Gå til innhold

Har Raid 5 skal legge til nye disker.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har 3x250gb i raid

På dette korte : Promise Supertrak EX8350

Jeg vet jeg kan legge inn nye disker (migrere).

Senario 1

Si jeg legger inn en HD på 1x320gb. Da får jeg 3x250gb + 1x320gb = 70gb ledig.

Kan jeg da bruke de 70gb i en ny partisjon ?

Senario 2

Si jeg har en disk som feiler, bytter den ut å lar den bygge seg opp. Den nye disken er større si 230gb. 2x250gb + 230gb = 70gb rest.

Siden jeg har byttet ut en kan jeg da bytte ut resten av 250gb diskene slik at det jeg får er.: 3x320gb = 210gb rest (siden array'et er på 250gb).

Men hva kan jeg gjøre med de 210gb kan jeg flytte dem inn i arrayet eller kan jeg lage et nytt raid 0 eller 5 av restene. ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Scenario 1:

Kommer an på kontrolleren, men jeg _TROR_ at windows ikke vil se den ledige plassen, og du får dermed ikke brukt det(jeg antar du bruker windows).

Scenario 2:

Hadde du hatt software RAID(Linux), kunne du utvida arrayet over de større diskene, etter at du har skiftet ut alle hardiskene. Jeg er ikke sikker på hvor smart denne kontrolleren er. Men det _KAN_ være det går, jeg ville lest dokumentasjonen litt nøyere, for å se om det var noe håp.

Lenke til kommentar

Bare for at Linux folket ikke skal smile for bredt, Windows software RAID kan også utnytte restplassen. Men tilgang til Windows sw RAID5 krever jo 2003 server eller hack da så dem kan vel smile litt likevel.

-

PC

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Siden det kun er mulig å bytte 1 disk av gangen spørs om du ikke må plage deg gjennom noe slikt:

Legg til 320g disk, rebuild

Bytt ut 1-250g disk med 1-320g disk, rebuild

og da har du til slutt 4x320 og full kapasitet.

Men siden kontrollern har 8 porter er det vel like greit å koble til 3 eller 4stk 320g disker til de andre portene og opprette et nytt raid og kopiere innholdet av det gamle over til det nye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...