Gå til innhold

[Løst]1080p tv, hvordan utnytte fult med xbox360

Anbefalte innlegg

Et annet spørsmål.

Jeg sitter 4meter unna tven, holder det med 42" tv da?

8936766[/snapback]

Hmm tja... Det er vel egentlig opp til hver enkelt om det holder. Selv sitter jeg 2.5 meter fra en 37" og synes det er akkurat passe, så det kan kanskje bli litt lite med 42" på 4 meters avstand hvis du er ute etter "kinofølelsen"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på litt her, jeg også. Sitter og vurderer 42" full HD tv'n til Tatung.

Så har noen sprm. i forhold til 1080p og xbox 360. Har noen her noen erfaringer, tester eller sammenligningen med hvordan bildet ser ut på en 1080p skjerm enten det sendes ut som 720p, 1080i eller 1080p fra 360'en?

Blir det faktisk seende verre ut?

Må maskina jobbe mye mer? Hørt snakk om maskiner som har tatt kvelden etter bare noen timer med 1080p fordi de gikk varme.

Egentlig eneste grunnen til at jeg vurderer og vil ha 1080p er at jeg har litt lyst til å bruke den som PC-skjerm i ny og ne, men dersom både tv-sendinger, film og 360 tar noen saftige slag i form av bildekvalitet så tror jeg at jeg sparer pengene. :p

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål.

Jeg sitter 4meter unna tven, holder det med 42" tv da?

8936766[/snapback]

Hmm tja... Det er vel egentlig opp til hver enkelt om det holder. Selv sitter jeg 2.5 meter fra en 37" og synes det er akkurat passe, så det kan kanskje bli litt lite med 42" på 4 meters avstand hvis du er ute etter "kinofølelsen"?

8936829[/snapback]

Faktisk så kommer jeg ikke til å sitte så langt unna for å være helt ærlig.

Når jeg tenker meg etter så var det det lengste punktet unna vi har møbler i stua.

Jeg regner vel med at jeg kommer til å sitte 2,5-3meter unna max.

Skal jo handle på elkjøp og de har sånn fancy 30dagers returett, så blir jeg ikke fornøyd så går jeg bare tilbake med den :)

Lenke til kommentar

Knall. :)

Jeg skjemmes nesten nå. Lest mye positivt overalt om Tatungen bortsett fra dingz.no som ga den mye refs. Så ble jeg litt sånn: "hmm, kanskje den ikke er så bra?".

Men så så jeg dette nå. En litt gammel test de hadde gjort mellom Mirai 42" full HD og en 37" HD-ready JVC:

bilde JVC

bilde Mirai

JVC vs Mirai

De refser Miraien på sortnivå, kontrast, tv-sendinger og whatnot mens jeg synes Miraien ser 100x bedre ut på de bildene der. :D Skjønner jeg ikke bør høre på folk som sitter med mikroskop og studerer lysnivået til hver piksel. :blush:

Tatung full HD blir det på meg til uka. No doubt about it. :thumbup:

Takker for svar. Akkurat det jeg trengte + de bildene fra dingz. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har denne 42" fra Tatung og er veldig fornøyd.

Slik jeg tenkte er det bedre å ha en tv som kan vise 720 og 1080p, enn å sitte med en tv som har begrensinger sett litt frem i tid.

Til den prisen denne tven selges for kan jeg ikke annet si enn løp og kjøp :thumbup:

8936901[/snapback]

bestiller den nå :)

Damn nice :)

review

Lenke til kommentar

På komplett står det om Tatung:

Skjermformat 1080p (FullHD)

Inngangsvideoformater 1080i (via komponentsokler), 720p (via komponentsokler), 625i

Tven bare oppskalerer til 1080p?

Ta en titt på den HER (Les test)

"Bare" 2000 kr mer, hadde tatt den glatt :yes:

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

Nja komponent støtter ikke mer enn 720p. Du må over til HDMI/DVI/D-Sub 9 om du skal ha fullHD.

Sitter med en LC42XD1E og en XBoX360, synes det ser knall ut der på bildene som den lager i spill. Men lavoppløslige sendinger, dårlige DVD'er etc. ser man desverre med en gang.

Lenke til kommentar

Morsomt og høre folk utale seg så bråsikkre på ting når dem ikke veit noe.

For ente gang, komponent støtter 1080p i spill / dashbord til x360. Derifra er det opp til spillet, eller filmene du laster ned til xbox360 om dem er i 720p eller 1080p.

Det eneste som er problemet er at du ikke kan se HD DVD`er i 1080p over komponent. Av noen begrensinger til HD DVD som jeg skjønte..

Det du trenger er en tv som støtter 1080p over komponent inngangen så funker det fint. (Du trenger den siste updaten så klart til 360`en din der denne er aktivert)

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

For ente gang, komponent støtter 1080p i spill / dashbord til x360. Derifra er det opp til spillet, eller filmene du laster ned til xbox360 om dem er i 720p eller 1080p.

Det eneste som er problemet er at du ikke kan se HD DVD`er i 1080p over komponent. Av noen begrensinger til HD DVD som jeg skjønte..

Det du trenger er en tv som støtter 1080p over komponent inngangen så funker det fint. (Du trenger den siste updaten så klart til 360`en din der denne er aktivert)

8937578[/snapback]

Gjør denne tantung tven dette?

Er den en fullverdig 1080p tv?

Lenke til kommentar
På komplett står det om Tatung:

Skjermformat 1080p (FullHD)

Inngangsvideoformater 1080i (via komponentsokler), 720p (via komponentsokler), 625i

Tven bare oppskalerer til 1080p?

Ta en titt på den HER (Les test)

"Bare" 2000 kr mer, hadde tatt den glatt  :yes:

8937172[/snapback]

Hvorfor ikke bare legge i skarve to tusenlapper til og få en M86 da? ;)

Lenke til kommentar

8937578[/snapback]

Gjør denne tantung tven dette?

Er den en fullverdig 1080p tv?

8937685[/snapback]

Aldri vært borti denne tv`en, så det veit jeg ikke desverre. Men Samsung LE40M86 støtter 1080p gjennom komponent. Hvorfor ikke gå løs på en slik? Er jo ikke så dyr heller faktis.. Kan jo få den til 15000kr på shg.no

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

For å si det kort...

Tatung viser 1080p på følgende innganger her i huset:

HDMI

DVI

VGA

Komponent - ja komponent...

1:1 pixelmapping over DVI i 1280x720 eller 1920x1080.

Når jeg spiller 360 og setter den på 1080p, ja da viser tven 1080p i følge menyene.

Setter jeg den til 720p i dashboard står det 720p på tven. Ser jævlig bra ut begge deler spør du meg :)

Eneste jeg synes er negativt med tv-en er at den spiser litt mye av det sorte, og at fjernkontrollen er håpløs dårlig.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
For å si det kort...

Tatung viser 1080p på følgende innganger her i huset:

HDMI

DVI

VGA

Komponent - ja komponent...

1:1 pixelmapping over DVI i 1280x720 eller 1920x1080.

Når jeg spiller 360 og setter den på 1080p, ja da viser tven 1080p i følge menyene.

Setter jeg den til 720p i dashboard står det 720p på tven. Ser jævlig bra ut begge deler spør du meg :)

Eneste jeg synes er negativt med tv-en er at den spiser litt mye av det sorte, og at fjernkontrollen er håpløs dårlig.

8937951[/snapback]

Har bestilt den tven der nå fra komplett og den "er frigjort til plukk" for øyeblikket.

Skal ut å kjøpe surroundanlegg etterpå.

Håper ikke det blir så j€vla mye styr. :)

TAKK FOR ALL HJELP ALLE SAMMEN!

All synsing og subjektiv mening også! :thumbup:

Lenke til kommentar

Leste gjennom her og syns det var litt dårlig presisert at tven må støtte 1080p over komponent. For at du skal kunne kjøre xbox360 med 1080p, eneste unntaket er selvfølgelig om du har Elite, som i tillegg har HDMI, men da denne ikke er kommet i norge enda er det lite sannsynlig.

Så for å presisere det. Husk å sjekke at TV-en du kjøper støtter 1080p over komponent, og ikke bare 720p.

Hvorvidt du "trenger" 1080p avhenger mye av hva du er vant med, og seff hvor langt vekke du skal sitte. Dette er uansett en diskusjon for dette forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=345

Lenke til kommentar
Leste gjennom her og syns det var litt dårlig presisert at tven må støtte 1080p over komponent. For at du skal kunne kjøre xbox360 med 1080p, eneste unntaket er selvfølgelig om du har Elite, som i tillegg har HDMI, men da denne ikke er kommet i norge enda er det lite sannsynlig.

Så for å presisere det. Husk å sjekke at TV-en du kjøper støtter 1080p over komponent, og ikke bare 720p.

Hvorvidt du "trenger" 1080p avhenger mye av hva du er vant med, og seff hvor langt vekke du skal sitte. Dette er uansett en diskusjon for dette forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=345

8938692[/snapback]

Det er greit å være besserwisser, men det kanskje fint å få med seg at Xbox360 også har mulighet for VGA med oppløsningen 1920X1080 også? Med VGA får du også optimal oppløsning for de fleste HD-ready merkede TVene (1360X768 for de fleste LCD TVer, eller 1024X768 i bredformat for mange plasma-TVer).

Forøvrig er det ikke mulig å ha 1:1 pixel mapping i både 720p og 1080p på samme TV, som en litt lenger oppe hevder....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...