kWh Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Hei, jeg har en Amilo Pro V3405 som har Intel 945GM chipset. Det ser ikke ut til at den støtter (eksterne) widescreen-skjermer, for når jeg høyreklikker på skrivebordet og velger Display Properties -> Settings, så er det ikke mulig å velge oppløsningene som er typiske for widescreen-skjermer (1400*900 og 1680*1050 etc.). Det er kun VGA-utgang på PC-en. Er det noe jeg kan gjøre for å bruke en widescreen-skjerm (i dens naturlige oppløsning)? Lenke til kommentar
nets Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Det er nok desverre skjermkortet som setter begrensningen der. Endret 24. juni 2007 av Nets Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 dette skal ikke være noe problem. Det som antageligvis er saken er at det i de avanserte innstillingene er satt at det ikke skal være mulig å velge oppløsninger som ikke støttes av den interne skjermen. På ATI-kort er dette veldig enkelt å endre (Settings->advanced->monitor->fjern haken ved 'hide modes this monitor can't display'), let litt rundt og se om du finner noe som ligner (regner med du har integrert skjermkort?). Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Skal nok funke med widescreenoppløsning Mvh Lenke til kommentar
kWh Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 dette skal ikke være noe problem. Det som antageligvis er saken er at det i de avanserte innstillingene er satt at det ikke skal være mulig å velge oppløsninger som ikke støttes av den interne skjermen. På ATI-kort er dette veldig enkelt å endre (Settings->advanced->monitor->fjern haken ved 'hide modes this monitor can't display'), let litt rundt og se om du finner noe som ligner (regner med du har integrert skjermkort?). 8935202[/snapback] Jeg finner ikke noe lignende og haken du nevnte er grå (og ikke avkrysset), men det går an å få opp en liste over alle "valid modes", og oppløsningene jeg nevnte står ikke der heller. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) 1280x720 er jo listet opp på listen over valid modes, dette er jo i widescreen-format... kan du poste en screenshot av hva du får opp når du går inn på fanene 'monitor', 'troubleshooting' og ikke minst den øverste ('Intel Graphics Media Accelerator Driver for Mobile') i advanced settings? Under troubleshooting kan jeg krysse av for 'force 720p', denne må jeg hake av for at bildet skal fungere riktig på den 32" LCD-tv'en min... Endret 25. juni 2007 av ventle Lenke til kommentar
kWh Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) 1280x720 er jo listet opp på listen over valid modes, dette er jo i widescreen-format... kan du poste en screenshot av hva du får opp når du går inn på fanene 'monitor', 'troubleshooting' og ikke minst den øverste ('Intel Graphics Media Accelerator Driver for Mobile') i advanced settings? Under troubleshooting kan jeg krysse av for 'force 720p', denne må jeg hake av for at bildet skal fungere riktig på den 32" LCD-tv'en min... 8940852[/snapback] Jeg ønsker 1440*900 eller 1680*1050. Jeg har lagt ved skjermbilder av monitor og troubleshooting. Endret 25. juni 2007 av kWh Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hva er den native oppløsningen på den eksterne skjermen du prøver å koble til? Og hva befinner seg på den siste fanen (den som er øverst, like bred som de andre til sammen og er merket 'Intel Media....")? Lenke til kommentar
kWh Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Hva er den native oppløsningen på den eksterne skjermen du prøver å koble til? Og hva befinner seg på den siste fanen (den som er øverst, like bred som de andre til sammen og er merket 'Intel Media....")? 8941316[/snapback] Jeg har ikke prøvd å koble til ekstern skjerm ennå, ettersom jeg ikke har tilgang til en skjerm med oppløsning på 1440*900 eller 1680*1050. Tenkte jeg skulle vente med å kjøpe til jeg finner ut om PC-en støtter oppløsningene. Har lagt ved et bilde av den siste fanen, og vinduet som kommer opp når jeg trykker på "Graphics Properties". Det går an å velge oppløsninger der også (under "Display settings"), men ikke noen flere enn de som går an når jeg høyreklikker på skrivebordet og velger properties -> settings. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Jeg har ikke prøvd å koble til ekstern skjerm ennå 8941498[/snapback] aha, der er årsaken til problemet ditt. Jeg får heller ikke til å velge widescreen-oppløsninger så lenge jeg bare kjører den interne 4:3-skjermen, men så snart jeg kobler til widescreen-tv'en dukker alle oppløsningene denne støtter opp blant valgene. Vel og merke finnes både 1440x900 og 1680x1050 i listen 'list of all valid modes' hos meg under 'adapter' i advanced settings, selv om ws-tv'en ikke er koblet til. Dette kan skyldes at driveren til tv'en (som installeres automatisk første gang den kobles til) allerede er lagt inn. Prøv å få koblet til en skjerm, jeg er rimelig sikker på at maskinen din kan spytte ut widescreenbilde når den er koblet til en skjerm som støtter det. Endret 25. juni 2007 av ventle Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Problemet med laptopper er at ikke alle skjermkort faktisk har støtte for widescreen, mens enkelte andre må som du selv må, sette internt til Widescreen. Lenke til kommentar
kWh Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Takk for svar. Da bestiller jeg en widescreen-skjerm og prøver det ut. Det er ikke verre enn at jeg leverer den tilbake dersom det ikke virker. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 jepp, angreretten er en fin sak Lenke til kommentar
kWh Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Jeg kjøpte en Samsung 205BW som er en widescreen-skjerm med en naturlig oppløsning på 1680*1050 og det virker. Oppløsningen ble lagt til etter at driveren var installert og skjermen koblet til. Så alle som har lignende chipset kan nok trygt kjøpe skjermer med denne oppløsningen selv om den ikke står listet opp som støttet oppløsning før man har koblet til skjermen. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå