Gå til innhold

Er BIOS batteriet oppladbart?

WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke oppladbart. Det er et knappebatteri av typen sølvoksid, ikke oppladbart.

Du kan derimot kjøpe nytt eller plukke ut et som er delvis brukt på el-retur.

Hvis du kjøper nytt så har de sånne på både Clas Ohlson og Biltema. Evt kan du kjøpe herfra. (5 dollar = ca 30 kroner, inkludert frakt, for 10 stk)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hehe, to forskjellige svar... :p... jeg har tømt BIOS-batteriet en gang. sleit med at BIOS`en tilbakestilte seg selv. da lot jeg pcen stå en stund med strøm til PSU`en på, så var det ladet opp igjen. jeg er sikker på at det var strømtomt som gjorde at BIOS`en tilbakestilte seg, fordi den måtte være avslått en stund for at det skulle skje

Lenke til kommentar

Hmm.. forskjellige svar ja. :)

Jeg ble usikker, men hvorfor ikke bare kjøpe et nytt for å være sikker. Så har du i hvert fall eliminert den feilkilden.

Jeg la til et avsnitt i forrige innlegg, med link til en plass det er billig.

Lenke til kommentar
Teknologien har jo forandret seg, det var vel oppladbart før i tiden. Men knappeceller er ikke oppladbare.

8933704[/snapback]

Ja, før i tiden var de oppladbare, men det var gjerne ikke mulig for den vanlige mannen i gate å bytte de ut. For å forenkle dette byttet man de ut med dagens typer. De er billige, varer lenge og er mer stabile enn de oppladbare :)

Lenke til kommentar

Har sett det oppgitt som 2 - 10 år. Det vil variere avhengig av type kretser og hvor mye PC står avslått.

En grunn til at man ikke trenger oppladbare er at kretsene nå bruker vesentlig mindre strøm enn de gjorde for 20 år siden. Det kan være snakk om en tusendedel så mye.

Når strømmen er tilkoblet vil kretsene forsynes fra standby kretsen i PSU, da brukes ingenting fra batteriet.

Temperatur spiller også en rolle, mye varme vil degradere levetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...