildet ovenfor:)

 

 

De som ikke hvet hva jeg snakker om, kan ta en titt her, dette er min kjære nabo`s entreprenør firma :cool:

 

 

Pga lite marked her, tenker jeg selvfølgelig ikke og opperere her..

Endret av Sigggen
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor du ønsker å begynne med 3 heltidsansatte og da også sikkert 3 ganger utstyr til 1 mill per stykk? Synes det virker som en stor risiko å ta når du ikke har prøvd å regne på hvor mye du kommer til å tjene men en timespris på 980,- høres jo veldig bra ut :)

 

Jeg tviler på du får låne så mye penger hvis du ikke har mye egenkapital. Det hadde kanskje vært bedre å starte i litt mindre skala hvis du har nok egenkapital til det og med et sett med utstyr og at du jobber selv.

 

Hvis jeg var deg så ville jeg satt opp en oversikt over alle utgifter

-lønn

-renter på lån (5-6 %)

-diesel

-forsikringer

-arbeidsgiveravgift

-eventuelle reperasjoner

-verditap på utstyr (avskriving, ca 10% i året)

osv.

 

Så kan du sjekke hvor mange timer du må kunne fakturere ut for at det skal kunne lønne seg, jeg antar at sesongen for dette ikke varer så veldig lenge så da blir det vell et maksimalt antall timer som du/dere kan jobbe.

Lenke til kommentar

Ser forresten at naboen din ser etter hjelp. Anbefaler at du prøver å få jobb hos han til å begynne med. Følg med og prøv å få med deg alt som er involvert av driftskostnader, og start for deg selv når du har fått litt erfaring og funnet ut om du tror det er verd det.

 

Ellers er det en kjennsgjerning at mange bønder synes det er gøy med nytt og stort utstyr, og bytter det nok ut litt oftere enn det som økonomisk sett er optimalt. Dersom du kan kjøpe brukt burde du kunne forbedre konkurranseevnen.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor du ønsker å begynne med 3 heltidsansatte og da også sikkert 3 ganger utstyr til 1 mill per stykk? Synes det virker som en stor risiko å ta når du ikke har prøvd å regne på hvor mye du kommer til å tjene men en timespris på 980,- høres jo veldig bra ut  :)

 

Jeg tviler på du får låne så mye penger hvis du ikke har mye egenkapital. Det hadde kanskje vært bedre å starte i litt mindre skala hvis du har nok egenkapital til det og med et sett med utstyr og at du jobber selv.

 

Hvis jeg var deg så ville jeg satt opp en oversikt over alle utgifter

-lønn

-renter på lån (5-6 %)

-diesel

-forsikringer

-arbeidsgiveravgift

-eventuelle reperasjoner

-verditap på utstyr (avskriving, ca 10% i året)

osv.

 

Så kan du sjekke hvor mange timer du må kunne fakturere ut for at det skal kunne lønne seg, jeg antar at sesongen for dette ikke varer så veldig lenge så da blir det vell et maksimalt antall timer som du/dere kan jobbe.

8939218[/snapback]

 

Kan jo begynne alene og, det er rom for det..

Time prisene er nokså gode, men det er store utgifter..

 

Det er uendelig med arbeid om sommeren og våren, mot høsten og vinteren er det snø brøyting og diverse veg arbeid, dersom man ønsker det..

Lenke til kommentar
Ser forresten at naboen din ser etter hjelp. Anbefaler at du prøver å få jobb hos han til å begynne med. Følg med og prøv å få med deg alt som er involvert av driftskostnader, og start for deg selv når du har fått litt erfaring og funnet ut om du tror det er verd det.

 

Ellers er det en kjennsgjerning at mange bønder synes det er gøy med nytt og stort utstyr, og bytter det nok ut litt oftere enn det som økonomisk sett er optimalt. Dersom du kan kjøpe brukt burde du kunne forbedre konkurranseevnen.

8939278[/snapback]

Som 16 åring er det nokså usansynlig att jeg kan kjøpe nytt..

Det er gode priser på brukt utstyr, men det lønner seg og kjøpe splitternytt fra fabrikken og slge etter 2 til 4 år..

Lenke til kommentar

Kan hende det ikke er så enkelt med lån, men med egenkapital og kontakter er det ikke noe problem med og skaffe maskiner, hvis det er penger og tjene på dette..

 

Utdaningen er så som så, skall til Verdal i høst, ta maskinfører beviset..

Har villet arbeidet med store maskiner siden jeg var liten gutt, og nå skall jeg realisere drømmen, på en eller annen måte:)

 

 

Jordbruket er ikke moms fritt, men man får tilbake moms i slutten av hvert år, altså det som er innført i arkivene..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Utdaningen er så som så, skall til Verdal i høst, ta maskinfører beviset..

Har villet arbeidet med store maskiner siden jeg var liten gutt, og nå skall jeg realisere drømmen, på en eller annen måte:)

8941104[/snapback]

Vel, det er definitivt gode tider for entreprenører innen f.eks. veg eller bygg. Der finnes det plenty av store maskiner, og en bonus må jo også være at kundekretsen ikke er utdøende. :)

Lenke til kommentar

Litt av hovedproblemet her er at bransjen ikke er i vekst. Noe av fordelen din er at bønder er avhengig av outsourcing for å få det til å gå rundt.

 

Du bør nok danne deg egenkapital før du setter drømmen til verks.

 

Du kan når du blir litt eldre ta kontakt med noen investorer også, om de er interessert. Da helst noen med kunnskap innen landbruk. Kanskje det er noen storbønder her i Norge som tror på ideen din?

Lenke til kommentar
Jaja, litt av noen ambisjoner.

Høres utrolig givende, og ikke minst utfordrende ut å kjøre traktor.

Lykke til :)

8951543[/snapback]

det er langt ifra vanskelig og kjøre traktor, de fleste klarer nå det..

takker :D

8952516[/snapback]

 

*kremt* hørt om sarkasme? :)

Lenke til kommentar
Litt av hovedproblemet her er at bransjen ikke er i vekst. Noe av fordelen din er at bønder er avhengig av outsourcing for å få det til å gå rundt.

 

Du bør nok danne deg egenkapital før du setter drømmen til verks.

 

Du kan når du blir litt eldre ta kontakt med noen investorer også, om de er interessert. Da helst noen med kunnskap innen landbruk. Kanskje det er noen storbønder her i Norge som tror på ideen din?

8955190[/snapback]

takk for tipset, det hørtes veldig gjennomtenkt og bra ut:)

Lenke til kommentar
Du må nok finne en bra plass for at det skal gå rundt... det blir ikke akurat flere bønder...

8939100[/snapback]

hehh, desverre..

Den norske stat vill ikke ha bønder, det er jo grunnden til att det blir lagt ned 2 gårds-bruk hver dag i Norge..

8940945[/snapback]

Vel, vel. Det blir færre bønder, men det totale arealet dyrket mark blir ikke mindre av den grunn. Små gårdsbruk blir slått sammen til store og mer effektive gårdsbruk med færre bønder. Vi blir stadig mer effektive og produserer mer fôr per areal.

 

Kilde: Terra Nova

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...