Gå til innhold

[Løst]1080p tv, hvordan utnytte fult med xbox360

Anbefalte innlegg

I morgen bærer turen ut for å kjøpe 1080p HDtv.

Skal få låne en xbox360 (premium) i morgen for å prøve det ut og se hvordan det er.

Hørt noe snakk om komponent saker og at man må ha en spesiell kabel for at man skal kunne utnytte 1080p fult.

Stemmer dette?

Hvis ja, hva heter sånn kabel?

Endret av DalaiLaban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke kjøpe en 720p tv isteden å spar 5-10 tusen kroner eller mer ?

Forskjellen i praksis er minimal og de aller fleste spillene er laget i 720p uansett. Et 720p spill ser bedre ut på en 720p tv enn en 1080p tv.

Penger ut av vinduet synes jeg.

Lenke til kommentar

Forskjellen i praksis er minimal og de aller fleste spillene er laget i 720p uansett. Et 720p spill ser bedre ut på en 720p tv enn en 1080p tv.

8934794[/snapback]

Være rustet mot fremtiden....

Lenke til kommentar

8934794[/snapback]

Være rustet mot fremtiden....

8935134[/snapback]

Hvorfor ikke vente 5-10 år da når 1080p blir mer relevant? Med mindre man må se hd film i 1080p ser jeg ingen grunnn til å kjøpe 1080p tv. Tv sendinger kommer nok aldri til å bli 1080p, selv 720p er jo mange år unna her.

Men men, mange vil jo ha "status symboler". Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært hos folk med dyre nye flatskjermer og er er så stolte, bare for å finne at alt er koblet opp med det dårligste som finnes av kabler.

De har dårligere bilde på både tv sendinger og spill enn hva de ville hatt med en 20 år gammel CRT tv. Er så tragisk.

Endret av Remedi
Lenke til kommentar

Her er jeg helt enig med deg, Remedi. Om man ikke skal se voldsomt mye på HD DVD eller Blu-ray, ser jeg svært få grunner til å kjøpe en 1080p-tv. Dessuten må tven være minimum 50 tommer stor for at du skal kunne se forskjell på den fra en 720p-tv. Kjøper man en 42" 1080p-tv, må man sitte maksimalt to meter ifra skjermen for å kunne se alle bildepunktene, og tilogmed da er opplevelsen ikke veldig annerledes fra en 720p-tv i samme størrelse. Sånn sett vil jeg mye heller kjøpt en god 720p-tv til halvparten av hva en "grei" 1080p-tv koster.

Lenke til kommentar
Det stemmer som de to over deg sier, jeg følte bare for å kverulere litt  :p

8936389[/snapback]

Igjenn, er dette bare noe du mener fordi andre sier dette eller kan du basere dette på faktiske tester eller lignende?

8936539[/snapback]

Jeg kan basere det på tester ja, og har selv testet ut 1080p tv'er kontra 720p, og det stemmer det som blir sagt her.

Så jeg vil anbefale en god 720p tv-isteden, da du vil bli like fornøyd med det :)

Lykke til med kjøp av ny tv :)

Endret av Pixi
Lenke til kommentar
Om du skulle bestemme deg for 1080p TV, så vær sikker på at den støtter 1080p via komponent om det er den kabelen du vil bruke.

8936592[/snapback]

Skal ha ps3 jeg så er ganske sikker på at det går bra :) (var inne på xbox360 tanken, derfor jeg postet her)

Lenke til kommentar
Jeg kan basere det på tester ja, og har selv testet ut 1080p tv'er kontra 720p, og det stemmer det som blir sagt her.

Så jeg vil anbefale en god 720p tv-isteden, da du vil bli like fornøyd med det :)

Lykke til med kjøp av ny tv :)

8936582[/snapback]

Takk takk :)

Godt å høre!

Lenke til kommentar

Bare for å argumentere litt selv for 720p så fant jeg en artikkel på Hjemmekino.no

Jeg siterer:

HDTV fra spillmaskiner

Playstation 3 og XBOX 360 som er siste generasjon spillmaskiner tilbyr spill og filmopplevelser i HDTV format. Begge maskinene tilbyr avspilling i HDTV formatene 720p, 1080i og 1080p(60Hz), men det man skal være klar over er at det bare er noen få av spillene som er lagd for 1080p. For XBOX360 blir alle spillene laget for 1280 x 720p, mens det finnes noen få spill til Playstation 3 som er laget for 1080p. En av grunnene til dette er hvis grafikkprosessorene skal håndtere denne oppløsningen, vil man risikere å få dårligere flyt i spillene i spill med bra grafikk der det er mye bevegelser (f. eks bilspill).

Derfor vil man hvis man velger at XBOX360 og Playstation 3 skal kjøre ut 1080p, få et oppskalert bilde fra 720p.

Lenke til kommentar

Den er artikkelen er litt gammel, for det finnes faktisk 360-spill som støtter 1080p og. Foreløpig er det kun ett da: Virtua Tennis 3. Spill som støtter den oppløsningen vil nok kun være spill uten hyper avansert grafikk, for det blir for tungt for maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...