datafreak15 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 hei. jeg lurer på hvordan konsekvenser det harvist man kjører med skjeivslitte dekk når man blir stoppet Lenke til kommentar
Steina Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du får 750kr i bot per dekk som ikke blir godkjent med minimum 3mm spordybde. Du kan jo se på mine fremdekk.. De er en sikker vinner hvis jeg blir stoppet. Men husk at slitte dekk er farlige, og mine dekk er LIVSFARLIGE.. Spesielt ved vått føre.. Jeg må ha meg nye dekk så kjapt jeg har penger gitt :\ ..og lære meg å kjøre roligere Lenke til kommentar
datafreak15 Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Du får 750kr i bot per dekk som ikke blir godkjent med minimum 3mm spordybde. Du kan jo se på mine fremdekk.. De er en sikker vinner hvis jeg blir stoppet. Men husk at slitte dekk er farlige, og mine dekk er LIVSFARLIGE.. Spesielt ved vått føre.. Jeg må ha meg nye dekk så kjapt jeg har penger gitt :\ ..og lære meg å kjøre roligere 8933668[/snapback] hmmm. de dekkene jeg ha er bare barnematen i forrhold til dine mine blir byttet så snart jeg får penger Lenke til kommentar
datafreak15 Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Du får 750kr i bot per dekk som ikke blir godkjent med minimum 3mm spordybde. Du kan jo se på mine fremdekk.. De er en sikker vinner hvis jeg blir stoppet. Men husk at slitte dekk er farlige, og mine dekk er LIVSFARLIGE.. Spesielt ved vått føre.. Jeg må ha meg nye dekk så kjapt jeg har penger gitt :\ ..og lære meg å kjøre roligere 8933668[/snapback] hmmm. de dekkene jeg ha er bare barnematen i forrhold til dine mine blir byttet så snart jeg får penger 8941227[/snapback] jeg mente *mine og ikke dine Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kjører du virkelig med slike dekk Steina? - Ikke skjønner jeg at du tør både for din og andres sikkerhet når du kommer kjørende med null feste. I tillegg er forstilliga de feilstillt til de grader. Bestill deg en time til juster av forstilling etter at du har fått nye dekk du, det rett etter også. Du skal ha MINIMUM 1.6mm mønsterdybde på sommerdekk og 3.0mm på vinterdekk, dette på det meste slitte stedet. Og dekket du har bilde av, har jo ikke en eneste millimeter Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Du får 750kr i bot per dekk som ikke blir godkjent med minimum 3mm spordybde. Du kan jo se på mine fremdekk.. De er en sikker vinner hvis jeg blir stoppet. Men husk at slitte dekk er farlige, og mine dekk er LIVSFARLIGE.. Spesielt ved vått føre.. Jeg må ha meg nye dekk så kjapt jeg har penger gitt :\ ..og lære meg å kjøre roligere 8933668[/snapback] Det der er jo en fare for både din og andres sikkerhet.. Krasjer du med de, i feks en annen bil, får du store problemer med forsikring etc. At du har lite penger er ingen unnskyldning heller.. Edit: Dersom du blir stoppet blir du avskiltet og ilagt en større bot enn 750 kr pr hjul. Snakker om erfaring her! Endret 25. juni 2007 av ReVolvolution Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 på sommeren skal mønsterdybden være MINIMUM 1,6 millimeter i 75% av slitebanen Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 på sommeren skal mønsterdybden være MINIMUM 1,6 millimeter i 75% av slitebanen 8941482[/snapback] Det nevnte jeg tidligere Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Ikke at det gjelder 3/4 av slitebanen Endret 25. juni 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ikke at det gjelder 3/4 av slitebanen 8941641[/snapback] Doh. Stor forskjell. Der det er mest slitt skal mønsterdybden måles, dermed basta. Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ja, hvis man tenker etter så er det igrunnen stor forskjell. Den innerste fjerdedelen kan være blankslitt så lenge de resterende tre firedelene har tilstrekkelig mønster.. Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Kjører du virkelig med slike dekk Steina? - Ikke skjønner jeg at du tør både for din og andres sikkerhet når du kommer kjørende med null feste. I tillegg er forstilliga de feilstillt til de grader. Bestill deg en time til juster av forstilling etter at du har fått nye dekk du, det rett etter også. Du skal ha MINIMUM 1.6mm mønsterdybde på sommerdekk og 3.0mm på vinterdekk, dette på det meste slitte stedet. Og dekket du har bilde av, har jo ikke en eneste millimeter 8941255[/snapback] Ja, jeg kjører med de dekkene.. Jeg kjører faktisk utrolig mye også, til tross for hvor sikkert det er. Kjører rundt 80 mil i uken. (derav 2x 10mil + mye "råning" og andre turer) Jeg vet jeg må ha nye dekk.. Jeg bare har ikke sjangs til å betale for noe slikt akkurat nå.. Men det er prioriert høyt. Spesielt siden jeg også må på EU-kontroll i år. Kan du forklare mere det med forstillingen? Hva mener du? At dekkene er skeive? Mulig det ser slikt ut på bildet, men det stemmer nok ikke.. Har sett etter. Bilen går rett og gjevnt også. redigert: Du tenker kanskje på at dekkene er slitt på bare innersiden? Det har jeg jo faktisk tenkt på selv.. Er det ikke normalt at dette skjer når jeg skrenser i svinger osv. ? Eller skal den ta på hele dekket? Og ja, 1.6mm på sommerdekk, og 3mm på vinterdekk.. My bad. Endret 25. juni 2007 av Steina Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det med at dekkene er slitt på innsiden, har med forstillinga di og gjøre. Den er feiljustert og må på en verksted for justering. Vinkler som camber,caster, achermansvinklen, spissing, etc er vinkler som må justeres, avhengig av hvem av dem som er ute av kontroll. Men regner med at det er spissinga de som er litt agresivt stil inn ala: / \ Det er da dekkene sett forrfra. Det vil da si at kjørebanen din kun/mer eller mindre, er på den delene av hjulet hvor den er slitt på kanten. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Skulle nesten meldt deg til politiet, Steina. Ufattelig at du tar sjansen på å kjøre rundt med de greiene der. Skikkelig hensynsløst. Du setter ikke bare deg selv i fare, men også andre trafikanter. Tenk over hva som kan hende hvis bilen mister grepet, og den motkommende bilen er en barnefamilie, for eksempel. Sitt på med andre, ta buss, gå, sykl, lån penger med noen for å kjøpe nye dekk... Ikke kjør rundt med de dekkene der i hvert fall. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Skulle nesten meldt deg til politiet, Steina. Ufattelig at du tar sjansen på å kjøre rundt med de greiene der. Skikkelig hensynsløst. Du setter ikke bare deg selv i fare, men også andre trafikanter. Tenk over hva som kan hende hvis bilen mister grepet, og den motkommende bilen er en barnefamilie, for eksempel. Sitt på med andre, ta buss, gå, sykl, lån penger med noen for å kjøpe nye dekk... Ikke kjør rundt med de dekkene der i hvert fall. 8942962[/snapback] Enig med TheGnome her.Påpekte det i min første post også. Parker bilen inntill du får råd til nye dekk, eller bruk mor/far sin bil imens.! Lenke til kommentar
Steina Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Har satt de dekkene bak, og satt de gode dekkene frem, så det er nå iallfall litt bedre. Skal kjøpe meg nye dekk asap. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Er det veldig smart å ødelegge to til dekk? Om du kjører særlig lenge nå må du bytte alle 4 fremfor bare to av dem. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ikke hvis jeg kjører skikkelig? Problemet mitt før har vært at jeg har brukt vill bilkjøring til å roe meg ned osv, da jeg har slitt med psyken. Men nå har jeg sluttet å vrenge over rattet i svinger, og har sluttet å generelt kjøre som en idiot. Men, enda noe jeg lurte på nå.. Jeg har noen piggfridekk.. Hva om jeg setter de gode sommerdekkene frem, og 2 gode piggfridekk bak? Vet det fortsatt ikke er lovlig, men må bli en del tryggere enn de er nå.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det der kommre ikke av kjøringen, men av forstillingen. Dekkene skal vel nærmest stå motsatt, og slites på utsiden fremfor innsiden. Støtdempere, gummi, og generelt forstilling skal sørge for at alle dekkene står rett på asfalten uavhengig av bilens stilling eller kraft. Du vil vel ikke ødelegge to fungerende vinterdekk også? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Så absoulutt ja. Sett de bak forran. Piggfri dekk kan vel kjøres med på sommer ,eller kan de ikke? Er kanskje helårsdekk jeg tenker på. Iallefall, ikke kjør som en idiot med de dekkene der iallefall. Men aller helst- Bruk penger og kjøp deg ordentlige dekk til sommer, gjerne nye felger med det samme Endret 25. juni 2007 av -Shark- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå