:Francis: Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg gikk til innkjøp av kjemikalier til mørkerommet til fotoklubben ved høgskolen der jeg går for en stund siden. Her er noen av bildene fra den første filmrullen jeg noen gang har fremkalt. Spenningen var stor når jeg var ferdig å skylle negativene for å se om det i hele tatt var bilder der. Det var ekstra spennende under fremkallingen av papiret da man kunne se at bildet kom frem på papiert! Det eneste av etterbehandling som er gjort er auto levels, contrast og color. Film: Kodak T-Max 400 Fotopapir: Ilford Multigrade Kamera: Pentax ME Super Objektiv: Pentax 50mm f1.7 Scanner: Canon MP510 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Er de spesielle kontrastene noe som du har dyrket frem, eller skyldes det at du har hatt dårlig utvalg i papir? Det hele blir liksom litt for dunkelt og grått for meg. Ellers synes jeg ikke motivene dine var så spennende, men du har i det minste forholdt deg til komposisjonsreglene. Er det ikke gøy å jobbe i mørkerom? Å se bildet sakte med sikkert komme frem i skinnet fra det røde lyset. Jeg synes det er en deilig følelse, og må si at jeg synes det er altfor lenge siden sist jeg opplevde det. Lån et gammelt mellomformatkamera så blir det enda mer gøy. Da får du negativer av substans å jobbe med, og dine klassekamerater kommer til å misunne deg for de store negativene. Det er nemlig mye enkere å få det slik du vil når formatet er så stort. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Bilde 1 bærer preg av å ha ligget for lenge i fremkalleren (da blir det hvite ofte grått) Bilde 2 overeksponeringen faller dårlig ut mulig noe kan reddes med lengre eksponering av papiret. Bilde 3 undereksponert på forkant eller for lang eksponeringstid av papiret. Alt i alt ikke for dårlig alle gjør feil første gangen. Tips til neste gang: alltid lag prøvestrimler. PMnormal ikke slakt meg hvis jeg har feil, virker som du har lengre fartstid i mørkerom en meg. Endret 24. juni 2007 av ET-media Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Bilde 1 bærer preg av å ha ligget for lenge i fremkalleren (da blir det hvite ofte grått)Bilde 2 overeksponeringen faller dårlig ut mulig noe kan reddes med lengre eksponering av papiret. Bilde 3 undereksponert på forkant eller for lang eksponeringstid av papiret. Alt i alt ikke for dårlig alle gjør feil første gangen. Tips til neste gang: alltid lag prøvestrimler. PMnormal ikke slakt meg hvis jeg har feil, virker som du har lengre fartstid i mørkerom en meg. 8935618[/snapback] Jeg tror du kan ha rett. Det er forøvrig ikke sikkert at jeg har lengre fartstid i mørkerom. Jeg har stort sett vært så heldig å ha proffe laboranter til å gjøre slik manuelt arbeid for meg. Min erfaring er heller begrenset, egentlig. Synes likevel det er herlig å gjøre slik, men da helst med noe baryttpapir fra det tidligere Øst-Europa. Da blir det så mye enklere å få eksponeringen til å stemme skikkelig, fordi de er så sakte. Det går ikke akkuratt rawkonverteringshastighet, men veldig tilfredstillende. Her skal ingen slaktes Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Kontrastene ble bare slik de er. Fotogruppa har ligget brakk i flere år og vi har foreløpig bare den ene pakken med papir som jeg kjøpte, Ilford Multigrade IV. Papiert er fremkallet med Ilford Multigrade Developer (1 min) og Fortespeed fiks (2 min). Har du/dere enbefalinger til andre papirsorter som er bra? Jeg koser meg veldig i mørkerommet og gleder meg veldig til å fremkalle flere filmer! Har dere tips til hva jeg kan gjøre bedre neste gang, er det bare å fyre løs Ang mellomformatkamera. Det er sikkert veldig moro, men jeg vil bruke opp filmene jeg har kjøpt (10stk T-Max100 og 10 stk T-Max 400) og tilegne meg mere erfaring før jeg begynner med noe nytt. Takk for tilbakemeldinger! EDIT: Jeg har brukt prøvestrimler, men bare på det første bildet. Resten av bildene ble fremkallet likt (9s ved blender stilt 3 hakk ned, men det sier ikke så mye for jeg vet ikke hva som er maksimal bleder på objektivet.) Francis Endret 24. juni 2007 av paulinfrancis Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Ser du bruker multigrade. Da må du bruke fargefilter også, men det vet du sikkert. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Ser du bruker multigrade. Da må du bruke fargefilter også, men det vet du sikkert. 8935702[/snapback] Fargefilter? Det må ha gått meg hus forbi! Kan du fortelle mer om dette? Jeg tror det ligger noen fargefilter nede på mørkerommet, men jeg har ikke vist hva de brukes til. Jeg har bare tilegnet meg informasjon om dette på nettet og ved å spørre min far som drev med foto som hobby på universitetet, så det er ikke umulig at jeg har oversett flere detaljer enn dette med filter. Siden fotogruppa har ligget død i flere år er det desverre ingen gamle medlemmer som kan lære oss uerfarne. Francis Endret 24. juni 2007 av paulinfrancis Lenke til kommentar
ET! Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg tror du kan ha rett. Det er forøvrig ikke sikkert at jeg har lengre fartstid i mørkerom. Jeg har stort sett vært så heldig å ha proffe laboranter til å gjøre slik manuelt arbeid for meg. Min erfaring er heller begrenset, egentlig. Synes likevel det er herlig å gjøre slik, men da helst med noe baryttpapir fra det tidligere Øst-Europa. Da blir det så mye enklere å få eksponeringen til å stemme skikkelig, fordi de er så sakte. Det går ikke akkuratt rawkonverteringshastighet, men veldig tilfredstillende. Her skal ingen slaktes 8935693[/snapback] Nå ja sikkert lengre en meg har kun hatt et par timer i mørkerommet på skolen men lærte en hel del av den ivrige læreren. Gikk VG1 Mediefag dette året by the way Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 De papirene heter multigrade for de overflødiggjør behovet for å ha forskjellige typer papir i forskjellige graderinger (1, 2, 3 osv.) i mørkerommet. I steden bruker man fargefilter for å få frem riktige kontraster, på samme måte som man bruker rød/oransje/gul og grønnfilter foran objektivet for å øke kontrastene. Jeg velger ofte gulfilter når jeg skal ta vanlige bilder i s/h, men har et rødfilter fra cokin til de mer dramatiske effektene. Slik fungerer det også med multigradefilter i mørkerommet. Du finner sikkert noe på nettet som forklarer det mer inngående, for min erfaring er med papir med fast gradering, som de tidligere nevnte baryttpapirene fra f.eks. Efke. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Takk for forklaringen Jeg skal forsøke med filter neste gang jeg er nede på mørkerommet. Francis Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Det er bare til å eksperimentere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå