espen118 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 For ca. 1-2 måneder siden installerte jeg Linux (ubuntu) på PC-en min. Da hadde jeg det en egen partisjon og xp på C. Jeg fordelte det sånn at Linux hadde 19 GB og xp hadde resten av harddisken på 100 GB. Så når jeg starta PC-en kunne jeg velge imellom xp og ubuntu. Men for ca en uke siden tokk jeg en oppdatering på ubuntu, og da skjedde det mye rart, som f.eks: Ubuntu la seg dobbelt i oppstarten, der jeg velger hva jeg skulle ha. Og Linux partisjonen økte plassen til over 60 GB og lagde flere partisjoner. Det jeg vil er å formatere hele, sånn at xp installerer på nytt og at jeg bare har en partisjon der xp ligger, altså at Linux skal bort. Jeg har ikke xp på cd, det lå inne på pcn. Men jeg har en recovery cd, men den tar bare C. Kan du hjelpe meg med det? Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste denne, så jeg legger den dobbelt, en i Windows kategorien og en i Linux kategorien. Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du kommer inn i Windows? Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Du kommer inn i Windows? 8932394[/snapback] Ja, jeg kan bruke windowsen på helt vanelig måte, men det er bare at jeg sitter der med 24 gb harddisk. Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Hvis du høyreklikker på Min datamaskin og velger behandle, ser du de andre partsjonene der under "Lagringsplass"? Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Har du mulighet der til å slette de partisjonene Linux lagte? Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg vet ikke. Når jeg trykker på lagringsplass kommer det opp tre anternativer, det er flyttbate lagringsmedier, Diskdefragmentering og diskbehandling(lokal) Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Lagringsplass->Diskbehandling. Da har du fått opp alle partisjonene som finnes. Når du høyreklikker på en partisjon (stasjonsbokstaven), går det da an å velge "Slett partisjon"? Endret 24. juni 2007 av Jallenbo Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 ok. Men jeg instalerte et sån program sån at jeg kan få tilgang til linux partisjonen fra xp, som egentlig ikke går. Men hvis jeg sletter den blir den ikke bare borte da? eller legges de GB som er på den over på c da? Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) NOOOOOOO! for all del ikke formater harddisk! få noen som kan det til å gjøre det. jeg hadde kubuntu og xp, tok en xp recovery og BANG! pc'en er dau, (alle oppstartsalternativer blir slettet, hjelper ikke en gang med cd) kosta meg 1000 ,- for å få fiksa det EDIT: hvis det er partition magic du bruker, så funker det ikke... skaff deg gparted , du må brenen det og boote opp fra den.. Endret 24. juni 2007 av thomasy932 Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 NOOOOOOO!for all del ikke formater harddisk! få noen som kan det til å gjøre det. jeg hadde kubuntu og xp, tok en xp recovery og BANG! pc'en er dau, (alle oppstartsalternativer blir slettet, hjelper ikke en gang med cd) kosta meg 1000 ,- for å få fiksa det EDIT: hvis det er partition magic du bruker, så funker det ikke... skaff deg gparted , du må brenen det og boote opp fra den.. 8933270[/snapback] Takk for den. Hadde tinkt til å formatere, men tror jeg ikke gjør det nå.. Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Men hjelper det å avinstalere ubuntu? og hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Ta en screenshot av oversikten over partisjonene dine Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du avinstallerer Ubuntu ved å slette den partisjonen Ubuntu ligger på. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 mhm.. det var det jeg IKKE gjorde, jeg bare restora hele sjiten jeg.. uten å uninst XD Lenke til kommentar
1915 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 jeg slet med det samme på en 400 gb disk. endte med at disken gikk rundt men fikk aldrig formatert den i windows igjen. måtte sende den inn igjen til komplett og så fikk jeg en ny Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 jeg slet med det samme på en 400 gb disk. endte med at disken gikk rundt men fikk aldrig formatert den i windows igjen. måtte sende den inn igjen til komplett og så fikk jeg en ny 8936781[/snapback] Det er i hvertfall ikke linux sin skyld, men må isåfall skyldes brukerfeil (mest sannsynlig) eller bugs i Windows. Dessverre er det mange som ikke helt forstår hva partisjonering innebærer. Partisjoner har også en kode som angir partisjonstype, i tillegg til det faktiske filsystemet som den er formatert med. Så hvis man f.eks. har en 20GB linux-partisjon med ext3 eller et annet filsystem, kan man ikke bare formatere den direkte i Windows fordi partisjonen er av ukjent type. Og den dukker selvfølgelig ikke opp som noen "partisjonsbokstav" i My Computer. Først må man slette partisjonen, og deretter opprette en ny på den ledige plassen som oppstår. Denne kan man da formatere med NTFS eller FAT32, slik at Windows kan bruke den igjen. Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Ta en screenshot av oversikten over partisjonene dine 8934434[/snapback] Men hvordan legger jeg inn bilde etter jeg har tatt print skjerm Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Ta en screenshot av oversikten over partisjonene dine 8934434[/snapback] Men hvordan legger jeg inn bilde etter jeg har tatt print skjerm 8937986[/snapback] Paste bildet inn i hvilket som helst grafikk/tegneprogram (selv Paint kan klare det), og save bildet fortrinnsvis som .PNG evt et annet format. Så kan du legge det inn som et vedlegg i posten din. Lenke til kommentar
espen118 Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Det er sån det ser ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå