Gå til innhold

Gjennopprette pc til sån jeg fikk den

Anbefalte innlegg

Jeg fordelte det sånn at Linux hadde 19 GB og xp hadde resten av harddisken på 100 GB. Så når jeg starta PC-en kunne jeg velge imellom xp og ubuntu. Men for ca en uke siden tokk jeg en oppdatering på ubuntu, og da skjedde det mye rart, som f.eks: Ubuntu la seg dobbelt i oppstarten, der jeg velger hva jeg skulle ha. Og Linux partisjonen økte plassen til over 60 GB og lagde flere partisjoner. Det jeg vil er å formatere hele, sånn at xp installerer på nytt og at jeg bare har en partisjon der xp ligger, altså at Linux skal bort.

Jeg har ikke xp på cd, det lå inne på pcn. Men jeg har en recovery cd, men den tar bare C.

Hva mener du med at linux lagde flere partisjoner? og hvordan så du det, siden du ikke kunne se dem i Diskbehandling? (ikke viste hvordan)

På bildet ditt har du (antagelig) Windows(24), Linux(60), Linux Swap (2,66), Pc-recovery-partition

Med en oppgradering - mener du en oppgradering av kernel, m.m eller oppgraderte du fra Egdy til Feisty /o.l ?

Jeg finner det veldig rart at Linux endrer sin egen harddiskstørrelse - hvor mye hadde den før?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fordelte det sånn at Linux hadde 19 GB og xp hadde resten av harddisken på 100 GB. Så når jeg starta PC-en kunne jeg velge imellom xp og ubuntu. Men for ca en uke siden tokk jeg en oppdatering på ubuntu, og da skjedde det mye rart, som f.eks: Ubuntu la seg dobbelt i oppstarten, der jeg velger hva jeg skulle ha. Og Linux partisjonen økte plassen til over 60 GB og lagde flere partisjoner. Det jeg vil er å formatere hele, sånn at xp installerer på nytt og at jeg bare har en partisjon der xp ligger, altså at Linux skal bort.

Jeg har ikke xp på cd, det lå inne på pcn. Men jeg har en recovery cd, men den tar bare C.

Hva mener du med at linux lagde flere partisjoner? og hvordan så du det, siden du ikke kunne se dem i Diskbehandling? (ikke viste hvordan)

På bildet ditt har du (antagelig) Windows(24), Linux(60), Linux Swap (2,66), Pc-recovery-partition

Med en oppgradering - mener du en oppgradering av kernel, m.m eller oppgraderte du fra Egdy til Feisty /o.l ?

Jeg finner det veldig rart at Linux endrer sin egen harddiskstørrelse - hvor mye hadde den før?

8939235[/snapback]

Jeg viste hvordan man så partisjonene, men jeg var bare vant til å trykke på kjør og skrive Diskmgmt.msc.

Men er ikke sikker på hvordan opptatering jeg tokk jeg. tror det er en sån kernel opptatering, siden der er det folk sier det lingner på.

Men når jeg instalerte ubuntu sa jeg at den skulle ha 19 GB.

Lenke til kommentar

Ja det er ikke noe problem å fjerne Linux for å få en ren windowsmaksin.

1. Snakker vi her om en hel formatering der vi fjerner xp, linux osv og gjennopretter fabrikkinstillinger, eller

2. skal vi bare fjerne linux, og utvide windowspartisjonen / oprette en D:-disk?

Du må uansett forklare dette:

"Den tar bare C"?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Ja det er ikke noe problem å fjerne Linux for å få en ren windowsmaksin.

1. Snakker vi her om en hel formatering der vi fjerner xp, linux osv og gjennopretter fabrikkinstillinger, eller

2. skal vi bare fjerne linux, og utvide windowspartisjonen / oprette en D:-disk?

Du må uansett forklare dette:

"Den tar bare C"?

8947898[/snapback]

Ok. Jeg her en MPX pc, som er kjøpt på mpx:P Da jeg fikk pcn fulgte det ikke med noe xp cd. Men det fulgte med en recovery/gjenoppretning cd. Men det står bak på cdn;Mpx-PC gjenopprettings CD inneholder et program som gjør deg i stand til å gjenopprette maskinen slik den var da du mottok den. Vær oppmerksom på at bruk av gjenopprettings CD vil slette alle data på stasjon C.

Lenke til kommentar

Det der er antagelig "babyspråk" for at den formaterer hele pc'en (fjerner alle partisjoner osv) og lager 1 C:

Alle programmer du har installert i windows, alle filer vil bli borte - hvis dette er OK for deg, sett den inn.

Skulle det vise seg at den bare tar C: (ikke fjerner linux), kan du putte inn en formateringscd (gparted har en fin livecd) lage 1 stor partisjon som du formaterer med FAT32 eller NTFS, og deretter putte inn recoverycd'en.

Hvis du er ekstra uheldig, kan det hende du må låne en windowscd av noen for å få kjørt /fixmbr hvis recoverycd'en ikke klarer å fjerne GRUB

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Det der er antagelig "babyspråk" for at den formaterer hele pc'en (fjerner alle partisjoner osv) og lager 1 C:

Alle programmer du har installert i windows, alle filer vil bli borte - hvis dette er OK for deg, sett den inn.

Skulle det vise seg at den bare tar C: (ikke fjerner linux), kan du putte inn en formateringscd (gparted har en fin livecd) lage 1 stor partisjon som du formaterer med FAT32 eller NTFS, og deretter putte inn recoverycd'en.

Hvis du er ekstra uheldig, kan det hende du må låne en windowscd av noen for å få kjørt /fixmbr hvis recoverycd'en ikke klarer å fjerne GRUB

8963042[/snapback]

Ja ja, jeg har brukt den recovery cdn to ganger før. men da har jeg bare hatt en partisjon

Lenke til kommentar

Hvis du vil fjerne Ubuntu, bruk Live-CD'en (hvis du har den..)

Men først.. og dette er VIKTIG (Avinstalere ubuntu uten å gjøre dette vil føre til at du ikke vil kunne boote windows heller)

Gå inn på http://sysint.no/en/Download.aspx og last ned MbrFix.

deretter kjører du det i cmd:

C:\> MbrFix /drive 0 fixmbr /yes

(C:\> MbrFix /drive 0 fixmbr /vista /yes hvis du har Vista)

Nå kan du bruke LiveCD'en:

Velg Installer, fram til du kommer til partisjoneralternativene.

der sletter du linux partisjonene, resizer windowspartisjonen, utfører de oppgavene og så avbryter du installasjonen.

Voila :)

Hvis du derimot hvil beholde Ubuntu, og bare endre størelsen på Windows partisjonen ( :yes: ) , så kan du også bruke Partisjoneringsmulighetene på LiveCD'en.

Då kan du bare glemme det MbrFix sakene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis du vil fjerne Ubuntu, bruk Live-CD'en (hvis du har den..)

Men først.. og dette er VIKTIG (Avinstalere ubuntu uten å gjøre dette vil føre til at du ikke vil kunne boote windows heller)

Gå inn på http://sysint.no/en/Download.aspx og last ned MbrFix.

deretter kjører du det i cmd:

C:\> MbrFix /drive 0 fixmbr /yes

(C:\> MbrFix /drive 0 fixmbr /vista /yes    hvis du har Vista)

Nå kan du bruke LiveCD'en:

Velg Installer, fram til du kommer til partisjoneralternativene.

der sletter du linux partisjonene, resizer windowspartisjonen, utfører de oppgavene og så avbryter du installasjonen.

Voila :)

Hvis du derimot hvil beholde Ubuntu, og bare endre størelsen på Windows partisjonen ( :yes: ) , så kan du også bruke Partisjoneringsmulighetene på LiveCD'en.

Då kan du bare glemme det MbrFix sakene

8985009[/snapback]

Åja, Det skal jeg prøve på. Men funker det å bruke Partition Magic til å slette linux partisjonen og endre størelsen på windows partisjonen?

Eller vil det kjæsje da?

Endret av espen118
Lenke til kommentar

Åja, Det skal jeg prøve på. Men funker det å bruke Partition Magic til å slette linux partisjonen og endre størelsen på windows partisjonen?

Eller vil det kjæsje da?

9248050[/snapback]

Funker sikkert, har ikke prøvd. Men husk MbrFix først!

Men hvis ikke jeg husker helt feil, er ikke Partion Magic litt dyrt?

Lenke til kommentar

Symantec har kjøpt opp Partition Magic. Programmet er gennerelt noe drit så last ned Gparted istede du å brenn den på CD og boot fra den. Den er gratis og er et Linuxbassert Partisjoneringsprogram som bootes fra CD. Den er veldig enkel og grei og gjør det du ber den om. Har aldri hatt problemer med den.

Forresten. Hva hadde prisen på Parititon Magic å gjøre med spørsmålet til Trådstarter? Skjønner faen ikke hvorfor alle skal henge seg opp i Pris når det blir snakk om program som koster penger. Er det så jævli nøye for dere å vite om hvordan man får tak i programvare og hva de betaler?

Endret av wil
Lenke til kommentar
Forresten. Hva hadde prisen på Parititon Magic å gjøre med spørsmålet til Trådstarter? Skjønner faen ikke hvorfor alle skal henge seg opp i Pris når det blir snakk om program som koster penger. Er det så jævli nøye for dere å vite om hvordan man får tak i programvare og hva de betaler?

9260907[/snapback]

Poenget var bare at jeg ikke skjønte hvorfor han ville bruke et kjøpeprogram når han kan få som du sier noe bedre gratis.

Lenke til kommentar

Nå ble det litt surr for meg.

Noen sier at jeg bare skal slette linux partisjonen og noen sier at jeg skal sette inn live cd osv.

Er det noen som kan fortelle meg det helt konkret i en post?

Jeg har ikke live cd'n til linux, og har ikke tenkt til å formatere.

Lenke til kommentar

Allright:

Poenget er at du må slette linuxpartisjonen og endre størrelsen på windows-partisjonen.

Hvilket program du bruker til det er et fett. Bruk enten partionmagic eller last ned gparted. Bare husk å bruke MbrFix først!

Følg den første posten min. Det jeg skrev du skulle gjøre med live-cd'n kan du fint gjøre med andre programmer også.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Allright:

Poenget er at du må slette linuxpartisjonen og endre størrelsen på windows-partisjonen.

Hvilket program du bruker til det er et fett. Bruk enten partionmagic eller last ned gparted. Bare husk å bruke MbrFix først!

Følg den første posten min. Det jeg skrev du skulle gjøre med live-cd'n kan du fint gjøre med andre programmer også.

Lykke til :)

9285837[/snapback]

Jo takk. Men jeg har et spørsmål til. Når jeg starter opp pcn kommer det sån greie der jeg kan velge om jeg skal bruke ubuntu eller sån memory test og Windows. Hvis jeg gjør det du ba meg om, vil den forsvinne da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...