Gå til innhold

byggfag - gå videre ?


Anbefalte innlegg

Heisann, hadde en kraftig diskusjon med pappa her for litt siden, om hva slags utdanning jeg skal ha.

 

Poenget kom jeg fram til selv, jeg vet ikke. Jeg vet så absolutt ikke.

 

Jeg titter litt rundt, og ser på Byggfag - Betongfag - Forskalingsfaget - Men er det noe annen utdanning ?

 

Hvilken goder gir Allmennfaglig påbygging ?

 

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskr...4_G.8520_G.8053

 

Det over er oversikt over utdanning fra vil.bli.no

 

 

Jeg vil ha høyere utdanning, men hva slags vei skal jeg gå ? hvis jeg foreksempel vil bli prosjektleder eller medarbeider i et byggfirma ?

Eller bare generelt vil ha høy utdanning i bygg, hvilke muligheter har jeg da?

 

Jeg ser bare ikke for meg selv stå ute å støper betong som broren min og Faren min - og meg selv i Ferie.

 

Tusen takk for alle innskudd, betyr mye!

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er å gjøre slik som meg. Eg går på Teknisk almennfag Byggfag med fordypning i forskalingsfaget. Det er et fire årig kurs hvor man ender opp med både fagbrev og studiekompetanse med 3mx og 3fy. Eg har planer om å ta høyere utdanning enten på NTNU eller i utlandet som byggingeniør. Du kan lese mer om TAF på www.taf.no .

Lenke til kommentar

Tusen takk for innlegget IntialC. 3 kompiser går på TAF, hadde helt glemt det jeg ;/

 

Nedtur eller ei ;- Bindingstid

TAF-studenter med studentkontrakt med bedriften, vil normalt få en bindingstid etter at studiet er avsluttet.

 

Men med studiekompetanse betyr at man kan søke om ALT innen bygg videre ? For eksempel prosjektleder som et eksempel ?

 

Nå er ikke jeg supermann i Matte da , så 3mx og 3fy ? :p

 

 

Men, det er 1 ting jeg lurer på ; jeg har jo søket til vgs nå, men kan jeg endre det ?

Lenke til kommentar

Anngående studentkontrakt er ikke det noe du nødvendigvis får av bedriften din eller de tilbyr deg. Det er som oftest de store firmaene (NCC, Veidekke, Skanska o.s.v) som har dette, men også andre mindre. Du må ikkje på noen måte skrive under på en studentkontrakt viss du går på Taf, men det er alternativt viss du vil studere videre. Det er også da veldig økonomisk gunstig for studenten.

 

Med studiekompetanse med 3mx og 3fy kan man søke på alt som har med bygg å gjøre på høyskoler og universiteter i Norge. I utlandet krever de kanskje 3KJ og(Kjemi).

 

3mx er den vanskeligste matten du kan få i 3. klasse. 3FY er 3. klasse fysikk. Du trenger ikke å være en kløper for å overleve i disse fagene. Men de krever at du jobber stabilt med fagene fra 1. klasse for å få et godt grunnlag til 3. klasse matten.

 

Eg er usikker på det med søkingen, men slik eg har forstått det må du ha TAF som 1. alternativ for å i det hele tatt bli vurdert. Men selv om du ikkje kommer inn i opptaket så har du fremdeles muligheter. Viss du f.eks kontakter en bedrift(F.eks der faren og broren din jobber) og de tilbyr deg en læreplass så trenger du som oftest bare å kontakte skolen også får du en plass. Dette har 2 elever eg kjenner gjort. Det gjør også at du ikke kommer under samme karakterkrav som de andre som søker gjennom sammordna opptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...