Gå til innhold

Gode plasser for naturfotografer?

Anbefalte innlegg

Jeg har såvidt begynt å gi meg ut i natturfotografiens mysterier. Derfor kunne jeg hat tenkt å lest mer om dette emnet. Om gode teknikker om å ta bilder av ville dyr, hvor og når man kan finne dem og slike ting. Har noen noe å anbefale? Helst på nettet (gratis =D), men gjeren også en god bok eller to.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Assa skauen er jo et fint sted å starte. Stranda, høyfjellet, kysten. Når man fotograferer landskap (Som også er natur) så handler det om å være på rett sted til rett tid. Om du går ut i skogen eller blomsterbedet med et makroobjektiv så vil du fort finne noe spennende å fotografere. Kysten eller fjellet om morgenen/kvelden kan ofte by på fine stemmingsfulle bilder.

Den mest fotograferte dyregruppen, er fugler, så du kan jo ta deg en tur til den lokale andedammen og fotogrefere der først, og når du syns det blir for lite utfordrende så kan du ta turen til kysten for å fotogarfer sniper, spover, ender og gjess.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men det var ikke akkurat dette jeg mente. Å finne steder å ta bilder er ikke problemet. Har allerede sittet oppe i skauen midt på natta og tatt bilder av elg. Men jeg kunne tenkt meg å lest mer om emnet. Fugler finner jeg ikke spesielt interessant. Mye pga det du sier om at de gjerne er det mest fotograferte. Nå tar jeg fuglebilder. Både fordi de er "lett" tilgjengelig og for treningens skyld.

Men lik det finnes masse info og tips om hvordan og hva man skal passe på når man skal fotografere landskap, arkitektur, potrett osv så må det jo være noe lignende for dyrefotografering.

Lenke til kommentar

Om du syns det er lett og fotogarfere fugl så kan du jo prøve sangere. Du skal nok få slite med en del av de. Eller rovfugl. All fuglefotogarfering er så vanskelig som du selv gjør det til...

Ang. det å lese om natyrfotogarfering så vet jeg ikke om noen spesielle bøker eller skrifter på nett...

Lenke til kommentar

Mine turer langs skjærgården i passbåt, inni mellom holmer og skjær, avfødte ikke mindre enn 5 tråder som fikk meget hyggelig mottakelse. Tar det som et tegn på at dette var gode og populære motiver. Former og farger flyter inn i hverandre med et sentralt fokuspunkt i form av sommerglade mennesker, blir alt så sommerlig og vakkert. Det skal jeg forsøke å gjøre i sommer også. Hipp hipp hurra for sommeren :woot:

"Livet er ikke det værste man har, og om lidt er kaffen klar" (Poul Dissing).

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Sa aldri at fuglefotografering var lett, mente bare at en del fuglearter er lett tilgjengelig. Man kan dra til kysten og alltid finne en måke å ta bilde av om man vil fotografere fugler. Det vrimler jo av dem. Er stort sett det jeg har avbildet så langt også av fjærballer. Verre er det som du sier med rovfugler og andre arter.

Lenke til kommentar
Sa aldri at fuglefotografering var lett, mente bare at en del fuglearter er lett tilgjengelig. Man kan dra til kysten og alltid finne en måke å ta bilde av om man vil fotografere fugler. Det vrimler jo av dem. Er stort sett det jeg har avbildet så langt også av fjærballer. Verre er det som du sier med rovfugler og andre arter.

8936923[/snapback]

Ja, så om du vil ta bilder av fugl så fins det utfordringer.

Andre dyr er ikke så lett å finne på faste plasser, men om man oppsøker elgjegere og slikt vil man helt sikker få vvite hvor man kan ha mulighet til å se elg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...