Gå til innhold

Bilder av ørretfangst

Anbefalte innlegg

I løpet av sommeren er jeg på mange fisketurer. Hva bør jeg tenke på når jeg skal forevige en stolt sportsfisker med en stor ørret i hånda? Skal jeg sette fokus på fisken, eller på øynene til den glade fiskeren? Bør jeg bruke ett eller flere fokuspunkter? Hva med dybdeskarphet? Bildene blir ofte tatt med vakre vann eller fjell som bakgrunn, så jeg bør kanskje bruke liten blenderåpning? Holder det å blende ned til et sted mellom F8 og F11? Hva med bruk av utfyllingsblitz for å få litt ekstra "skinn" i fisken. Noen som har erfaring med det? Som dere ser er jeg rimelig grønn når det gjelder fotografering, men jeg håper noen av dere har noen gode tips :)

Jeg har et Canon EOS 400D kamera, og bruker normalt sett mitt Tamron 17-50 f:2,8 når jeg er på fisketur. Jeg har også en Canon 50mm f:1,8, og denne kan vel også være verdt å ta med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blend ned noen hakk så dte blir mer dybdeskarphet, og begge karane blir skarpe (Ørretten og fiskeren)

Jeg kan se for meg at fiskeren sitter på en liten tue og spesier utover fiskevannet, med fisken ved siden av seg. Eller at man bare ser en omrisse at en mann med en fisk en sommer kveld.

Ta masse bilder, fin vinkler, farger og rett lys.

Lenke til kommentar

De fleste spørsmålene du stiller her kan man vel først svare på når man kikker gjennom søkeren... Sånn generelt sett vil jeg vel si at både fiskeren og fangsten bør være i fokus, men det er selvfølgelig mulig å ta gode bilder som fokuserer på en av delene, og da tror jeg vel helst at fisken i fokus og fiskeren i "tåke" vil være mest interessant.

Hvorvidt du skal ta bakgrunnen med i bildet eller "blurre" den ut, kommer vel an på hvorvidt bakgrunnen bidrar positivt til bildet eller ikke. Vakker natur kan lage en flott setting til bildet, men det må du som sagt nesten avgjøre når du ser gjennom søkeren. Blender et sted mellom F9 og F11 skulle passe bra om man ønsker å få med landskapet.

Lenke til kommentar

F/8 og f/11 burde holde i lange baner. Velger du noe større, er det ofte fare for at ikke alle i bildet er i fokus. Blender du mer ned, er faren stor for aberrasjon. Derfor er ditt eget forslag godt som noe annet forslag.

Selv ville jeg kanskje lekt mer med dof i en slik situasjon, slik jeg gjør på dette bildet.

Edit: Det bildet er tatt på F/8, men så er det kanskje litt mer avstand mellom fiskekameratene som posserer med ørreten. Disse to sjøfolka fikk ikke en liten pale en gang.

post-76334-1182711963_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Midt på dag i kraftig sollys, fotograferer du helst i medlys. Motlys kan også fungere. Da bør du bruke enten blitz eller reflektor for å lyse opp fiskeren. Når jeg tenker meg om, så kan det være lurt å bruke blitz i medlys også. Det vil gjøre fjellørreten enda mer skinnende, ikke minst delikat. Angående fokuspunkter, kan det være lurt å bruke det midterste, i hvert fall på små blendere. Sikt det midterste fokuspunktet mot det du vil ha i fokus, lås fokuseringen, vend kameraet tilbake og trykk på utløseren.

Edit: ser frem til bilder av stor fjellørret.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Dette tar jeg mange bilder av. Fornøyde fiskere som poserer med fangsten. Det eneste tipset som jeg har er å ta flere bilder av hver situasjon. Beveg deg også litt slik at lyset kommet inn i forskjellig retning. Skarp sol er ikke å anbefale.. fisken og fiskerens lyse hud blir veldig ofte utbrente partier. Heller skygge. I motlys er det fint med blits, ellers blir motivet mørkt og kjedelig.. iallefall plages jeg med det.

Selv syns jeg det er fint om en klarer å ta bildet med fiskeplassen som bakgrunn, mest pga minnet om en god fiskeplass. Men ikke så gjenkjennelig at andre kan plukke favorittstedene dine ut fra skrytebildene da :!: .

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at typiske fiskebilder er kjedelige. Men igjen spørs det på hvordan motivet er :)

tsl111.jpg

Hentet fra denne tråden:

Link

Jeg hadde ikke vært i tvil hvor jeg legger fokusen på de fleste bildene der.

Men fra spøk til revolver:

Jeg hadde heller fokusert på å ta action bilder. Av selve øyeblikket da den skal fanges og bringes opp på land. Ellers har du jo bøtter av råd her nå :)

Lenke til kommentar

Sånn til etterretning, Øyvind: Vær forsiktig med å gjøre slik. Jeg forstår det slik at det ikke er ditt bilde. Da bryter du copyrightloven med å legge det ut på et annet forum, i steden for å bare legge ut en link. Du må ha opphavsmannens tillatelse til å poste bildet i en tråd her, selv om du er klar på at det ikke er ditt bilde.

Lenke til kommentar
Sånn til etterretning, Øyvind: Vær forsiktig med å gjøre slik. Jeg forstår det slik at det ikke er ditt bilde. Da bryter du copyrightloven med å legge det ut på et annet forum, i steden for å bare legge ut en link. Du må ha opphavsmannens tillatelse til å poste bildet i en tråd her, selv om du er klar på at det ikke er ditt bilde.

8940623[/snapback]

Strengt tatt har ikke gjort annet enn å linke (hotlink, se properties på bilde eller i sitat). Med refreanse til oprinnelig artikkel tror jeg dette er for god fisk.

Fin fangst forresten.. ,)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...