Gå til innhold

Photoshop Tegning, er tegnebrett et must?

Anbefalte innlegg

Hei!

Proffesjonelle artister, ta f.eks de som lager kunst til kjente spill som half-life, world of warcraft, god of war etc, lager noen helt fantastiske, ubeskrivelig bra tegninger i photoshop.

Det er mange som mener at et tegnebrett er et must for å lage gode tegninger, for å i det hele tatt kunne begynne på veien å faktisk gjøre noe utrolig innenfor tegning i photoshop, men er dette virkelig sant? er det mulig å lage utrolige tegninger, i photoshop, uten tegnebrett? Og isåfall, hvilke teknikker?

Legger til ett utrolig bilde fra Half-Life Episode 2. (Dette er photoshop).

Linker også til en side med andre utrolige mesterverk fra spill.

Into The Pixel 2007

post-53052-1182688115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Proffesjonelle artister, ta f.eks de som lager kunst til kjente spill som half-life, world of warcraft, god of war etc, lager noen helt fantastiske, ubeskrivelig bra tegninger i photoshop.

Det er mange som mener at et tegnebrett er et must for å lage gode tegninger, for å i det hele tatt kunne begynne på veien å faktisk gjøre noe utrolig innenfor tegning i photoshop, men er dette virkelig sant? er det mulig å lage utrolige tegninger, i photoshop, uten tegnebrett? Og isåfall, hvilke teknikker?

Legger til ett utrolig bilde fra Half-Life Episode 2. (Dette er photoshop).

Linker også til en side med andre utrolige mesterverk fra spill.

Into The Pixel 2007

8933263[/snapback]

Jeg har erfart at det er klin umulig å tegne noe avansert i photoshop uten tablet. En blir faktisk så vant med å bruke tablet at du vil savne det i alle andre programmer.

Skal du kjøpe tablet nå ville jeg valgt A4 størrelse (ikke mindre) og en av Wacom sine modeller (helst intunus).

Forbehold om skrivefeil.

Lenke til kommentar

Størrelsen på tegnebrettet (A3, A4 eller A5) er det egentlig ingen sin mening som burde telle anna enn din eigen. Det kjem heilt på tegnestilen din, og ev. pultplassen. Eg har A5, og eg ville ikkje likt noko større (og heller ikkje noko mindre).

Endret av Quijote
Lenke til kommentar

Har hørt, og erfart at wacom er veldig dyre.

Jeg er ferdig utdannet på videregående etter 3årig tegning, form og farge, siden jeg ikke kom inn på media og kommunikasjon.

Jeg vil utvikle mine talenter fra tegnearket, til tegnebrettet og photoshop. Problemet er at wacom er i den dyreste klassen.. ? Noen billigere løsninginger, som også har god kvalitet ?

Lenke til kommentar
Fant et fint ett nå, Wacom Intous3 A5.

Profft og relativt billig egentlig, er det til å anbefales?

8971068[/snapback]

erfaring fra A4 størrelsen og den er knall!

forskjellen er egentlig bare størrelsen etter det jeg vet.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er det bare din egen stil som til syvende og sist bør være avgjørende for størrelsen du velger. Er du typen som "knoter & spikker" er A6 sikkert bra, andre igjen har veldig store armutslag og liker seg best på A4 (A3). Jeg har brukt tablets i ca. 5 år, og har kommet frem til at Intuos3 A5 WIDE er den beste modellen for meg fra Wacom. Denne sammenfaller bra med min Widescreen Apple CinemaDisplay og min måte å tegne på.

Om du virkelig skal følge den digitale veien i illustrasjon og tegning er det ingen annen vei å gå enn å skaffe seg tegnebrett!! Jeg brukte mye Painter før, men nå er jeg fullstendig konvertert til Photoshop:

Her er et par skisser jeg har gjort på nevnte tegnebrett/ustyr:

resume.jpg

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig kommentert det før men gjentar det slik at ingen misforstår dette med tegnebrett: DET GJØR DEG IKKE FLINKERE TIL Å TEGNE!!

Mange liker å tro at det skal være et slags vidundermiddel til å få dreis på illustrasjonsferdighetene. Jeg fristes nesten til å hevde det motsatte. Jeg anbefaler x antall timer med blyant og ark før du lander på tegnebrettet- læringskurven blir fort såpass bratt at man mister interessen om man ikke vet å føre et tegneredskap.

Når det er sagt ville jeg umiddelbart satset på Intous3 A5 WIDE, kontra vanlig format- jeg ser ikke for meg at du fremdeles sitter på en 4:3 skjerm. Det ville jo være synd å kaste bort 20% av tabletarealet (Om du låser proposjonene, noe som du bør gjøre).

Lenke til kommentar

det gjør deg ikke flinkere å tegne nei, men er du flink å tegne er det heller ikke lett å dra streker slik man ønsker med mus..

I tillegg har man tuppen på pennen som er trykkfølsom, slik man kan gradere farger/metning når man tegner....det klarer du ikke med bare å bruke mus.

Det er et hjelpemiddel som helt klart lar en som kan å tegne forbedre resultatet.

Jeg bruker mitt mye til redigeringsarbeid i photoshop....maskering/pen tool er et helt annet verktøy kombinert med tegnebrett.

Endret av cycorax
Lenke til kommentar

Som sakt så har jeg gått 3 år på tegning form og farge, og tegning har vært en liten hobby siden jeg har vært liten gutt. (Graffiti/Abstrakt for det meste).

Men i photoshop får jeg liksom ikke til å tegne verken graffiti, eller egentlig noe som helst. Når jeg bruker andre redskaper som f.eks lasso tool, pentool osv osv, blir ting mye bedre selfølgelig. Men det blir fortsatt ikke tegning slik jeg vil ha det, og derfor tror jeg faktisk et tegnebrett er ypperlig :)

Jeg har en Samsung 19" skjerm:) Passer WIDE bra da ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...